Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Brazílii? Rosberg odolává tlaku Hamiltona

Petr Hlawiczka, 11. listopadu 2014, 16:00 Google+

Jak se vyvíjely interní duely týmových kolegů v předposledním podniku letošní sezóny - během závodního víkendu v Brazílii? Projděte si přehledně jejich sobotní i nedělní výkony a celkové skóre.

Počet komentářů:  132 komentářů (Poslední 12.11. 17:57) Napište svůj názor
Pirelli

Pirelli | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Kvalifikace
Rosberg si vyjel 10. pole position sezóny 2014 a získal tak novou trofej FIA pro nejlepšího kvalifikanta. Jeho průměrný náskok na Hamiltona činí 0,175 s, startovní pozice 1,7 (u Lewise 4,1). Mercedesy i díky délce kola nebyly v kvalifikaci tak suverénní, jako dříve.

Williamsy na ně ztrácely něco přes 2 desetiny. Massa na okruhu Interlagos hnán davy domácích příznivců předčil Bottase o 0,058 sekundy, průměrně s ním ale o 0,417 s prohrává a skóre má s mladým Finem také negativní - 7:11

Po výpadku v Austinu a hledání formy v pátek se zadařilo McLarenu, Button srovnal stav s Magnussenem na 9:9 a dostal se na pátou pozici. Britovi se čas v F1 krátí, přesto v závěru sezóny předvádí čím dál lepší výkony i v kvalifikacích.

Vettel na něj s Red Bullem ztratil jen 8 tisícin sekundy, přesto byl v sobotu o 0,137 s lepší než Ricciardo a na startu tak stál vedle Buttona. S Australanem jinak prohrává průměrně o 0,127 s a na skóre 7:11.

Ferrari se moc zlepšit nedaří a opět se potácelo na hraně první desítky: Alonso skončil osmý, Räikkönen desátý. Španěl je letos jasně lepší, což dokládá skóre 16:2 - největší propast mezi týmovými kolegy.

Sauber v kvalifikaci znovu příjemně překvapil, když skončil před Force Indií, Toro Rosso i před Lotusem. Gutiérrez o půl sekundy předčil Sutila a snížil na 8:8, příští rok ale nebude závodit ani jeden z nich - švýcarský tým již oznámil angažování Ericssona z Caterhamu a Nasra z Williamsu.

18_tk_kvalifikace
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů

Hülkenberg byl na Interlagu s Force Indií o 0,228 s rychlejší než Pérez a zvýšil na 12:6, Kvjat se u Toro Rosso opět prosadil na úkor Vergneho, jehož si italský tým možná nakonec k nelibosti Helmuta Marka ponechá.

Nálepku nejpomalejšího týmu zdědil po krachu všech "nováčků" Lotus. Grosjean měl o 2 desetiny navrch před Maldonadem a vede 10:4, ani jeden z nich ale nepostoupil do prostřední části zúžené na 14 vozů.

Více se o kvalifikačních výkonech můžete dočíst v sobotní analýze sektorů.

 

Závod
Očekávaného deště jsme se v neděli nedočkali, týmy dle předpokladů volily třízastávkové strategie. Teploty byly opět vysoké - trať měla přes 50 °C, nejvíce za poslední roky. Měkká směs byla v závodě o sekundu rychlejší než středně-tvrdá, jenže vydržela jen zhruba osm kol, proto se ji týmy spíše vyhýbaly. Výhodnost třízastávkové strategie vzala pilotům šanci na předjetí svého týmového kolegy pomocí strategie.

Rosberg vyhrál s využitím třízastávkové strategie po startu z první pozice. Mercedes se snažil Hamiltonovi dát možnost na konci druhého stintu, když jej chtěl na trati nechat o dvě kola déle poté, co lídr zamířil ve 25. kole k mechanikům.

První kolo zajel velmi dobře, jenže z opotřebovaných pneumatik dostal téměř vše. Stále by mu to nestačilo na vyjetí před Nicem, proto měl zvládnout ještě jedno kolo. V prvním sektoru byl o 2 desetiny rychlejší, ale ve čtvrté zatáčce přišel smyk a bylo po nadějích.

Rosberg pak měl sedmisekundový náskok a velmi efektivně pečoval o pneumatiky - netlačil na  ně v prvním kole po výjezdu, kdy jsou na přehřátí velmi citlivé a dost to snižuje jejich životnost. Hamilton se sice snažil, seč mohl, ale ve druhém sektoru ztrácel kvůli horkému turbulentnímu vzduchu a na rovince se nikdy nedokázal dostatečně přiblížit pro útok - Nico si na dlouhou rovinku vždy šetřil ERS.

18_tk_zavod-nej
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

Zajímavý byl duel mezi piloty Ferrari. Räikkönen byl jediným, který odjel závod na dvě zastávky, navíc ho problém s předním zvedákem stál při druhé výměně pneumatik 4,5 sekundy. To, že Ferrari přesedlalo na tuto strategii bylo vzhledem k vysokým teplotám překvapivé.

Poprvé zamířil k mechanikům navíc už v 8. kole, podobné jako ostatní "třízastávkáři," pak ale na jedné sadě středně-tvrdých pneumatik zvládl 27 kol a v posledním stintu dokonce 36 kol. Ferrari mohlo podseknout Ricciarda při druhých výměnách, na kterého Fin ztrácel jen sekundu, ponechalo ho však na pomalejší strategii.

Z výkonnostních křivek Räikkönenových pneumatik vyplývá, že by stejně by skončil za Buttonem, Vettelem i Alonsem - nebýt oné chyby v boxech. Jízdou na dvě zastávky ale vůbec nic nezískal. Spíše s sebou nesla velké riziko odpadnutí ke konci. Scuderia měla štěstí, protože jej málem dostal Hülkenberg - cílem projel jen o 0,204 sekundy za Finem.

Ferrari ve strategiích opět nikterak nevyniklo: Alonso chvíli kroužil za svým týmovým kolegou, takže nemohl jezdit svým skutečným závodním tempem. Rozhodnutí přejít s Kimim na dvě zastávky mělo tedy dopad i na závod Španěla. Těžko za tím hledat nějaký rozumný důvod - snad vyjme snahy o rozdělení strategií kvůli případnému výjezdu safety caru.

18_tk_zavod-prum
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez úvodního kola a nájezdů do/výjezdů z boxů)

Ze souboje mezi Red Bully sešlo po selhání předního zavěšení Ricciardova vozu - letos odstoupil teprve podruhé (a poprvé od Velké ceny Malajsie, druhého závodu kalendáře). Jeho týmový kolega Vettel dojel pátý za Buttonem, na kterého si v rakouském týmu před nedělí hodně věřili.

V závěru bych chtěl vyzdvihnout velmi dobrý výkon Hülkenberga startujícího na středně-tvrdé směsi. Ke konci přezul na měkké pneumatiky a během posledních 10 kol ztratil na vedoucího Rosberga jen 4,5 sekundy, zatímco např. Räikkönen ztratil 12,5 s.

Neuvěřitelně s McLarenem jezdil také Button - s Massou držet krok nedokázal, moc však neztrácel, ale hlavně se pohodlně držel před oběma Red Bully i Ferrari. Zklamáním byl výkon Magnussena, který se za horka trápil s pneumatikami a na Jensona ztrácel v každém kole průměrně 0,28 s.

18_tk_graf

Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)

 

Týmoví kolegové dle mistrovských bodů

V šampionátu snížil Rosberg díky vítězství ztrátu na vedoucího Hamiltona na 17 bodů. O jednu příčku si v celkovém hodnocení polepšili Vettel, Alonso i Räikkönen, o dvě příčky se propadl Bottas, o jednu Pérez.

Ferrari ztratilo na třetí Williams před sebou mezi konstruktéry dva body, McLaren na Scuderii nezískal nic, pouze utekl šesté Force Indii o dalších 10 bodů.

18_tk_body

Přes 640 fotografií z Velké ceny Brazílie 2014 včetně možnosti filtrování najdete zde, aktuální stav součástí pohonných jednotek po 16. podniku zde.

Vytisknout

Diskuze: Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Brazílii? Rosberg odolává tlaku Hamiltona

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 132, poslední 12.11.2014 17:57 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 132 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ - GP ČÍNA: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Renault

Lopéz se zlobí: Malé týmy za krizi v F1 nemohou

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  3. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud