Kvalifikace
Mark Webber se podruhé během posledních tří závodů u Red Bull dočkal a porazil čtyřnásobného mistra světa Sebastiana Vettela o 0,118 s. Průměrně však letos ztrácí přesně 0,5 sekundy, horší má i průměrnou startovní pozici (4,6 vs. 2,2 u Vettela).
U Mercedesu po letní přestávce trochu tápe Lewis Hamilton, o 8 setin podlehl svému týmovému kolegovi Nicovi Rosbergovi, jenž získal třetí místo na startu. Němec vyhrál poslední dvě kvalifikace a stahuje deficit na 7:10.
Pátý nejrychlejší čas předvedl v Abú Zabí Kimi Räikkönen s Lotusem, ovšem kvůli prohýbající se přední části podlahy s nelegálním vozem. Komisaři jej vyloučili, proto jsme mu vítězný bod tentokrát nepřičetli - skóre zůstává stejné 10:6 ve prospěch Fina.
U Ferrari srovnal stav na 8:8 Felipe Massa, který byl v prostřední části o desetinu rychlejší a na rozdíl od Fernanda Alonsa postoupil i do Q3. Průměrně letos ale na Španěla ztrácí 0,14 s, horší má i průměrnou startovní pozici (6,9 vs. 6,4 u Fernanda).
Sergio Pérez podruhé za sebou porazil Jensona Buttona, tentokrát o 0,388 s, a stejně jako u Ferrari na rozdíl od svého týmového kolegy postoupil do Q3. Se zkušenějším britským jezdcem má přesto u McLarenu stále nepříznivou bilanci 8:9.
Výborné výkony s méně konkurenceschopnými vozy předvedli Nico Hülkenberg (Sauber) a Daniel Ricciardo (Toro Rosso) - oba se probojovali do poslední části kvalifikace, Němec v něm zajel dokonce šestý nejrychlejší čas a po odsunu Räikkönen startoval z páté příčky.
U Williamsu se po čtyřech porážkách za sebou konečně prosadil opět Maldonado s vozem v odlišné, teoreticky pomalejší konfiguraci - bez Coanda výfuků - a s Bottasem prohrává 7:10. Rozdíl mezi týmovými kolegy Williamsu byl v Abú Zabí nejmenší ze všech - 0,052 s.
U zbývajících týmu se prosadil Di Resta (Force India), Van der Garde (Caterham) a Bianchi (Marussia), který Chiltona předčil o 8 desetin sekundy a zvýšil na 15:1.
Více jsme se kvalifikačním výkonům věnovali v analýze sektorů zde.
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů
Závod
Zatímco po pátku se zdálo, že většina do nedělní Velké ceny Abú Zabí nastoupí se strategií jedné zastávky, po pečlivých analýzách opotřebení pneumatik ve třetím tréninku a předpokládaném poklesu teplot bylo zřejmé, že se bude stavět spíše dvakrát. Degradace měkké a středně-tvrdé směsi byla nižší než v Indii, rozdíl v časech na kolo však dosahoval až 1,5 sekundy. Stratégové kvůli klesajícím teplotám při západu slunce museli být také flexibilnější.
Sebastian Vettel předvedl opět lepší start než Mark Webber startující z pole-position a závod odjel v suverénním stylu. Jeho rychlost naháněla hrůzu a sám Australan ztrácející čisté půl sekundy na kolo přiznal, že Seb byl v úplně jiné kategorii. Němec sedmým vítězstvím v řadě za sebou vyrovnal rekord svého krajana Michaela Schumachera.
Seb má výhodu zvláště na měkkých pneumatikách, na nichž vydržel do 14. kola, zatímco Webber pouze do osmého. Po přezutí na čerstvou sadu středně tvrdých zabral, jezdil o přibližně 2 sekundy na kolo rychleji než ostatní. Jeho inženýr ho nabádal, aby o sedm desetin sekundy na kolo zpomalil a Vettel si od poloviny závodu tempo již hlídal jen tak, aby zajížděl takové časy, jako nejrychlejší ze zbytku pole.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Mírným překvapením pro mě bylo, že Lotus jednak nepřenastavil vůz Kimimu Räikkönenovi tak, aby dosahoval vyšších maximálních rychlostí a během závodu mohl předjíždět, ale nechal ho startovat společně s pomalými vozy z konce roštu, a pak i samotná strategie: nepokusili se jet pouze na jednu zastávku, jako u Force Indie.
Přitom jejich vůz je k pneumatikám jeden z nejšetrnějších. Kimi na to doplatil, skončil po smolném nárazu do pomalejšího vozu již v první zatáčce, žádná parádní stíhací jízda, jakou minulý rok předvedl Vettel, se tedy nekonala.
Jeho týmový kolega se s Lotusem po výborném startu ocitl na čtvrtém místě za Webberem, který je známý svými horšími starty. Podle odborného poradce Red Bullu Helmuta Marka se Australan příliš brzy pokusil aktivovat KERS, výkonu mu při nájezdu do první zatáčky proto chyběl.
Lotus zřejmě mohl dostat Grosjeana na pódium, kdyby jej nepovolal tak brzy do boxů (viz přehled zastávek a strategií) ve snaze pokrýt tak Webbera a pojistit si čtvrté místo - degradace pneumatik v tomto rozhodnutí nehrála žádnou roli. Pokud by jej nechali jezdit alespoň dalších šest kol na čerstvém vzduchu, mohl by se přiblížit druhému Rosbergovi - obzvlášť kdyby mu tým na poslední kratší stint nasadil měkké pneumatiky, jako to udělalo Ferrari v případě Alonsa.
Místo toho pak byl dlouho brzděn Sutilem, jehož Force India byla na rovinkách velmi rychlá. Tím přišel o šanci podseknout své soupeře a bojovat s Webberem a Rosbergem o pódium.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez započtení prvního kola a nájezdů do/výjezdů z boxů)
Další prapodivnou strategii předvedlo Ferrari u Felipeho Massy. Pokud chtěli dostat svou jedničku před Brazilce, dobré - stačilo Brazilce povolat do boxů dříve a jezdce jednoduše prohodit, aniž by svedli souboj na dráze.
Povolat jej ale zbytečně brzy do boxů ke druhé zastávce, kdy mu pneumatiky v pohodě držely (v časech žádný náznak, že by mu odcházely), a nasadit mu na poslední stint o 17 kolech pomalejší tvrdší směs, se zdá být vyloženou hloupostí. Argumentovat tím, že nebylo jisté, zda na ní vydrží, když v úvodu závodu na ní vydržel 18 kol - navíc s plnou nádrží (150 kg benzínu), je přinejmenším zvláštní.
Nejen, že by to zvládl, ale byl by i rychlejší. Není tedy divu, že se Massa po závodě čertil kvůli strategii, kterou mu tým připravil. O měkkých pneumatikách pro poslední stint dle svých slov s inženýrem Smedleyem nehovořil, protože to považoval za samozřejmou věc.
Určitě se nechtěli připravit o body a sami si podřezávat větev - stále je ve hře druhé místo v šampionátu konstruktérů, mohli však otevřeně přiznat minimálně to, že udělali chybu - pokud svým pilotům vůbec dovolí mezi sebou závodit. V Abú Zabí stratégové Scuderia zkrátka neumí, stačí vzpomenout na "slavné" finále v roce 2010.
Co mohli dosáhnout, jasně demonstroval Alonso, který v závěru na měkkých pneumatikách zářil a dojel po startu z 10. místa jako pátý. Ferrari šňůrou 65 závodu, v nichž bodovalo, překonalo rekord McLarenu. Scuderia odjela ze závodu naposledy bez bodu ze Silverstone v roce 2010.
Massa kvůli nepovedené strategie přišel přinejmenším o dvě místa - v cíli mohl být před Hamiltonem a Sutilem. I když uznávám, že nyní je po několika dnech a bližším pohledu na časy snadné kritizovat, zatímco se inženýři na boxové zídce musí rozhodovat ve vypjatých okamžicích ihned a pod značným psychickým tlakem.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších sedmi pilotů v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)
Force India si troufla na jednozastávkové strategie, díky kterým se dostala na body a hlavně před své přímé soupeře v boji o šampionát. Sutil možná stavěl trochu brzy, přesto se mu podařilo odolávat útokům Hamiltona, Massy Hülkenberga či Alonsa, kteří se za ním seřadili ve vláčku.
Parádní jízdu předvedl také Button. Po své chybě, kdy nedobrzdil v první zatáčce a poškodil si přední křídlo (a Di Restovi poškodil křidélko v centrální zóně nad difuzorem) musel do boxů, ze který vyjel 35,5 sekundy za Pérezem.
Absolvoval sáhodlouhý stint na středně-tvrdé směsi - 44 kol ve velmi slušném tempu, a v cíli byl jen o 12,6 sekundy později než jeho mexický týmový kolega. Vzhledem k tomu, že jednozastávková strategie byla o 10 - 20 sekund pomalejší, v závodě jel efektivně o minimálně 33 sekund rychleji než Pérez.
Na závěr bych se chtěl zmínit ještě o jednom zvláštním rekordu, který stanovil jeden z nejpomalejších jezdců v poli. Max Chilton dokončil zatím všech 17 závodů v letošní sezóně, což se doposud nepodařilo žádnému nováčkovi během své první sezóny v F1. Někdo by mohl sarkasticky poznamenat, že zkrátka není dost rychlý ani na to, aby boural, ale konzistence se i všech pilotů, obzvlášť s horší technikou, počítá.
Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
V šampionátu si tentokrát nikdo o místo nepolepšil ani nepohoršil. Vettel pochopitelně zvýraznil svůj náskok na čele a Webber stáhl čtvrtého Hamiltona před sebou na rozdíl šesti bodů. Šance třetího Räikkönena na předběhnutí druhého Alonsa kvůli odpadnutí v první zatáčce se rozplývá.
Fotogalerii z Abú Zabí najdete zde.