Analýza sektorů: Jak Webber porazil Vettela a Hamilton ztratil téměř půl sekundy?

Petr Hlawiczka, 2. listopadu 2013, 21:20 Google+

ABÚ ZABÍ - Co nám o konkurenceschopnosti jednotlivých vozů napoví podrobnější pohled na nejrychlejší časy v sektorech a maximální rychlosti dosažené v kvalifikaci na Velkou cenu Abú Zabí?

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 03.11. 13:58) Napište svůj názor
Vettel, Sebastian

Vettel, Sebastian | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

V úvodu si stručně připomeňme konfiguraci okruhu. První sektor v Abú Zabí obsahuje úvodní středně rychlou levotočivou zatáčku, po níž následují velmi rychlá pasáž se zatáčkami, které se projíždějí v rychlostech nad 250 km/hod.

Druhý sektor začíná pomalou sekcí s vracečkou na velmi dlouhou rovinku mezi zatáčkami 7. a 8. s první DRS zónou, v jejímž závěru se měří maximální rychlosti (speed trap). Po zpomalovací šikaně 8/9 přichází na řadu další dlouhý úsek, na jehož konci před 11. zatáčkou prostřední část končí.

Třetí sektor je technicky náročným, obsahuje celou řadu pomalých a středně rychlých zatáček, kde je zapotřebí dobré ovladatelnosti vozu, mechanické přilnavosti a trakce pro výjezd z nich.

Podrobnější technické informace o okruhu Jas Marina najdete zde.

mapa

Mark Webber podruhé v posledních třech závodech porazil svého týmového kolegu Sebastiana Vettela, kterému tentokrát vše včetně KERSu fungovalo, dopustil se jen drobné chyby v první zatáčce. Australan stanovil rekord v prvním i druhém sektoru, v tom třetím, kde po celý den ztrácel, se mu v klíčovém kole podařilo udržet těsně za Sebastianem - díky tomu si mohl připsat své 13. pole position v kariéře, čímž vyrovnal australský rekord Jacka Brabhama.

Ještě rychlejší čas než Vettel v něm ale dosáhl Nico Rosberg, který byl dnes nejlepší ze zbytku pole a do Velké ceny Abú Zabí odstartuje ze třetího místa, hned za oběma Red Bully. Jeho týmový kolega Lewis Hamilton ve svém posledním ostrém pokusu dostal ve třetím sektoru, jinak by stál na roštu za modrými vozy on.

Pokud by se mu podařilo poskládat všechny sektory dohromady jako Webberovi, Hülkenbergovi či Ricciardovi, dosáhl by minimálně o 0,438 sekundy rychlejšího času. Hamilton se jako jediný z první šestice v Q3 nedokázal zlepšit.

Horší časy než v Q2 za klesajících teplot a měnícího se vyvážení vozu kromě něj zajeli také Grosjean (+ 0,049 s), Massa (+ 0,026 s), Pérez (+ 0,256 s) i Ricciardo (+ 0,259 s). Piloti si po západu slunce přidávali přítlak na předním křídle ve snaze vypořádat se s nedotáčivostí. Pilot Toro Rosso přestupující příští rok k Red Bull podal výborný výkon, stejně jako Massa, který srovnal kvalifikační skóre s Alonsem na 8:8.

sektory

Mírným překvapením po dobré formě v trénincích byl výkon McLarenů. Pérez se sice probil do Q3, ale Buttonovi najednou chybělo 6 desetin, potýkal se s nedostatkem přilnavosti a nedokázal zprovoznit pneumatiky.

McLareny sází v Abú Zabí na nízký přítlak, což jde vidět z rychlostí na rovinkách, kde patří mezi nejlepší, ve třetím technickém sektoru na to ale doplácejí - ztrácejí tam příliš. Buttonův nejlepší čas se zde vyrovnal pouze Williamsu Pastora Maldonada. V závodě by si však mohli polepšit - obvykle mají lepší rychlost při delších jízdách a jejich konfigurace jim pomůže k předjíždění.

Velký rozdíl byl dnes patrný mezi oběma vozy Force Indie - zatímco Di Resta málem postoupil do Q3, o sekundu pomalejší Sutil se poroučel už v Q1. Stěžoval si při jízdě v některých zatáčkách na nedotáčivost, v jiných na přetáčivost. Kvůli problému s brzdami v trénincích se mu zatím nepodařilo najít dobré vyvážení.

Okruh Jas Marina evidentně nesedí Ferrari, u kterých přetrvává problém s trakcí, což bylo patrné zejména ve třetím sektoru s množstvím pomalejších zatáček. Massa zvolil o něco méně přítlaku, podobně jako McLareny, sotva mu to stačilo na postup do Q3. Alonso udělal chybku při ve vlásence č. 7 a poté při nájezdu na druhou dlouhou rovinku, což ho přišlo na onu kritickou desetinku, kvůli které v Q2 vypadl. Pro závod však ušetřil sadu pneumatik a bude si moci volně vybrat směs na startu.

Ve skvělých výkonech pokračuje Hülkenberg u Sauberu - předčil obě Ferrari, McLareny i jeden Lotus (ten druhý byl dodatečně shledán nelegální). Jeho manažer je zděšen tím, že se Nico může příští rok kvůli nedostatku financí ocitnout bez místa. Jeho týmový kolega Gutiérrez se v prvním pokusu ocitl v provozu, do druhého nestihl najet, což si inženýři na boxové zídce za rámeček nedají.

rychlosti

Zajímavostí bylo, že prvních 16 jezdců, kteří postoupili do Q2, dělilo pouze 6 desetin sekundy. Všichni v Q1 použili měkké pneumatiky - včetně obou Red Bullů. V Q3 všichni vyjeli rovněž na měkčí sadě. Mezi oběma směsmi tvořil rozdíl v časech na kolo až 1,5 sekundy.

Během tréninku se ukázalo, že degradace pneumatik je na poměrně dobré úrovni, proto se očekávají strategie s jedinou zastávkou během závodu. Ideální by dle Pirelli mělo být po startu na měkkých pneumatikách přezout ve 12. kole na středně-tvrdé a zbytek odjet až do cíle. Při startu na středně-tvrdé vychází nejlépe přezutí na měkkou sadu ve 43. kole.

V úvahu přichází také o něco pomalejší dvouzastávková strategie: přezutí na tvrdé po startu na měkkých v 9. a v 32. kole.

 

Vytisknout

Diskuze: Analýza sektorů: Jak Webber porazil Vettela a Hamilton ztratil téměř půl sekundy?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 03.11.2013 13:58 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  • Pátek

    • Trénink (18:30 - 19:30)
    • Kvalifikace (22:30 - 23:14)
  • Sobota

    • Závod (18:00 - 19:00)
    • Kvalifikace (22:00 - 23:00)
  • Neděle

    • Závod (22:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Räikkönen, Kimi

Räikkönenův vůz neprošel testem FIA, Fin je vyloučen z kvalifikace

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

  2. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud