Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Číně

Petr Hlawiczka, 16. dubna 2013, 16:20 Google+

ŠANGHAJ - SOUBOJE TÝMOVÝCH KOLEGŮ; Jak si vedli piloti v rámci vnitropodnikových duelů během závodního víkendu v Číně?

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 17.04. 09:21) Napište svůj názor
Ferrari F138

Ferrari F138 | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Kvalifikace

Letošní vítěznou šňůru Sebastiana Vettela přerušil svým prvním pole-position po přestupu k Mercedesu Lewis Hamilton. Parádním kolem překonal svého týmového kolegu Nica Rosberga potřetí za sebou, tentokrát o 0,377 sekundy.

Nejblíže mu byl Kimi Räikkönen, jenž na Brita ztratil 0,277 s. Fin však u Lotusu také válcuje svého týmového kolegu, který se s novým vozem stále podivně trápí - Grosjean ztratil dokonce přes šest desetin.

U Ferrari v kvalifikaci v sezóně 2013 poprvé Fernando Alonso porazil (o 0,145 s) Felipeho Massu a nakročil tím k velmi povedenému víkendu.

Velmi dobře se v sobotu s Toro Rosso předvedli i Daniel Ricciardo: nejenže Jeanovi-Ericovi Vergnemu naložil téměř sekundu, ale navíc vybojoval 7. příčku na startovním roštu. Nutno ovšem dodat, že Q3 vypustili kvůli šetření pneumatik Button, Hülkenberg i Vettel.

Uvnitř Red Bullu to vře a po kontroverzních událostech v Malajsii a Vettelově omluvě-neomluvě neprožil v Číně víkend svých snů. Trampoty Marka Webbera začaly již v sobotu, kdy kvůli závadě na tankovacím zařízení dostal o 3 kg paliva méně, než tým zamýšlel, a proto byl z kvalifikace vyloučen. Aby mohl zvolit lepší nastavení pro závod, tak se nakonec rozhodl pro start z boxové uličky.

3:0 vede po třetím podniku také Nico Hülkenberg u Sauberu, Jules Bianchi pokračující ve spanilé jízdě s Marussií a Jenson Button nad zatím nemastným - neslaným Pérezem. Tomu v těžkých začátcích ale nijak nepomáhá nekonkurenceschopný monopost McLarenu. U Williamsu má nad Bottasem mírně navrch Maldonado a Pic nad Van der Gardem u Caterhamu.

tk_kvalifikace_3
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci

 

Závod

Fernando Alonso výborně odstartoval, před prvními zastávkami se dostal před Hamiltona, odjel skvělý druhý a třetí stint, kdy byl nejrychlejším vozem na dráze, a v pohodě zvítězil. Po své druhé zastávce rychle předjel Vettela i Hülkenberga, kteří měl v tu chvíli pneumatiky v horším stavu, a ke konci dostal pokyn, aby šetřil vůz. Reagoval na to s tím, že nejede naplno, což lépe ilustruje jeho dominanci než 10 vteřinový náskok na druhého Räikkönen.

Španěl těžil i z čistého vzduchu - jízda na první pozici je z pohledu energie poškozující letošní směsi Pirelli až o 20 % méně náročná. Pro stratégy je tedy důležité nalézt správná okna pro zastávky.

Massa byl při podobné strategii průměrně o 7 desetin sekundy na kolo, což přičítal na vrub pneumatikám. Po přezutí na středně-tvrdou směs se mu začaly drolit, rozčarovaný Felipe se snažil zvolnit a přitom ztratil kontakt se špičkou.

U Lotusu byla situace podobná. Kimi měl nad Grosjeanem navrch o 6 desetin na kolo i přes poškození vozu, které ho dle šéfinženýra Alana Permana brzdilo o čtvrt sekundy na kolo, - výměna by však zabrala 10 sekund, při tak dlouhé době na místě hrozilo vozu bez proudícího vzduchu riziko přehřátí a navíc by se propadl do provozu. Nebýt mizerného startu, možná s Alonsem mohl o vítězství bojovat.

Zpět před Hamiltona se Räikkönen dostal podseknutím nezvykle brzy - už ve 34. kole, což znamenalo, že do cíle musí vydržet 22. kol. Mercedes měl čas zareagovat, dobře však věděl, že by takovou vzdálenost jako k pneumatikám šetrnější Lotus bez zastávky a v rozumném tempu nedokázali absolvovat. I Permane připustil, že to u nich bylo na limitu. Minulý rok se pokusili o totéž a skončilo to však fiaskem, letos to vyšlo.

Romain se letos stále hledá, nepomohl mu návrat ke starší specifikaci ani okopírování nastavení od svého zkušenějšího týmového kolegy.

Mercedes v závodě neměl takovou rychlost jako v kvalifikaci a Hamilton po dojetí do cíle neskrýval radost z toho, že to zvládl o dvě desetiny rychleji než jeho pronásledovatel Vettel. Rosberg na něj v úvodu před tím, než se objevil problém se zavěšením, ztrácel půl sekundy na kolo.

Spolehlivost německého týmu byla opět horší, strategii však zvolili správnou. Odvážné bylo jejich rozhodnutí k dvouzastávce obou jezdců v pátém kole - pokud by v takové situaci něco selhalo, zaplatili by vysokou daň.

Ferrari se k tomu neodhodlalo - Massu na počátku nechalo na dráze o kolo déle (bylo o 1,1 s pomalejší), z boxů pak vyjel do provozu - až za Räikkönenem a Webberem. Ve druhém stintu jeho ztráta na Alonsa vzrostla o 17 sekund.

tk_zavod_nejrychlejsi_kola_3
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

Red Bull po pátku tušil, že nemá potřebnou rychlost na to, aby s Lotusem a s Ferrari mohl bojovat o vítězství, proto se rozhodl k riskantní strategii. Vettel v Q3 nezajel žádné kolo, aby si ponechal možnost zvolit středně-tvrdou směs pro start závodu.

Možná by udělal lépe, kdyby se kvalifikoval výše - ušetřil tím sice dvě sady středně-tvrdých gum a jednu měkkou, ale nevyhnul se startu až z 9. místa hluboko mezi ostatními vozy a spoustě práce před sebou.

Na pódium to nakonec nedotáhl, protože strávil nejméně polovinu závodu zaseknutý v provozu (v prvním stintu za Hülkenbergem, ve druhém za Pérezem). To se odráželo v jeho časech na kolo i na stavu pneumatik.

tk_prum-kola_zavod_03
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez započtení prvního kola a jednotlivých kol nájezdů do/výjezdů z boxů)

McLaren ví, že stále nemá potřebnou rychlost na boj se svými obvyklými soupeři, proto se rozhodl zariskovat ve strategii a závod odjet jen na dvě zastávky. Nasazení měkké směsi mezi piloty ale rozdělil - Pérez ji použil v prostředním stintu, Button v posledním, oba na 7 kol.

U mladého Mexičana to nevyšlo, dojel těsně za body, naproti tomu zkušenější Jenson skončil pátý. Z níže přiloženého grafu si můžete všimnout, že ve svém prvním stintu na ojetých středně-tvrdých gumách udržoval rychlost se špičkou, vydržel déle, než jeho stratégové očekávali (místo do 18. až do 23. kola)  a zdálo se, že má zaděláno na skvělý výsledek.

Ve druhém, absolutně nejdelším stintu, si však musel hlídat opotřebení pneumatik. Patrné to je mezi 27. - 38. kolem, kdy s časy na kolo překračoval hranici 1:43 min. Pneumatiky v jistých fázích instinktivně šetřil více, než si přáli jeho inženýři, proto se nakonec musel spokojit s deseti body.

graf-top6

Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších šesti pilotů v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)

 

Týmoví kolegové dle mistrovských bodů

body_03

Vytisknout

Diskuze: Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Číně

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 17.04.2013 09:21 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Marussia MR02

Problémy s DRS v Číně: Proč nebyl nikdo potrestán a proč platil zákaz i pro…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud