Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Číně

Petr Hlawiczka, 16. dubna 2013, 16:20 Google+

ŠANGHAJ - SOUBOJE TÝMOVÝCH KOLEGŮ; Jak si vedli piloti v rámci vnitropodnikových duelů během závodního víkendu v Číně?

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 17.04. 09:21) Napište svůj názor
Ferrari F138

Ferrari F138 | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Kvalifikace

Letošní vítěznou šňůru Sebastiana Vettela přerušil svým prvním pole-position po přestupu k Mercedesu Lewis Hamilton. Parádním kolem překonal svého týmového kolegu Nica Rosberga potřetí za sebou, tentokrát o 0,377 sekundy.

Nejblíže mu byl Kimi Räikkönen, jenž na Brita ztratil 0,277 s. Fin však u Lotusu také válcuje svého týmového kolegu, který se s novým vozem stále podivně trápí - Grosjean ztratil dokonce přes šest desetin.

U Ferrari v kvalifikaci v sezóně 2013 poprvé Fernando Alonso porazil (o 0,145 s) Felipeho Massu a nakročil tím k velmi povedenému víkendu.

Velmi dobře se v sobotu s Toro Rosso předvedli i Daniel Ricciardo: nejenže Jeanovi-Ericovi Vergnemu naložil téměř sekundu, ale navíc vybojoval 7. příčku na startovním roštu. Nutno ovšem dodat, že Q3 vypustili kvůli šetření pneumatik Button, Hülkenberg i Vettel.

Uvnitř Red Bullu to vře a po kontroverzních událostech v Malajsii a Vettelově omluvě-neomluvě neprožil v Číně víkend svých snů. Trampoty Marka Webbera začaly již v sobotu, kdy kvůli závadě na tankovacím zařízení dostal o 3 kg paliva méně, než tým zamýšlel, a proto byl z kvalifikace vyloučen. Aby mohl zvolit lepší nastavení pro závod, tak se nakonec rozhodl pro start z boxové uličky.

3:0 vede po třetím podniku také Nico Hülkenberg u Sauberu, Jules Bianchi pokračující ve spanilé jízdě s Marussií a Jenson Button nad zatím nemastným - neslaným Pérezem. Tomu v těžkých začátcích ale nijak nepomáhá nekonkurenceschopný monopost McLarenu. U Williamsu má nad Bottasem mírně navrch Maldonado a Pic nad Van der Gardem u Caterhamu.

tk_kvalifikace_3
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci

 

Závod

Fernando Alonso výborně odstartoval, před prvními zastávkami se dostal před Hamiltona, odjel skvělý druhý a třetí stint, kdy byl nejrychlejším vozem na dráze, a v pohodě zvítězil. Po své druhé zastávce rychle předjel Vettela i Hülkenberga, kteří měl v tu chvíli pneumatiky v horším stavu, a ke konci dostal pokyn, aby šetřil vůz. Reagoval na to s tím, že nejede naplno, což lépe ilustruje jeho dominanci než 10 vteřinový náskok na druhého Räikkönen.

Španěl těžil i z čistého vzduchu - jízda na první pozici je z pohledu energie poškozující letošní směsi Pirelli až o 20 % méně náročná. Pro stratégy je tedy důležité nalézt správná okna pro zastávky.

Massa byl při podobné strategii průměrně o 7 desetin sekundy na kolo, což přičítal na vrub pneumatikám. Po přezutí na středně-tvrdou směs se mu začaly drolit, rozčarovaný Felipe se snažil zvolnit a přitom ztratil kontakt se špičkou.

U Lotusu byla situace podobná. Kimi měl nad Grosjeanem navrch o 6 desetin na kolo i přes poškození vozu, které ho dle šéfinženýra Alana Permana brzdilo o čtvrt sekundy na kolo, - výměna by však zabrala 10 sekund, při tak dlouhé době na místě hrozilo vozu bez proudícího vzduchu riziko přehřátí a navíc by se propadl do provozu. Nebýt mizerného startu, možná s Alonsem mohl o vítězství bojovat.

Zpět před Hamiltona se Räikkönen dostal podseknutím nezvykle brzy - už ve 34. kole, což znamenalo, že do cíle musí vydržet 22. kol. Mercedes měl čas zareagovat, dobře však věděl, že by takovou vzdálenost jako k pneumatikám šetrnější Lotus bez zastávky a v rozumném tempu nedokázali absolvovat. I Permane připustil, že to u nich bylo na limitu. Minulý rok se pokusili o totéž a skončilo to však fiaskem, letos to vyšlo.

Romain se letos stále hledá, nepomohl mu návrat ke starší specifikaci ani okopírování nastavení od svého zkušenějšího týmového kolegy.

Mercedes v závodě neměl takovou rychlost jako v kvalifikaci a Hamilton po dojetí do cíle neskrýval radost z toho, že to zvládl o dvě desetiny rychleji než jeho pronásledovatel Vettel. Rosberg na něj v úvodu před tím, než se objevil problém se zavěšením, ztrácel půl sekundy na kolo.

Spolehlivost německého týmu byla opět horší, strategii však zvolili správnou. Odvážné bylo jejich rozhodnutí k dvouzastávce obou jezdců v pátém kole - pokud by v takové situaci něco selhalo, zaplatili by vysokou daň.

Ferrari se k tomu neodhodlalo - Massu na počátku nechalo na dráze o kolo déle (bylo o 1,1 s pomalejší), z boxů pak vyjel do provozu - až za Räikkönenem a Webberem. Ve druhém stintu jeho ztráta na Alonsa vzrostla o 17 sekund.

tk_zavod_nejrychlejsi_kola_3
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

Red Bull po pátku tušil, že nemá potřebnou rychlost na to, aby s Lotusem a s Ferrari mohl bojovat o vítězství, proto se rozhodl k riskantní strategii. Vettel v Q3 nezajel žádné kolo, aby si ponechal možnost zvolit středně-tvrdou směs pro start závodu.

Možná by udělal lépe, kdyby se kvalifikoval výše - ušetřil tím sice dvě sady středně-tvrdých gum a jednu měkkou, ale nevyhnul se startu až z 9. místa hluboko mezi ostatními vozy a spoustě práce před sebou.

Na pódium to nakonec nedotáhl, protože strávil nejméně polovinu závodu zaseknutý v provozu (v prvním stintu za Hülkenbergem, ve druhém za Pérezem). To se odráželo v jeho časech na kolo i na stavu pneumatik.

tk_prum-kola_zavod_03
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez započtení prvního kola a jednotlivých kol nájezdů do/výjezdů z boxů)

McLaren ví, že stále nemá potřebnou rychlost na boj se svými obvyklými soupeři, proto se rozhodl zariskovat ve strategii a závod odjet jen na dvě zastávky. Nasazení měkké směsi mezi piloty ale rozdělil - Pérez ji použil v prostředním stintu, Button v posledním, oba na 7 kol.

U mladého Mexičana to nevyšlo, dojel těsně za body, naproti tomu zkušenější Jenson skončil pátý. Z níže přiloženého grafu si můžete všimnout, že ve svém prvním stintu na ojetých středně-tvrdých gumách udržoval rychlost se špičkou, vydržel déle, než jeho stratégové očekávali (místo do 18. až do 23. kola)  a zdálo se, že má zaděláno na skvělý výsledek.

Ve druhém, absolutně nejdelším stintu, si však musel hlídat opotřebení pneumatik. Patrné to je mezi 27. - 38. kolem, kdy s časy na kolo překračoval hranici 1:43 min. Pneumatiky v jistých fázích instinktivně šetřil více, než si přáli jeho inženýři, proto se nakonec musel spokojit s deseti body.

graf-top6

Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších šesti pilotů v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)

 

Týmoví kolegové dle mistrovských bodů

body_03

Vytisknout

Diskuze: Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Číně

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 17.04.2013 09:21 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Marussia MR02

Problémy s DRS v Číně: Proč nebyl nikdo potrestán a proč platil zákaz i pro…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud