Japonský okruh ve Fuji nezklamal ohledně počasí ani dnes, tedy z pohledu jezdců, kteří si přáli závod v dešti a diváků lačných po dobrodružství a napětí. Proti situaci před 30 lety alespoň chyběla mlha. Pro velké množství vody se vedení závodu rozhodlo pro start za bezpečnostním vozem. Ještě před samotným startovním manévrem nezvládl vůz Massa. Po smyku si zajel do boxů pro další palivo a nové gumy, o kolo později povolal Jean Todt i Kimi Raikkonena. Obě Ferrari se zařadila na konec pomalu kroužícího pole. Ředitel závodu Whiting původně plánovaný start ve druhém ze šedesáti sedmi kol odkládal, nechal jezdce postupně vysoušet ideální stopu a čekalo se na zmírnění deště. Mnoho jezdců si přes rádio navíc stěžovalo, že podmínky na dráze jsou nebezpečné.
Ve 14. kole překvapilo Ferrari, neboť znovu měnili gumy a dodávali další palivo Raikkonenovi a o kolo později Massovi. Se zastávkami v boxech ale začali i další, Liuzzi, Yamamoto, Wurz, Barrichello, Sato, Trulli. I ve žluté fázi se dnes jednalo o závod, Felipe Massa dostal za předjíždění pod žlutými vlajkami penalizaci průjezdem boxy.
McLaren nadále čekal se zastávkou u mechaniků, vedení závodu se ale rozhodlo v 18. kole závod odstartovat. Hamilton s Alonsem bezpečně projeli první zatáčkou, ale za nimi měl problémy Heidfeld s Buttonem a kolidovali spolu i Wurz s Massou. Na třetím místě se objevil hrdina z kvalifikace Vettel, následoval Webber, Button, Fisichella, Kovalainen, Kubica. Button v závodě pokračoval hrdinně do plánované zastávky bez předního spoileru, pro nový nos si ale zajel Sato. Raikkonenovi patřilo 11. místo.
Ideální stopa se díky větším rychlostem a teplotě vozů mírně vysoušela, vedoucí duo McLarenu v rozmezí dvou až tří vteřiny vedlo o 13 sekund před Vettelem, jenž si počínal s vozem velmi jistě. Ve 27. kole si odbyl boxy Alonso a o kolo později jeho kolega. Vettel a tým Toro Rosso se objevili poprvé ve vedení závodu! Zatímco se Hamilton zařadil na třetí místo, Alonsovi patřilo až osmé. Když potom musel zvládat ještě nepříjemný smyk, definitivně ztratil kontakt se svým hlavním soupeřem. Raikkonen jezdil desátý, Massa sedmnáctý.
Kubica prokázal, že i v tak nepříznivých podmínkách se da předjíždět a překonal oba Renaulty. Vettel přenechal vedení Webberovi před Hamiltonem a po návštěvě boxů se zařadil před Raikkonena. Závěr pole patřil týmům Honda, Toyota a poslední jezdil Sato z dalšího domácího týmu Super Aguri.
V polovině závodu došlo i na Hamiltona, při opatrném průjezdu do jeho zadního kola mírně narazil do té doby velmi rychlý Kubica. O kolo později totéž učinil Vettel Alonsovi. Mladý Němec alespoň stihl omluvně zvednout ruku z kokpitu. Dá se však pochybovat, že tohle gesto dvojnásobný šampion docenil.
Na čele došlo k dalšímu střídání, tentokrát vyšla řada na Kovalainena, záda mu jistil kolega z Renaultu Fisichella, následoval Coulthard, Hamilton, Webber, Vettel, Raikkonen a Alonso se ztrátou 20 vteřin na čelo závodu. Záběry kamery ukázaly, že Vettel vůz Alonsa mírně poškodil před pravým zadním kolem. Kubica byl za chybu vůči Hamiltonovi potrestán průjezdem boxy.
Ve 40. kola zamířil Raikkonen pravděpodobně naposledy ke svým mechanikům. O kolo později byl na dráhu povolán bezpečnostní vůz poté, co Alonso nezvládl vůz a nárazem do svodidel rozesel trosky po celé trati. Jezdci se nic nestalo, ale poprvé v letošní sezoně vyjde dvojnásobný šampion bodově naprázdno.
Po otevření boxů několik jezdců dotankovalo, pořadí za bezpečnostním vozem bylo následující: Hamilton, Webber, Vettel, Kovalainen, Massa, Coulthard, Fisichella, Heidfeld, Raikkonen, Barrichello, Kubica, Schumacher, Davidson, Yamamoto, Rosberg, Button, Trulli, Liuzzi a Sutil. Dnešní vývoj závodu rozjasňoval obličeje u týmů Dietricha Mateschitze Red Bull a Toro Rosso. Pod žlutou vlajkou spolu však nepochopitelně kolidovali Webber s Vettelem, oba odstoupili a opustili bodované pozice. V jejich garážích bude jistě hodně dusno.
Devatenáct kol před cílem byl závod znovu odstartován. Hamilton si s přehledem udržel vedení, chyboval pouze Rosberg, jinak se další náročná část závodu obešla bez problémů. Stříbrný McLaren Mercedes se díky relativně výborné viditelnosti vzdaloval soupeřům o více jak vteřinu za kolo. Raikkonen předjel Heidfelda i Fisichellu a probojoval se na aktuální pátou pozici.
Černý víkend Schumachera pokračoval po kvalifikaci i dnes, třináct kol před cílem odstavil Toyotu v boxech. Chvíli nato rozbil svoje Super Aguri Davidson. Raikkonen pokračoval v agresivní jízdě, další poražený byl Coulthard a dalo se předpokládat, že Massa s dvousekundovým náskokem vzdorovat útoku svého týmového kolegy nebude. Brazilec byl ihned povolán z dráhy do boxů, vyšetřování z porušení zákazu týmové režie Ferrari riskovat nechtělo. Massa sice odjel přes potrestání výborný závod, ale slíbená podpora týmového kolegy znamenala propad na poslední bodovanou pozici.
V závodě pokračovalo patnáct jezdců, na čele neohroženě Hamilton, následoval Kovalainen, Raikkonen, Coulthard, Fisichella, Heidfeld, Kubica, Massa, Sutil, Liuzzi, Button, Barrichello, Yamamoto, Trulli, Sato. Ferrari se postupně přibližovalo i ke druhému Kovalainenovi, oba Finové spolu sváděli překrásný souboj o druhou pozici až do poslední zatáčky, ale pořadí se nezměnilo. Kolo před koncem odstavil monopost Nick Heidfeld a v poslední technické části okruhu spolu svedli skutečně agresivní souboj o šesté místo stylem kolo na kolo Kubica a Massa.
Hamilton zaslouženě slavil své letošní čtvrté vítězství a Kovalainen dokázal za kritických podmínek ubránit pozici pod velkým tlakem, oba mladíci si tedy měli u stupňů vítězů s radostí o čem povídat. Zklamání ale netajil Raikkonen. Sobě vlastní kvalitní výkon předvedl znovu zkušený Coulthard a body si po dlouhé době připsal i Fisichella. Toro Rosso nakonec po odstoupení Vettela úplně nepropadlo, když poslední bodík získal Liuzzi s dalším jejich autem.
V šampionátu jezdců přinesl dnešní den výraznou změnu. Lewis Hamilton má dva závody před koncem sezony dvanáctibodový náskok na Alonsa a sedmnáctibodový na Raikkonena, čímž se definitivně pasoval na hlavního kandidáta na titul...
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2 | Lewis HAMILTON | gbr | Vodafone McLaren Mercedes | 10 | 67 kol | |
2. | 4 | Heikki KOVALAINEN | fin | ING Renault F1 Team | 8 | +8.300 | |
3. | 6 | Kimi RÄIKKÖNEN | fin | Marlboro Scudéria Ferrari | 6 | +9.400 | |
4. | 14 | David COULTHARD | gbr | Red Bull Racing | 5 | +20.200 | |
5. | 3 | Giancarlo FISICHELLA | ita | ING Renault F1 Team | 4 | +38.300 | |
6. | 5 | Felipe MASSA | bra | Marlboro Scudéria Ferrari | 3 | +49.000 | |
7. | 10 | Robert KUBICA | pol | BMW Sauber F1 | 2 | +49.200 | |
8. | 22 | Adrian SUTIL | deu | Spyker F1 Team | 1 | +60.100 | |
9. | 18 | Vitantonio LIUZZI | ita | Scudéria Toro Rosso | +80.600 (+25s PENALIZACE) | ||
10. | 8 | Rubens BARRICHELLO | bra | Honda Racing F1 | +88.300 | ||
11. | 7 | Jenson BUTTON | gbr | Honda Racing F1 | +1 kolo | ||
12. | 21 | Sakon JAMAMOTO | jpn | Spyker F1 Team | +1 kolo | ||
13. | 12 | Jarno TRULLI | ita | Panasonic Toyota Racing | +1 kolo | ||
DNF | 23 | Takuma SATO | jpn | Super Aguri F1 Team | DNF | ||
DNF | 9 | Nick HEIDFELD | deu | BMW Sauber F1 | DNF | ||
DNF | 11 | Ralf SCHUMACHER | deu | Panasonic Toyota Racing | DNF | ||
DNF | 23 | Anthony DAVIDSON | gbr | Super Aguri F1 Team | DNF | ||
DNF | 16 | Nico ROSBERG | deu | AT&T WilliamsF1 Team | DNF | ||
DNF | 19 | Sebastian VETTEL | deu | Scudéria Toro Rosso | DNF | ||
DNF | 15 | Mark WEBBER | aus | Red Bull Racing | DNF | ||
DNF | 1 | Fernando ALONSO | esp | Vodafone McLaren Mercedes | DNF | ||
DNF | 17 | Alex WURZ | aut | AT&T WilliamsF1 Team | DNF | ||
Nejrychlejší kolo: | |||||||
2 | Lewis HAMILTON |
McLaren MP4-22 Mercedes V8 |
1:28,193 | ||||
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ