GP RAKOUSKA: Záplavou penalizací proplul vítězně Verstappen, padaly dodatečné tresty

Robert RoBertino Pavelka, 2. července 2023, 16:34 Aktualizováno 3.7.2023, 00:02 Google+

Rakouský Red Bull Ring je tak trochu strašákem pro piloty kvůli problémům s dodržováním traťových limitů. Ve včerejší kvalifikaci na sprint bylo smazáno 47 časů a v závodě létaly černobílé vlajky a pětivteřinové pokuty jak na běžícím páse.

Počet komentářů:  28 komentářů (Poslední 03.07. 21:56) Napište svůj názor
Juki Cunoda se stal jednoznačně nejtrestanějším pilotem v závodě (ilustrační foto)

Juki Cunoda se stal jednoznačně nejtrestanějším pilotem v závodě (ilustrační foto) | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Po včerejším mokrém sprintu sice nebylo nebe nad Red Bull Ringem čistě modré, ale déšť se dostavit neměl, proto se nečekala žádný přírodní zásah. Ovzduší vykazovalo příjemných 26°C, trať byla o šest stupňů teplejší. Pirelli dovezlo na okruh směsi v rozmezí C5-C3 a prakticky celé pole s výjimkou Alonsa, Bottase a Magnussena sáhlo po středně tvrdých pneumatikách. Dán společně s de Vriesem navíc startovali z pit-lane.

Netrpělivě očekávaný start zodpověděl otázku, zda se Leclercovi podaří znepříjemnit Verstappenovi život, jen napůl. Monačan byl v těsném závěsu Red Bullu, ale jen do osmé zatáčky, pak byl na trať vyslán safety car, protože za zatáčkou 1 byly rozesety trosky předního křídla Cunodova vozu, když si ho zničil o Oconovu Alpine. Bernd Mayländer kroužil na trati do konce třetího okruhu, po restartu se Verstappen Leclercovi utrhl a věci nabyly obvyklý řád. Drama vzbuzovaly jen oba vozy Ferrari, kdy Sainz jr. byl evidentně rychlejší, ale vedení stáje odmítlo jakoukoli změnu pořadí.

Ovšem jen do 14. kola. Hülkenberg, jenž si dvě kola předtím zajel pro tvrdou směs, odstavil s dýmícím motorem svůj vůz do únikové zóny zatáčky Remus. Očekávané se záhy stalo skutkem, ale vedení závodu jakoby čekalo, až vedoucí trojice Verstappen, Leclerc, Sainz jr. mine nájezd do depa a poté vyhlásilo režim virtuálního safety caru. Do boxů tedy zajeli Hamilton, Norris, Gasly, Albon, Russell, Ocon, Piastri a Sargeant (14. kolo), v dalším to stihly při double-pit-stopu obě Ferrari, ale zastávka to byla bídná (Leclerc 4,4, Sainz jr. 4,8), v začínajícím 16. kole také oba piloti Aston Martinu. 

Po ukončení VSC v průběhu 16. kola tedy jela TOP 10 v pořadí Verstappen, Leclerc, Pérez, Hamilton, Norris, Sainz jr., Alonso, Cunoda a Magnussen. Z toho je zřejmé, že Red Bull nestavěl, stejně jako Cunoda, jenž v prvním kole musel měnit poškozený přední spoiler. Sainz jr. hned v dalším kole pokořil Norrise - a začaly padat první trestné pětivteřinovky. Vypočítávat jejich udělení by byl hodně dlouhý sloupek, takže jenom uveďme, že postupně byli postiženi Hamilton, Cunoda, Sainz jr., Albon, Gasly, Sargeant a Magnussen. Další trojice měla nad hlavou Damoklův meč v podobě varování.

Verstappen zajel do boxů v 25. kole a tím poprvé od Miami přepustil vedoucí pozici někomu jinému. Ne ovšem nadlouho - po deseti kolech si vzal vedení od Leclerca zpět, zvláště když Charles v Remusu ještě lehce probrzdil. Až do cíle pak v pohodě navyšoval náskok, který na konci 69. kola činil 23,780 vteřin. Proto si Holanďan mohl dovolit zastavit u mechaniků, nazout nejměkčí směs (jako jediný za celé odpoledne) a vyrazit za prémiovým bodem. A získal ho impozantně, byl o 1,101 vteřiny rychlejší než dosavadní držitel nejrychlejší kola Pérez. Jak musel Red Bull upalovat dokazuje ještě jedno číslo: v nájezdu do rekordního okruhu ztrácel Leclerc na Maxe 2,177 vteřiny, v cíli pak více než pět vteřin...

Pérez zachraňoval co se dalo a v jistém směru těžil ze Sainzova trestu. Španěl stavěl ve 46. kole a s penalizací byla zastávka nekonečná (9,4) - spadl na páté místo za Norrise, ale s ním se vypořádal hned po výjezdu z boxů. Nemohl se ho však zbavit a navíc Mexičan, jenž byl v boxech o pět kol později, se mílovými kroky přibližoval. V 56. kole hravě předjel Norrise, ale Carlos byl mnohem tvrdší oříšek. Od 59. do 61. kola předváděli ti dva boj kolo na kolo, zejména v úseku od zatáček Remus po Schlossgold. Sainz jr. volil taktiku postoupení pozice v Remusu, aby měl na následující rovince k dispozici DRS. Vycházelo mu to až do onoho 61. kola, pak už neměl šanci, ačkoliv si několikrát postěžoval, že ho Mexičan tlačil z trati. "Checo" se však tímto dramatickým duelem zdržel a "vyčerpal" natolik, že z dvanáctivteřinové ztráty na Leclerca (ten stavěl ve 48. kole) už nedokázal ukrojit žádný významný čas. 

Norris vydoloval s lepšícího se McLarenu maximum - během závodu sváděl bitvu s Hamiltonem, kterou však virtuálně ovlivnil Lewisův trest. Nakonec se Lando až do závěru třásl, zda penalizace nepostihne i jeho, ale s odřenýma ušima vyvázl a mohl ho potěšit i titul Pilota dne od hlasujících fanoušků. Alonso s obrácenou strategií chytil dech až v posledních kolech a poslední tři byl téměř o vteřinu rychlejší než McLaren, ale na posun v pořadí to nestačilo. Stroll zase předvedl hned tři zastávky v boxech - po společné pod VSC stavěl ještě v 37. a poté 55. kole. I tak si dokázal vybojovat bod útěchu na velmi dobře jedoucím Albonovi. Tentokrát se vytáhl i jeho kolega Sargeant, jenž nemalou část závodu držel 10. místo.

Ještě slovíčko k trestům - nepadaly jen za nerespektování bílých čar vymezujících trať. Při výměnách pod VSC zazmatkovali mechanici Alpine a vyslali Ocona přímo do cesty Sargeantovi - takže pět vteřin navíc. V 35. kole v zatáčce Würth vůbec nebral De Vries ohled na Magnussena a vytlačil ho z trati - také on vyfasoval pět vteřin. A konečně Cunoda po pětivteřinové penalizaci za limity dostal nádavkem dalších 10 vteřin, protože si první trest odpykal neodpovídajícím způsobem...

Verstappen kráčí mílovými kroky k titulu, Ferrari lehce pozvedlo hlavu a McLaren zaskočil Aston Martin i Mercedes. Pravda, třícípé hvězdy neměly v Rakousku svůj den a Hamilton, když mu bylo neustále připomínáno, že si má hlídat limity, jenom zoufale odpovídal, že jeho auto vůbec nechce zatáčet. Proto je o důvod víc se za týden setkat v Silverstone.

 

GP Rakouska (Spielberg)2. Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1. 1 Max VERSTAPPEN nldOracle Red Bull Racing1:25:33,607
2. 16 Charles LECLERC mcoScuderia Ferrari+ 5,155
3. 11 Sergio PÉREZ mexOracle Red Bull Racing+ 17,188
4. 4 Lando NORRIS gbrMcLaren F1 Team+ 26,327
5. 14 Fernando ALONSO espAston Martin Aramco Cognizant + 30,317
6. 55 Carlos SAINZ JR. espScuderia Ferrari+ 31,377
7. 63 George RUSSELL gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team+ 48,403
8. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team+ 49,196
9. 18 Lance STROLL canAston Martin Aramco Cognizant + 59,043
10. 10 Pierre GASLY fraBWT Alpine F1 Team+ 1:07,667
 
 
11. 23 Alexander ALBON thaWilliams Racing+ 1:19,767
12. 24 Guanyu ZHOU chnAlfa Romeo F1 Team Stake+ 1 kolo
13. 2 Logan SARGEANT usaWilliams Racing+ 1 kolo
14. 31 Esteban OCON fraBWT Alpine F1 Team+ 1 kolo
15. 77 Valtteri BOTTAS finAlfa Romeo F1 Team Stake+ 1 kolo
16. 81 Oscar PIASTRI ausMcLaren F1 Team+ 1 kolo
17. 21 Nyck DE VRIES nldScuderia AlphaTauri+ 1 kolo
18. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkMoneyGram Haas F1 Team+ 1 kolo
19. 22 Juki CUNODA jpnScuderia AlphaTauri+ 1 kolo
20. 27 Nico HÜLKENBERG deuMoneyGram Haas F1 Teammotor
 
 Nejrychlejší kolo:
  1 Max VERSTAPPEN Red Bull RB19
Red Bull RBPTH001
Pirelli   1:07,012
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: GP RAKOUSKA: Záplavou penalizací proplul vítězně Verstappen, padaly dodatečné tresty

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 28, poslední 03.07.2023 21:56 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 28 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen získal v Imole osmou pole-position v řadě, jako druhdy legendární Ayrton Senna

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen opěvuje úspěch, McLaren mu chce řádně zatopit

Piastrimu úspěch na Imole poněkud zhořkl (ilustrační foto)

Pořadí na startu GP Emilia Romagna se mění, Piastri přišel o první řadu

Sergio Pérez si připsal další nepovedený výkon

GP Emilia Romagna: Verstappen poosmé v řadě na pole-position, Ferrari zklamalo

Fernando Alonso si před kvalifikací řádně zkomplikoval život

McLaren vyhrál v dramatickém závěru poslední, dvakrát přerušený trénink

Nico Hülkenberg si vyzkoušel trať v Imole vůbec poprvé ve své kariéře (ilustrační foto)

Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Lando Norris zkoušel zpočátku konstrukční prvky, takže k měřeným časům se dostal až v druhé části tréninku (ilustrační foto)

Pochybující Leclerc ovládl první trénink, mistři světa chybovali, Albon nechal vyvěsit červenou vlajku

Charles Leclerc

Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

Max Verstappen a Lando Norris v těsném souboji

Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

Pohonná jednotka Hondy bude Red Bully poháněn příští rok naposled

Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu

Logan Sargeant během prvních předsezónních testů v Bahrajnu

Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Charles Leclerc v závodě ve Španělsku

PROHLÁŠENÍ po závodě: Leclerc burcuje tým

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

  2. Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

  3. Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

  4. Pochybující Leclerc ovládl první trénink, mistři světa chybovali, Albon nechal vyvěsit červenou vlajku

  5. GP Emilia Romagna: Verstappen poosmé v řadě na pole-position, Ferrari zklamalo

  6. McLaren vyhrál v dramatickém závěru poslední, dvakrát přerušený trénink

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud