GP Bahrainu: Děsivá nehoda Grosjeana kulisou dalšího Hamiltonova triumfu + VIDEO

Robert RoBertino Pavelka, 29. listopadu 2020, 15:20 Google+

Už jen tři závody zbývají do konce COVIDové sezóny a v Bahrajnu si svět F1 opět připomněl, že nebezpečí není jen planý pojem. Závod totiž musel být po pár set metrech přerušen kvůli hrůzostrašné nehodě pilota týmu Haas Francouze Romaina Grosjeana.

Počet komentářů:  148 komentářů (Poslední 01.12. 12:16) Napište svůj názor
Hořící přední část Grosjeanova vozu za svodidly, jezdec bojuje o život

Hořící přední část Grosjeanova vozu za svodidly, jezdec bojuje o život | foto: Formula1.com

Sdílejte článek

Na okruhu Sakhir čekalo příjemné počasí, vlastně takové babí léto: teplota vzduchu 25 °C, trati 28 °C, 66 % vlhkost vzduchu a mírný větřík vanoucí rychlostí 2,8 km/h severozápadním směrem. Startovní pole se díky kvalifikačním jízdám obulo téměř celé do žluté barvy, pouze Sainz jr. zvolil nejměkční směs a trojice Leclerc, Grosjean a Latifi tu nejtvrdší.

Na startu poněkud zaspal Bottas a tím uvedl v činnost řetěz událostí, které skončily dlouho nevídaným dramatem v zatáčce 3. Díky jeho pomalému odjezdu se nejdřív dostali do clinche v první zatáčce Norris a Ocon, přičemž Lando na něj doplatil defektem levého konce předního spoileru. Zahuštěné startovní pole ještě více přibrzdil kontakt Vettela se Strollem, po němž musel Kanaďan vyjet vpravo mimo trať, ovšem bez většího postihu. Ve chvíli, kdy po sklouznutí vozu zamířil za hranici dráhy na levé straně i Räikkönen, došlo k nejdramatičtější události.

Grosjean po výjezdu ze třetí zatáčky byl nejspíš mírně zaskočen týmovým kolegou a pokoušel se tedy Magnussena objet zprava. Jenže nejspíš vůbec neviděl Kvjata, který se po startu propadl také až na samý chvost. Romain příčným manévrem zachytil pravým zadním kolem o Rusovo levé přední a pokračoval přímo do svodidel. Po nárazu se monopost rozlomil na dvě části a kokpit s pilotem začal hořet. Grosjean měl ztíženou situaci, protože zapasovaný monokok trčel mezi traverzami a jednu z nich měl přímo nad hlavou - nakonec za asistence pěny z hasicích přístrojů se dokázal během 18 vteřin sám vyprostit a téměř seskočil do náruče asistenta medical caru Alana van der Merwea.

Ihned byl usazen do vozu a po zběžné prohlídce putoval do nemocnice. První zprávy hovořily o lehkých popáleninách pravé ruky a nohou, později se objevila eventualita pohmožděných či zlomených žeber - na potvrzení této informace ale bude třeba počkat. Závod byl okamžitě přerušen a piloti strávili přes hodinu na pit-lane, kde se vzpamatovávali ze šoku, který mnozí viděli v podobné variantě jen v televizi při záznamech z minulosti. Pořadí v tu chvíli bylo Hamilton, Verstappen, Pérez, Albon, Ricciardo, Bottas, Gasly, Ocon, Norris, Leclerc, Giovinazzi, Stroll, Sainz, Magnussen, Vettel, Latifi, Räikkönen, Russell a Kvjat.

Pořadatelé museli autogenem odřezat část svodidel, neboť Haas zdemoloval čtyři pole, nakonec celý konec zábran byl odstraněn a na jeho místo navezeno devět betonových bloků. Práce skončily krátce po čtvrt na sedm místního času a mohl být vyhlášen nový start v 18:35. Když pak vyjely vozy na trať, došlo k předjíždění, protože bylo rozhodnuto, že k opakovanému startu nastoupí podle toho, jak projely druhou SC čáru. Takže na slotu se pak seřadili piloti následovně: Hamilton, Verstappen, Pérez, Bottas, Albon, Ricciardo, Norris, Ocon, Gasly, Vettel, Stroll, Leclerc, Sainz, Giovinazzi, Kvjat, Räikkönen, Magnussen, Russell a Latifi. Na pauze vydělal Norris, který mohl v klidu vyměnit poškozený spoiler...

Vozy zdolaly sotva polovinu okruhu a opět zavlály žluté vlajky: v zatáčce 8 zavřel Stroll dveře Kvjatovi, který vlastně nemohl vůbec nic dělat, o čemž svědčí i fakt, že doslova ustřelil plastový patník vymezující zatáčku. Po nárazu se Kanaďanův vůz ocitl koly vzhůru, ale Lance z něj sice s obtížemi, ale bez dalších problémů vylezl. Berndt Mayländer setrval na trati až do konce osmého kola, ovšem ve 4. kole musel do boxů Bottas, jak mu bylo později vysvětleno, mezi zatáčkami 3 a 4 najel na nějaké úlomky a ty přinutily tým povolat Fina k mimořádné zastávce. 

Po restartu se Hamilton s Verstappenem vzdalovali ostatním, zpovzdálí je sledoval Pérez. Tahle trojice vlastně jela konzistentní závod, ačkoliv u Red Bullu zkusili na Mercedes něco vymyslet - když Hamilton ve 20. kole zajel do boxů pro další várku středně tvrdých pneu, Verstappen o kolo později nazul nejtvrdší směs. Záhy se však ukázalo, že to nebude taková výhoda, takže Verstappen ve 35. kole zajel do boxů podruhé, navíc se jeho zastávka protáhla na 5,1 vteřiny a tím pádem bylo po naději na vítězství. Lewis stavěl o kolo později a s přehledem obhájil vedoucí pozici. Verstappen nakonec stavěl ještě potřetí ve 47. kole, aby si pojistil nejrychlejší okruh. 

Pérez od chvíle, kdy jsou jeho dny u Racing Point sečteny, vykazuje podivuhodnou formu. Také v Bahrajnu jel výborně, po zastávkách v 21. a 37. kole se vrátil na třetí příčku a vypadalo to na další dobré umístění. Jenže v nájezdu do 55. kola začala záď jeho vozu kouřit a za zatáčkou 8 už z ní byla regulérní pochodeň. Checo musel zastavit a s ohledem na skutečnost, že se jeho auto nalézalo na protilehlé rovince, bylo jasné, že zbylé dva okruhy dokončí startovní pole za safety carem. Beznaděj a hluboké zklamání v boxech Racing Pointu bylo téměř až dojemné. 

Boj o střed startovního pole tak sváděly Renaulty a McLareny, a byly to právě oranžové vozy, kdo byl v lepší formě. Proti žlutočerným hovořil i poměrně nesmyslný interní souboj, který vygradoval ve 37. kole, nakonec si Ricciardo mohl gratulovat, že dovezl auto do cíle, protože poslední čtyři kola mu zpod podlahy létaly snopy jisker nad únosnou míru. Když jsme u defektů, pak v předposledním kole hlásil tým Bottasovi, který se po úvodní nechtěné zastávce nikdy nedostal výš než na osmé místo, že to vypadá na defekt zadní pneumatiky, ale Fin nakonec na trati vydržel. Norris zase mohl po jednom štěstí v podobě možnosti vyměnit si beztrestně spoiler mluvit o dalším, když se před ním zčistajasna objevil na trati komisař běžící k Pérezovu odstavenému vozu. Však si také do vysílačky pořádně ulevil - musel to být velký šok.

Kvjat byl smutným hrdinou dne, přichomýtl se k oběma závažným incidentům, i když vlastně ani za jeden tak docela nemohl. Jiného názoru byli ale sportovní komisaři, kteří mu za kolizi se Strollem napařili deset trestných vteřin. Rus si je odpykal v 18. kole, ale do boje o bodované příčky už se vrátit nedokázal. Gasly vsadil na jednu zastávku v boxech, a i když ho v samém závěru překonal Sainz jr., blížícího se Ricciarda zastavil výjezd safety caru, takže Pierre výbornou pozici uhájil. Určité zmrtvýchvstání zaznamenal i Albon, jemuž ovšem spadlo umístění na stupních vítězů do klína.

Ferrari po vzepětí v Turecku opět tvrdě dosedlo na zem. Leclerc se hlouběji do první desítky dostal pouze tehdy, když jeho soupeři měnili pneumatiky, Vettel si stěžoval na absolutně neovladatelné auto, s nímž sváděl souboje na konci startovního pole. Za bod útěchy může Monačan děkovat jen defektu Racing Point, jinak byly rudé oře maranellské zcela bezzubé. 

Grosjeanova nehoda dala vzpomenout na některé havárie, které měly podstatně tragičtější dopad - vzpomeňme na Watkins Glen 1974, kdy mladý Rakušan Helmut Koinigg vlétl pod svodidlo a doslova přišel o hlavu. Ohnivé extempore jsme už hodně dlouho neviděli, ovšem doslova přepůlený vůz nebyl v F1 nijakou vzácností, jen namátkou opět připomeňme nehodu Johna Watsona na Monze v roce 1981. Bezesporu je potěšitelné, že Francouz dokázal nehodu přežít bez větší újmy - pokud mu Halo přímo nezachránilo život, pak ho uchránilo od velmi těžkého zranění.

GP Bahrajnu (Bahrain International Circuit)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team 252:59.47,515
2. 33 Max VERSTAPPEN nldAston Martin Red Bull Racing 19+ 1,254
3. 23 Alexander ALBON thaAston Martin Red Bull Racing 15+ 8,005
4. 4 Lando NORRIS gbrMcLaren F1 Team 12+ 11,337
5. 55 Carlos SAINZ JR. espMcLaren F1 Team 10+ 11,787
6. 10 Pierre GASLY fraScuderia AlphaTauri Honda 8+ 11,942
7. 3 Daniel RICCIARDO ausRenault DP World F1 Team 6+ 19,368
8. 77 Valtteri BOTTAS finMercedes-AMG Petronas F1 Team 4+ 19,680
9. 31 Esteban OCON fraRenault DP World F1 Team 2+ 22,803
10. 16 Charles LECLERC mcoScuderia Ferrari 1+ 1 kolo
 
 
11. 26 Daniil KVJAT rusScuderia AlphaTauri Honda  + 1 kolo
12. 63 George RUSSELL gbrWilliams Racing  + 1 kolo
13. 5 Sebastian VETTEL deuScuderia Ferrari  + 1 kolo
14. 6 Nicholas LATIFI canWilliams Racing  + 1 kolo
15. 7 Kimi RÄIKKÖNEN finAlfa Romeo Racing ORLEN  + 1 kolo
16. 99 Antonio GIOVINAZZI itaAlfa Romeo Racing ORLEN  + 1 kolo
17. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkHaas F1 Team  + 1 kolo
18. 11 Sergio PÉREZ mexBWT Racing Point F1 Team  motor
 DNF  18 Lance STROLL canBWT Racing Point F1 Team  nehoda
 DNF  8 Romain GROSJEAN fraHaas F1 Team  nehoda

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: GP Bahrainu: Děsivá nehoda Grosjeana kulisou dalšího Hamiltonova triumfu + VIDEO

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 148, poslední 01.12.2020 12:16 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 148 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Mercedesu

McLaren nastartoval MCL35M, s motorem Mercedes jde o zcela nové auto + VIDEO

Ilustrační fotografie

Další mladí Němci do Formule 1? Možná Beckmann, Zendeli nebo Flörschová

Eddie Jordan

Jordan Strollovi věří: Může to dotáhnout až k titulu, jednu věc ale musí zlepšit

Leclerc vyráží na trať

"Perfektní den, skvělý pocit," hodnotí Leclerc první test s Ferrari v roce 2021 + VIDEO

Tvarování sedačky pro Micka Schumachera

Na adresu Schumachera zní slova chvály, ale Tost a Steiner zdvihají varovný prst

Charles Leclerc v rámci třetího dne druhých předsezonních testů v Barceloně

Britští sázkaři prozradili, co je potřeba při sázení na F1 sledovat

Sergio Pérez během první návštěvy Milton Keynes

Verstappenovu rychlost poznám až po pěti závodech, tvrdí natěšený Pérez

Fernando Alonso v rámci filmovacího dne v Barceloně

Byl Renault nucen podepsat s Alonsem? Ano, ale podepsaly rády obě strany

Sebastian Vettel v závodě v Turecku

Ferrari bude bojovat o třetí místo, předpovídá Marko. Co Aston Martin?

Carlos Sainz během předsezónních testů v Barceloně

McLaren má letos za cíl zlepšení ve 2 klíčových oblastech. Key promlouvá o silných i slabých stránkách

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Lewis Hamilton v Bahrajnu

Hamilton vymetl všechny sektory a překonal rekord okruhu, Renault kraloval na…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Hamilton stále není jezdcem Mercedesu. Divadlo nebo vyhazov?

  2. "Perfektní den, skvělý pocit," hodnotí Leclerc první test s Ferrari v roce 2021 + VIDEO

  3. Byl Renault nucen podepsat s Alonsem? Ano, ale podepsaly rády obě strany

  4. Max je lepší než Hamilton, říká Horner. Kde bere tu jistotu?

  5. Na adresu Schumachera zní slova chvály, ale Tost a Steiner zdvihají varovný prst

  6. Button se dohodl s Williamsem, jedná se o dlouhodobý kontrakt

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud