Představení přihlášených nováčků

x-o, 4. června 2009, 22:23 Google+

Do příští sezóny se hlásí minimálně deset nováčků. Podívejme se, jaká je jejich historie a šance na přijetí do šampionátu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Prodrive (Aston Martin)
Jeden z nejvážnějších kandidátů. Ve vedení stojí David Richards (v minulosti šéf týmů Benetton a BAR) a za financováním stojí kuvajtský Investment Dar, který pomohl Richardsovi v roce 2007 s koupí Aston Martinu (Investment Dar zaplatil přes 900 milionů dolarů).
Prodrive působí jako konzultantská firma v automobilovém průmyslu, mezi hlavní aktivity v motorsportu patří stavba GT vozů pro Aston Martin, v minulosti pak cestovních vozů pro australský V8 Supercars a WRC vozů pro Subaru. Do Formule 1 měl namířeno už v roce 2007, ale zastavil je odpor Williamsu k zákaznickým šasi, které chtěl tým kupovat od McLarenu. Vazby na McLaren a motory Mercedes zřejmě přetrvaly.
Aston Martin se letos zúčastní Le Mans v kategorii LMP1 s upraveným vozem Lola.

USF1
Tento americký tým není třeba příliš představovat. Vzhledem k tomu, že práce na projektu F1 trvá několik let, tým vlastní továrnu, má obsazeny klíčové role, pracuje na návrhu monopostu a může využít prvotřídního aerodynamického tunelu Windshear je jeho vstup do Formule 1 téměř jistý.

Campos Racing
Bývalý tým série GP2 (nyní Barwa Addax). Zakladatel Adrian Campos strávil necelé dva roky jako jezdec F1 v týmu Minardi, nezískal ovšem ani bod. Později založil vlastní tým, se kterým závodil v nižších formulových sériích. V bývalé Formuli Nissan (nyní Formule Renault) za něj jezdil Fernando Alonso. Mnoho odborníků jej zmiňuje jako tým s velkou šancí na postup do F1.

Epsilon Euskadi
Majitel Joan Villadelprat působil ve Formuli 1 dlouhá léta (například v týmech McLaren, Ferrari, Benetton nebo Tyrrell), šéfkonstruktér Sergio Rinland působil mimo jiné u Williamsu nebo Brabhamu. Tým v poslední době investoval několik desítek milionů dolarů do továrny s aerodynamickým tunelem a vyvinul prototyp LMP1 série Le Mans. Počítá s rozpočtem okolo 70 milionů dolarů, který by již v současnosti měl být zajištěn na čtyři roky. Jejich týmem Formule Renault prošel Robert Kubica.

Superfund
Jedná se o investiční společnost, tým by vedl bývalý pilot Alexander Wurz. Záměrem je zviditelnění značky. Ve financích není problém, ale tým nemá ani továrnu, natož konstruktéry. Se vstupem do F1 to ale firma myslí vážně, Wurz odjel na závod do Turecka, aby podpořil snahu uspět.

Lola
Firma Lola Cars má padesátiletou zkušenost s výrobou a návrhem závodních vozů, v současnosti je nejvíce vidět zejména v kategoriích LMP1 a LMP2 série Le Mans. V minulosti spolupracovala na šasi několika týmů Formule 1 a jiných formulových sérií. Vlastní aerodynamický tunel s možností testování 50 % velikosti modelů a pohyblivou podlahou (nejlepší tunel má v současnosti zřejmě BMW a dovoluje testování v 60 % velikosti), divize Lola Composites má bohaté zkušenosti s výrobou kompozitů. Šance na přijetí do F1 je tedy velmi slušná.

Brabham (Formtech)
S bývalým týmem Formule 1, který získal v letech čtyři tituly v jezdcích a dva v konstruktérech by měl nováček společné jen jméno. A to ještě není jisté, protože rodina bývalého zakladatele Jacka Brabhama hodlá podniknout právní kroky proti použití jejich jména.
Za vším stojí firma Formtech GbmH, která se zabývá výrobou dílů pro letecký průmysl. Že nejde jen o pochybnou snahu o zviditelnění prostřednictvím slavného jména napovídá skutečnost, že firma vlastní bývalou továrnu Super Aguri včetně některých bývalých zaměstnanců, kteří se po odchodu z F1 zabývali výrobou a designem kompozitů.
Technickým ředitelem by byl Mark Preston, Australan, který má za sebou roky v Arrowsu, McLarenu a právě Super Aguri. Tým navíc prohlašuje, že má zajištěno pokrytí 75 % povrchu vozu sponzory (něco, co se Super Aguri nikdy nepodařilo). Němec Frank Hilmer, majitel Formtechu, má navíc vazby na Colina Kollese, který v minulosti vedl Midland (později Spyker a Force India).

March
Podobně jako v případě Brabhamu nemá nový tým nic společného s tím, který kdysi založil mimo jiné Max Mosley. Majitel Andrew Fitton vlastní i fotbalový klub a zatím nechce situaci komentovat.

Litespeed
Majitelé mají zkušenosti s F1 z bývalého Lotusu. V současnosti tým závodí ve Formuli 3, pro vstup do Formule 1 spojily síly s MGI Group, kterou vede zkušený konstruktér Mike Gascoyne. Šance na vstup do příští sezóny F1 jsou spíše menší.

N.Technology
Tým byl založen, aby se staral o aktivity koncernu Fiat v motorsportu (Alfa Romeo ve WTCC a národních šampionátech, Fiat v IRC a menších rallye, Ferrari ve FIA GT a národních šampionátech). Kromě toho stojí za šampionátem Formule Masters, doprovodného programu WTCC. S největší pravděpodobností nepůjde o žhavého kandidáta na postup do F1.


Je zřejmé, že jde o pestrou směs více či méně kompetentních týmů. Není pravděpodobné, že se snad do Formule 1 dostanou všichni, nejdřív musí každý uchazeč projít kontrolou FIA, ve které jde o technické i finanční zajištění týmu. Cílem není naplnit startovní rošt k prasknutí za každou cenu s rizikem, že polovina týmů nepřežije první sezónu.

Mnoho fanoušků si stěžuje, že takoví "budižkničemové" do Formule 1 nepatří, protože na ni nemají dostatek peněz. Je ovšem otázkou, kdo do ní opravdu patří. Automobilky, které ji svým šroubováním výdajů přivedly do nevábně vyhlížející situace? Není lepší tým, který investuje jen zlomek částky, ale nebude mít snahu sport opustit při prvním poklesu prodejů aut?
Nabízí se argument, že technická úroveň zákonitě klesne. To s rozpočtovými stropy vůbec nemusí být pravda. Stačí pohled do technických pravidel a člověku jde hlava kolem ze všech omezení takzvaně exotických materiálů a technologií, které se dnes běžně používají v automobilovém průmyslu. Pokud se omezí samotný rozpočet, tato omezení mohou zmizet. Zmizí také nekonečné zkoušení všech možných variant v CFD centrech a aerodynamických tunelech a vyšší prioritu získá vynalézavost a inteligence konstruktérů.
Příchod týmů jako Prodrive, Lola, nebo Epsilon Euskadi zdaleka nemusí znamenat propad F1 z pozice vrcholné formy motorsportu.
Vytisknout

Diskuze: Představení přihlášených nováčků

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  • Pátek

    • Trénink ()
    • Kvalifikace ()
  • Sobota

    • Trénink ()
    • Závod ()
  • Neděle

    • Závod (22:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Theissen, Mario

Podmínečné přihlášky byly Mosleyho nápadem

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

  2. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud