V čem jsou brzdy Toyoty a Brawna jedinečné

Petr Hlawiczka, 9. května 2009, 12:48 Google+

Všechny týmy představují ve Španělsku mnohá vylepšení, která jsou patrná na první pohled - jako například nový zvednutý nos BMW, jiná jsou skrytá uvnitř. K těm patří i řešení brzdových třmenů u Toyoty.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Trulli, Jarno

Trulli, Jarno | foto: Panasonic Toyota Racing

Sdílejte článek

Velikost brzdových třmenů se liší - všechny týmy používají na předních kolech podstatně větší než na zadních, protože při brzdění se hmotnost vozu přesouvá na přední nápravu, kde je zapotřebí mnohem vyššího výkonu.

Energie při brzdění se přeměňuje v teplo, které u monopostů F1 často přesahuje  i  1000 °C. Většina týmů (krom Williamsu) energii vznikající při brzdění zachytává a přeměňuje v elektrickou energii (ukládanou u baterií), aby ji opět získala pro dodatečné navýšení výkonu. K tomu právě slouží KERS - systém pro rekuperaci kinetické energie.

Vysoké přebytečné teplo je třeba rychle odvádět - k tomu se využívá náporový vzduch, který je k nim přiváděn drahými chladícími kanálky. Brzdový třmen předních brzd váží necelé 1,5 kg, rozměry přibližně kolem 25 x 17 x 6 cm. Konstruktéři se snaží o jeho co nejnižší hmotnost - protože je součástí neodpružené hmotnosti nápravy a ovlivňuje její schopnosti. Takto nízká hmotnost je dosažena výběrem správných slitin - většinou se využívá hliník, titan či uhlíkové kompozity.



Toyota je jediným týmem, jenž má třmeny svých kotoučových brzd otočeny naopak - ke středu vozu. Je to výhodné, protože tak koncentruje tím více váhy k těžišti vozu. Většina ostatních týmů je má za zadní poloosou.

Když jsem napsal většina, myslel jsem tím všechny týmy kromě Brawn GP a Red Bull. Ti umístily brzdové třmeny horizontálně, kde svírají spodní část brzdových kotoučů.

Vytisknout

Diskuze: V čem jsou brzdy Toyoty a Brawna jedinečné

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Šampionát 1983 s jedním palivovým škraloupem

Byl Piquetův titul v roce 1983 opravdu spravedlivý, nebo se dočkal nepovolené pomoci?

Max Verstappen ve vedení GP Kanady

Marko o vývoji Red Bullu: "Vylepšení fungují, data jsou slibná. Ferrari i McLaren za sebou udržíme!"

Esteban Ocon s vozem Alpine A524

Ocon si stěžuje na těžké auto a kritizuje tým za neférový přístup. Za koho bude závodit příští rok?

Charles Leclerc v dešti v závodě v Kanadě

FOTO z GP Kanady: Slunce, déšť a pár bouraček

Sergio Pérez bude v Red Bullu pokračovat

Péreze prodloužení smlouvy s Red Bullem nenakoplo: po mizerném závodě bude ve Španělsku potrestán

Max Verstappen po GP Kanady

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappen slaví 60. triumf

Max Verstappen zpět na trůnu, ovšem rozhodně neměl lehký život (ilustrační foto)

GP KANADY: Kulička rulety s počasím se zastavila na čísle 1 - Verstappen opět vítězí

George Russell mohl být z nerozhodné kvalifikace samozřejmě spokojen (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Všichni očekávají nepředvídatelný závod

Verstappen zajel nejlepší čas, a přesto pole-position nemá (ilustrační foto)

Kvalifikace v Kanadě skončila nerozhodně, Ferrari a Pérez zpytují svědomí

Alex Albon si nárazem do Zdi šampionů zkomplikoval situaci (ilustrační foto)

V třetím tréninku Mercedesy jako kdysi, triumf jim "pokazil" Verstappen

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Massa, Felipe

Ferrari prekvapuje veľkou rýchlosťou

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappen slaví 60. triumf

  2. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Všichni očekávají nepředvídatelný závod

  3. Péreze prodloužení smlouvy s Red Bullem nenakoplo: po mizerném závodě bude ve Španělsku potrestán

  4. FOTO z GP Kanady: Slunce, déšť a pár bouraček

  5. Ocon si stěžuje na těžké auto a kritizuje tým za neférový přístup. Za koho bude závodit příští rok?

  6. GP KANADY: Kulička rulety s počasím se zastavila na čísle 1 - Verstappen opět vítězí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud