V čem jsou brzdy Toyoty a Brawna jedinečné

Petr Hlawiczka, 9. května 2009, 12:48 Google+

Všechny týmy představují ve Španělsku mnohá vylepšení, která jsou patrná na první pohled - jako například nový zvednutý nos BMW, jiná jsou skrytá uvnitř. K těm patří i řešení brzdových třmenů u Toyoty.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Trulli, Jarno

Trulli, Jarno | foto: Panasonic Toyota Racing

Sdílejte článek

Velikost brzdových třmenů se liší - všechny týmy používají na předních kolech podstatně větší než na zadních, protože při brzdění se hmotnost vozu přesouvá na přední nápravu, kde je zapotřebí mnohem vyššího výkonu.

Energie při brzdění se přeměňuje v teplo, které u monopostů F1 často přesahuje  i  1000 °C. Většina týmů (krom Williamsu) energii vznikající při brzdění zachytává a přeměňuje v elektrickou energii (ukládanou u baterií), aby ji opět získala pro dodatečné navýšení výkonu. K tomu právě slouží KERS - systém pro rekuperaci kinetické energie.

Vysoké přebytečné teplo je třeba rychle odvádět - k tomu se využívá náporový vzduch, který je k nim přiváděn drahými chladícími kanálky. Brzdový třmen předních brzd váží necelé 1,5 kg, rozměry přibližně kolem 25 x 17 x 6 cm. Konstruktéři se snaží o jeho co nejnižší hmotnost - protože je součástí neodpružené hmotnosti nápravy a ovlivňuje její schopnosti. Takto nízká hmotnost je dosažena výběrem správných slitin - většinou se využívá hliník, titan či uhlíkové kompozity.



Toyota je jediným týmem, jenž má třmeny svých kotoučových brzd otočeny naopak - ke středu vozu. Je to výhodné, protože tak koncentruje tím více váhy k těžišti vozu. Většina ostatních týmů je má za zadní poloosou.

Když jsem napsal většina, myslel jsem tím všechny týmy kromě Brawn GP a Red Bull. Ti umístily brzdové třmeny horizontálně, kde svírají spodní část brzdových kotoučů.

Vytisknout

Diskuze: V čem jsou brzdy Toyoty a Brawna jedinečné

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Massa, Felipe

Ferrari prekvapuje veľkou rýchlosťou

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud