Chlazení a teploty uvnitř monopostů F1 (+ foto)

Petr Hlawiczka, 10. ledna 2012, 00:00 Google+

Dnes se s Patem Symondsem podíváme na to, jak je řešeno chlazení monopostů F1. Jaké teploty dosahují různé části závodních vozů? Jak je chlazen motor a o kolik je náročnější chlazení vozu s KERSem?

Počet komentářů:  10 komentářů (Poslední 14.01. 19:43) Napište svůj názor
Technika

Technika | foto: Ben Wileman

Sdílejte článek

Co přesně musí být ve voze Formule 1 chlazeno?
Toho je hodně: chladit je třeba motorový olej a vodu, dále pak brzdy, elektroniku, hydrauliku KERS a případně i jezdec. V potaz je také třeba brát palivo a vzduch vstupující do motoru - ačkoliv pravidla jejich chlazení zakazují, jejich přívody musí být izolovány, aby se příliš neohřívaly, protože pak by docházelo ke snížení cenné výkonnosti.

Když se vůz F1 zahřeje, jaké teploty dosahují různé komponenty?
Neuvěřitelně vysoké. Motory jsou v F1 provozovány za mnohem vyšších teplot než u silničních vozidel: teplota vody může díky vysokému tlaku v chladicích systémech dosahovat 135 °C, zatímco olej může mít i 115 °C.

Brzdové kotouče jsou se špičkami kolem 1 200 °C (což odpovídá roztavené lávě) samozřejmě nejžhavějším dílem ze všech. Výfukové plyny však také mohou přesáhnout 1 000 °C, když opouštějí hlavy válců.

foto1
Otvory na zádi monopostů F1: vzduch použitý pro chlazení musí být z vozu odváděn efektivně

Co se stane, pokud chlazení není dostatečné?
Záleží na daném dílu. Kovy ztrácejí při vysokých teplotách hodně ze své pevnosti a pryskyřice zapouzdřující uhlíková vlákna může praskat. Motor může vybouchnout, pokud je teplota vody příliš vysoká, což rychle povede k selhání pístů. Pokud se příliš zahřeje motorový olej, lubrikační film se naruší a následuje podobné katastrofální selhání.

Při přehřátí může elektronika jednoduše vypnout. A stejně jako zastavení motoru, vede to také k poškození převodovky. Příliš horké brzdy mají tendenci se neuvěřitelně rychle opotřebovat.

Jak jsou chlazené motory?
Na chlazení motorů není nic neobvyklého. Používá se čistá vody protikorozními prostředky, pro chlazení vody a oleje se používají jednoduché hliníkové chladiče. Nejdůležitějším hlediskem pro chlazení je však vzduch proudící přes tyto chladiče. Specifická kapacita vzduchu je mnohem menší než kapacita vody či oleje, proto je proudění vzduchu kritické. Pro dosažení správných teplot se proto řídí jeho průtok.

foto2

Čím tedy více vzduchu, tím lépe?
Ne. Žel to není tak jednoduché, protože vzduch využitý pro chlazení navíc, ať už se jedná o motor, brzy či cokoliv jiného, vede ke snížení přítlaku či zvýšení odporu. Týmy budou proto vždy při chlazení zacházet k limitu - vše je v zájmu maximální aerodynamické efektivity tak horké, jak jen to je pro bezpečný provoz možné.

renault
Vizualizace proudnic při optimalizaci chlazení motoru Renaultu

Je chlazení monopostu s KERSem problematičtější?
Ne tak docela. Ačkoliv je KERS třeba chladit, jeho požadavky nejsou vysoké. Vodní systém musí běžně odvést kolem 110 kW a motorový olej 100 kW tepla. To je dohromady dostatečné množství pro ohřev a dodávku teplé vody pro 12 domů průměrné velikosti. KERS naproti tomu pro chlazení baterií a motorku vyžaduje pouze 4 kW, což je zhruba tolik, jako hydraulického systému, a třetina požadavku na chlazení převodovky.

Vytisknout

Diskuze: Chlazení a teploty uvnitř monopostů F1 (+ foto)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 10, poslední 14.01.2012 19:43 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 10 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen splnil normu: když dojede, vždy na stupních vítězů

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Jak reagují týmy a piloti nejen na rekord Lewise Hamiltona?

Lewis Hamilton je historicky nejúspěšnějším vítězem F1

GP PORTUGALSKA: Rekordman Hamilton kraluje

Portugalský okruh nedaleko Portimaa

GRAFIA: Startovní rošt v Portugalsku - první řada bez překvapení

Lewis Hamilton po úspěšném závodu na Nürburgringu

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Hamilton ovládl další těsnou bitvu

Lewis Hamilton v 1. tréninku před GP Portugalska 2020

Posunutou kvalifikaci ovládl Hamilton před Bottasem a Verstappenem

Valtteri Bottas a Lewis Hamilton počas závodu na Nürburgringu

Třetí trénink v Portugalsku opět pro Bottase

Poslední start závodu v Malajsii

Verstappen a Stroll byli kvůli kolizi u komisařů. Kdo je viníkem? + VIDEO

Valtteri Bottas po vyhrané kvalifikaci na Nürburgringu

Odpoledne byl v Portugalsku nejrychlejší Bottas. Verstappen kolidoval se Strollem

Valtteri Bottas v 1. tréninku v Portimau

Bottas začíná na 'horské dráze' v Portimau nejrychleji, Verstappen ztrácí přes 0,7 s + VIDEO

Mercedesy v GP Eifelu

Mercedes mění elektroniku obou vozů, trénink si vyzkouší bez systému DAS

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Räikkönen, Kimi

Räikkönen bude 23. a 24. ledna testovat ve Valencii s Renaultem R30

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Progres Renaultu? Rosberg tvrdí, že zná jeho důvod

  2. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Hamilton ovládl další těsnou bitvu

  3. Jak se od roku 2016 změnil názor Mercedesu na dodávky motorů Red Bullu

  4. Racing Point obhajuje přechod na letošní zavěšení Mercedesu. Žetony nečerpá, soupeři se zlobí

  5. Odpoledne byl v Portugalsku nejrychlejší Bottas. Verstappen kolidoval se Strollem

  6. Nový start pro Haas - na konci sezóny končí Grosjean i Magnussen

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud