KERS Hondy pro rok 2009 odhalen

Petr Hlawiczka, 26. listopadu 2010, 06:30 Google+

Během výstavy elektrických vozítek EVS 25 v Šanghaji umožnili inženýři Hondy nahlédnout na svůj starší počin - vysoce výkonný elektromotor, který byl součástí systému pro rekuperaci kinetické energie (KERS) vyvíjený pro monopost Formule 1 z roku 2009.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 28.11. 09:50) Napište svůj názor
Barrichello, Rubens

Barrichello, Rubens | foto: Honda Racing F1

Sdílejte článek

KERS, s nímž se v F1 příští rok opět setkáme, regeneruje energii vznikající při brzdění. Pravidly je omezen k uchovávání max. 400 kJ energie (na jedno kolo), která může být následně uvolněna až do síly 60 kW po dobu 6,67 sekundy. V závislosti na trati tím může vůz zrychlit navíc až o 15 km/hod, což při jednom okruhu může přestavovat vzdálenost až 20 metrů.

Byť Honda zvažovala i nasazení setrvačníkového KERSu, nakonec zvolila bateriový. Z uvolněných informací jde vidět, jak moc musela automobilka do tohoto systému investovat. Elektromotor byl chlazen motorovým olejem. Systém obsahoval 106 lithiových baterií, které byly umístěny v přední části monopostu pod nosem v zájmu co nejmenšího narušení těžiště a využití přirozeného proudění vzduchu pro chlazení.

Elektromotor nacházející se v levé bočnici měřil v průměru 10 cm, 20 cm na délku a při hmotnosti 6,9 kg produkoval přibližně 7,8 kW na kg (pro srovnání: běžné elektromotory dosahují výkonu 1 - 2,5 KW na kg), tedy velmi blízko původního zadaní 8 kW/kg. Jeho maximální účinnost se pohybovala na úrovni 99 %, účinnost generátoru při regeneraci pak 93 %.

Stator byl vyroben ze slitiny železa a kobaltu (49Fe-49Co-2V), protože tradiční křemíková ocel nebyla dostatečně efektivní pro plánovanou velikost a hmotnost. Ztráty použité slitiny byly sníženy o 60 % kombinaci různých technologií (tepelné ošetření po odválcování, ultratenká povrchová vrstva pro zachování požadovaných poměrů izolace atd.).

Vyvinutý rotor s vysoce koercivním magnetem (vnitřní koercivita dosahovala min. 1,1 Ma/m při 160 °C). Pro minimální nárůsty teplot a výsledné ztráty vířivého proudu bylo použito 448 magnetů. Maximální otáčky dosahovaly za 21 000/min. Keramická ložiska rotory byla mazána vysokoteplotním mazivem - olej nebyl použit kvůli zjednodušení olejového okruhu a snížení ztrát.

Původně bylo vyvíjeno chlazení vodou, inženýři Hondy však s ním nemohli dosáhnout požadovaného poměru velikosti k výkonu. Finální verze elektromotoru byla chlazena motorovým olejem. S klikovou hřídelí byl spojen přes pětistupňovou převodovku, která byla umístěna na přední straně motoru.

KERS Hondy byl tedy o něco slabší, než umožňovala pravidla a než dosahoval podobný systém Mercedesu. V praxi přesto dodával slušný souvislý přísun 324 kJ energie, což činilo 7,8 m (1,6 délky vozu) na kolo.

Honda svůj systém poprvé otestovala na rovince v dubnu 2008 a o měsíc později také na okruhu v Silverstone. Další testy se konaly v září 2008 při plné zátěži a prokázaly, že vůz vybavený KERSem zajíždí o 2 - 3 desetiny rychlejší časy (v závislosti na okruhu).

Japonská automobilka však svůj tým nakonec prodala za symbolickou libru Rossu Brawnovi a jeho společníkům, což dalo vznik týmu BrawnGP. Ten narychlo před začátkem sezóny přesedlal na motory Mercedesu a sezónu odjel nakonec bez tohoto KERSu - přesto však loni vyhrál oba šampionáty.


Hondou očekávaná zlepšení (v sec) na okruzích díky KERSu

Zdroj: Development of F1 KERS motor (Tamotsu Kawamura, Hirofumi Ataraši, and Takehiro Mijoši, Automobile R & D Center, Honda R & D Co., Ltd.)

Vytisknout

Diskuze: KERS Hondy pro rok 2009 odhalen

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 28.11.2010 09:50 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  • Pátek

    • Trénink (18:30 - 19:30)
    • Kvalifikace (22:30 - 23:14)
  • Sobota

    • Závod (18:00 - 19:00)
    • Kvalifikace (22:00 - 23:00)
  • Neděle

    • Závod (22:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

gp singapuru

Ecclestone zbit a okraden v centru Londýna

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

  2. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud