K poskytování služeb, cílení reklam a analýze návštěvnosti využíváme soubory cookie. Používáním webu s tímto vyjadřujete souhlas. Další informace

Honda intenzívně vyvíjí, ExxonMobile pro ni chystá v Kanadě další vylepšení paliva

Petr Hlawiczka, 11. května 2016, 06:00 Google+

Honda je zatím sice nejslabší pohonnou jednotkou v poli, již brzy by ale měla dosáhnout dalších pokroků.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 13.05. 08:03) Napište svůj názor
Motor Hondy

Motor Hondy | foto: Honda Racing F1

Sdílejte článek

TJI - Renault brzy, ale stále bez Hondy
Zatímco Mercedes používá turbulentní tryskové zapalování (TJI - Turbulent Jet Ignition) již od počátku zavedení hybridních pohonných jednotek v roce 2014 a Ferrari se s tímto systémem přidalo loni v Kanadě, tak Renault se chystá přijít s podobným řešením v Kanadě letos - proto očekává nárůst výkonnosti v rozmezí 30 až 35 koní. Honda jej vyvíjí, ale jeho nasazení ještě není v plánu.

Velkou výhodou TJI spočívá v tom, že jiskra zapaluje směs v minikomoře, kam se dostávají zhruba 3 % směsi vzduchu a paliva, a trysky plamene jsou poté vyprsknuty do hlavní komory velmi precizním způsobem. Zapálení směsi v několika bodech najednou v hlavní komoře poskytuje mnohem rychlejší a rovnoměrnější spalování než v běžném motoru. Vytváří to větší talk na píst poté, co dosáhne horní úvratě, a rovnoměrný tlak také omezuje klepání. Jednoduše dochází k většímu výbuchu, a tudíž i k vyšší palivové efektivitě, která se může projevit vyšším výkonem či lepší spotřebou (popř. obojím).

Čerpání žetonů pro vývoj pohonných jednotek v sezóně 2016

Čerpání žetonů pro vývoj pohonných jednotek v sezóně 2016 | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Honda na zavedení podobného systému také pracuje: "Jsou tady některé zajímavé technologie a rozhodně odlišné způsoby, jak k tomu přistoupit - a zapalování je důležité. V této oblasti se toho děje hrozně moc a já si myslím, že sice existuje technologie, která je patentována [např. společností Mahle, o které jsme psali zde], musí ale zapadat do toho, co děláte. Když se podíváte na ten všepřevyšující základní cíl, což je vylepšování tepelné účinnosti, pak se podíváte na všechno, co vám k tomu pomůže," říká Burce Crawley, technologický šéf ExxonMobilu.

Hondě ale nasazení podobného systému ještě pár měsíců potrvá, proto se zabývá dalšími vylepšeními, která by mohly přijít na řadu již brzy. Letos ji zbývá ještě 14 žetonů, a ty nechce prohospodařit na drobnosti, nýbrž na větší kroky.

img-responsive

Pohonná jednotka Honda RA615H | foto: Honda

Významné pokroky díky palivu
Zvýšeným úsilím se přidávají také partneři Hondy - například ExxonMobil, který dodává palivo. A rozhodně nejde o maličkosti. Když přivezl jeho novou směs k druhému předsezónnímu testu do Barcelony, tak závodní ředitel McLarenu Eric Boullier potvrdil, že se výkon zvýšil až o 10 až 15 koní.

"Teoreticky lze stále dosáhnout velkých zisků na straně motoru: v oblasti paliva, spalování i tření," uznává v rozhovoru pro Motorsport technologický šéf ExxonMobilu, který je za svými rivaly v podobě Petronasu (partner Mercedesu) či Shellu (partner Ferrari) v tomto směru stále pozadu.

"Ve vývojovém procesu trochu zaostáváme, protože jsme program zahájili později než naši soupeři. Můžete tedy očekávat, že budeme dosahovat většího pokroku. Ale rozhodně na tom nyní pracujeme. Díváme se na to z pohledu tření, zlepšení efektivity motoru tím, že tření odstraníme. Již jsme identifikovali určité zisky, kterých lze dosáhnout. Je to tedy jen o tom dostat je do systému," vysvětluje Crawley.

img-responsive

Piloti McLarenu si pokroky svého týmu pochvalují | foto: Honda

Úzká spolupráce ExxonMobilu s Hondou
"Úroveň interakce je velmi, velmi intenzivní. Jde o přístup systémového inženýrství. Není to otázkou dvou společností pracujících v izolaci, takže my přijdeme s nějakým nápadem a oni se svým. Skutečně jde o integrovaný způsob práce. Kombinace návrhu spalovací komory a fungování motoru s chemií paliva vám může přinést významné výkonnostní zisky, pokud ji zvolíte správně.

Palivo, s nímž jezdíme nyní, se dostalo do auta v Barceloně při druhém testu, a přineslo dvouciferné zvýšení počtu koní. Šlo o významné vylepšení. Vychází to z kombinace návrhu motoru, spalovacího systému a paliva. Program se tedy skutečně zaměřuje na to, abychom z motoru dostali co nejvíce výkonnosti - na zlepšení tepelné efektivity tohoto motoru," pokračuje Crawley.

img-responsive

Další větší zlepšení výkonnosti by mělo díky spolupráce ExxonMobilu a Hondy přijít v Kanadě | foto: Honda Racing F1

Další zlepšení v Kanadě
"Máme nápady, jak by se to mělo udělat z pohledu chemie a také z pohledu konstrukce, stejně tak Honda. A já si myslím, že jsme teď dosáhli skutečně velkého pokroku - budete to moci pozorovat, jak to přijde. Výkonnost bude narůstat, rekuperace energie se zlepšila výrazně."

Kdy bychom se mohli dočkat tohoto zlepšení na dráze? "Když se teď podíváte na vývoj paliva, máme za cíl přijít s dalším vylepšením paliva do Montrealu - to je náš cíl. Jestli se uskuteční nebo ne, to nevím, ale očekáváme to. A pak přijde další později. Jde o ustavičné vylepšování," odpovídá Crawley.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Honda intenzívně vyvíjí, ExxonMobile pro ni chystá v Kanadě další vylepšení paliva

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 13.05.2016 08:03 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lewis Hamilton může ještě ztratit úsměv po úspěšné Grand Prix Německa

Vyšetřování Hamiltonova incidentu skončilo napomenutím

Lewis Hamilton s Mercedesem dnes exceloval

Nejvyšší rychlosti GP Německa: Hamilton překonal 346 kmh, Raikkonen o 30 km/h pomalejší

Lewis Hamilton v tréninku v Německu

Vettel v Německu havaroval, Hamiltonovi pomohla týmová režie k vítězství

Lewis Hamilton v tréninku v Německu

Prohlášení po chaotickém závodě v Německu: "Malá chyba, velké zklamání," hodnotí Vettel

Lewis Hamilton si kromě vítězství připsal také další nejrychlejší kolo závodu

Nejrychlejší kolo na Hockenheimringu předvedl Hamilton, Verstappen před oběma Ferrari

Startovní rovinka na Hockenheimringu

GRAFIKA: Startovní rošt GP Německa - Honda opět mění celou pohonnou jednotku

Sebastian Vettel s Ferrari SF71H v Německu

ANALÝZA SEKTORŮ: Vettel překonal další rekord, Mercedes na rovinkách ztrácí půl sekundy

Lewis Hamilton ukázal v kvalifikaci docela jinou tvář

PROHLÁŠENÍ pilotů a zástupců týmu po kvalifikaci na Grand Prix Německa

Sebastian Vettel v tréninku v Německu

Kvalifikaci s problémem Hamiltona a červenou vlajkou vyhrál domácí Vettel

Charles Leclerc se Sauberem v dešti

V 3. deštivém tréninku nejrychlejší Leclerc, Mercedesy a Red Bully bez časů

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. RÄ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Niki Lauda se vyjádřil k několika důležitým tématům v F1

Lauda: Nahradit Ecclestonea nebude vůbec nic jednoduchého

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikaci s problémem Hamiltona a červenou vlajkou vyhrál domácí Vettel

  2. GRAFIKA: Startovní rošt GP Německa - Honda opět mění celou pohonnou jednotku

  3. Ricciardo v 1. tréninku o 4 tisíciny před Hamiltonem, v neděli ale odstartuje jako poslední

  4. Verstappen ovládl 2. trénink na domácí půdě Mercedesu + VIDEO

  5. ANALÝZA SEKTORŮ: Vettel překonal další rekord, Mercedes na rovinkách ztrácí půl sekundy

  6. Zlepšení motoru Ferrari na Renault zapůsobilo. Přiznává, že nic nestáhl

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud