Jak postupuje Mercedes, když selže pohonná jednotka

Petr Hlawiczka, 26. dubna 2016, 15:35 Google+

Mercedes nám vysvětlil, jak postupuje při selhání pohonné jednotky. Co všechno při šetření na dráze a v továrně probíhá? Jak analyzuje vadné díly a kdo všechno je do procesu zapojený? Mohou pomoci simulace?

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 30.04. 19:28) Napište svůj názor
Motory

Motory | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Co teď uděláme se selháním Lewisovy pohonné jednotky v Šanghaji?
Dotyčná pohonná jednotka dorazila do Brixworthu v ranních hodinách ve čtvrtek v týdnu následujícím po závodě. Prošetřování selhání pak v továrně probíhalo neustále. MGU-H byl rozebrán a v podezření je problém spojený s izolací. Turbodmychadlo bude vyměněno společně s olejovými čerpadly poté, co se v olejovém systému našly úlomky. Po opravě tato pohonná jednotka zůstane k dispozici jezdci a do Soči pocestuje jako náhradní.

Co se děje jako první, když pohonná jednotka na dráze selže?
Nejprve a hlavě si skupina inženýrů na okruhu a mnohem větší skupina v Brixworthu projde údaje z datového záznamníku, přičemž se podívá na to, co zaznamenalo každé čidlo pohonné jednotky. Jde o bezprostřední kontrolu, která rychle stanoví závažnost problému.

Co se stane, když se objeví velký problém?
Pokud se určí, že problém nelze vyřešit na dráze a je třeba vyjmout hardware, pak traťoví technici co nejdříve připraví díly k přepravě zpět do Brixworthu. Inženýr zodpovědný za systém, který je podezříván jako jádro problému, poté sestaví instrukce s požadavkem na rozebrání, zatímco jsou díly na cestě.

img-responsive

Lewis Hamilton v továrně Mercedesu | foto: Daimler AG

Co přesně zahrnuje instrukce s požadavkem na rozebrání?
Jde o detailní sled instrukcí pro techniky, kteří pracují v daném oddělení v Brixworthu. Určuje, kdo bude přidělen ke které individuální fázi procesu, jaké odborné vybavení a/nebo inspekční techniky jsou zapotřebí a které procedury je třeba nejdříve vykonat. Seznam je sepsán v chronologickém pořadí s přibližnými časovými odstupy pro každý krok tak, aby byl vytvořen pečlivě zvážený časový plán, který je plně zajištěn zdroji.

Kde technici začínají, když rozebírají vadný díl?
Ve většině případů začnou zpětným vyplachováním oleje skrz různé rozvody, olejové filtry a chladicí systémy, aby sesbírali veškeré jemné úlomky. Zatímco větší části mohou být odstraněny ručně, menší kousky - které obvykle poukazují na počátek problémů - se mohou nahromadit na konci zavřených rozvodů nebo ve filtrech na cestě z dílu, který selhal.

Jak jsou úlomky analyzovány?
Mikroskopická analýza úlomků je první fází. Sledují se různé tvary a velikosti pro určení toho, zda šlo o jemné opotřebení nebo o díl, který se rozbil na drobné kusy. Úlomky se potom skenují elektronovým mikroskopem pro kontrolu jejich chemického složení. To pomáhá určit typ materiálu, který na druhou stranu poskytne náznak toho, ze kterého dílu by úlomek mohl pocházet.

img-responsive

Pohonná jednotka Mercedesu | foto: Mercedes AMG F1 Team

Co se pak děje s různými dotyčnými díly?
Jakmile je dokončena analýza úlomků a díly, jež postihlo selhání, byly rozebrány, je všechno fyzicky uloženo tak, aby to odpovídalo instalované konfiguraci. Když inženýři sledují, která řada dílů se nacházela před nimi, který úlomek byl nalezen a kde skončil, pak mohou začít se určením toho, jak zřejmě sled událostí začal. Pak znovu projdou nasbíraná data z okruhu, aby našly výrazné změny v údajích z každého čidla pohonné jednotky, které by mohlo odpovídat dané teorii.

Dají se během šetření využít virtuální simulace?
Nástroje virtuální simulace poskytují dobré pochopení toho, co se odehrávalo uvnitř systému, a často jsou během vývojové části intenzívně využívány. Když díl selže, tak se dá pohlédnout zpět na tyto modely, a prováděné změny, které tým podezřívá z toho, že se odehrály, napodobují příčinu selhání.

Provádí tým někdy fyzické simulace, aby napodobil poruchu?
Hardware může být vyroben se záměrnými chybami a pak může být testován na dynamometru ve snaze napodobit selhání. Toto je možné vnímat jako drahé prostředek testování, ale je levnější než opakovaná závada na okruhu. Motory mohou být provozovány s upravenými odchylkami, jež mohou být větší nebo menší než typické standardní tolerance při výrobě, a tak lze napodobit scénář, při němž například došlo k opotřebení povrchu.

img-responsive

Po poruše je každý díl motoru pečlivě zkoumán | foto: Daimler AG

A co nemechanické součásti pohonné jednotky?
Každá součást pohonné jednotky může být a bude analyzována, když to je zapotřebí. Elektrické součásti, jako je PCB (deska s plošnými spoji), mohou být například provozovány v troubě při vzrůstajících teplotách, aby se zjistilo, v jakém bodě přestávají polovodiče fungovat. To pak může být svázáno s poznáním o teplotách té obvodové desky v ERS modulu, aby se stanovilo, zda lze přehřátí diagnostikovat jako příčinu selhání.

Kdo je obecně do diagnostiky zapojený?
V prvním stupni bude k prošetření až po vyřešení přidělen inženýr s odbornými znalosti dotyčného systému. Každých minimálně 24 hodin uspořádá schůzku, k níž zavolá čtyři či pět lidí, kteří pomohou přijít s teoriemi. Obvykle jde o lidi, kteří mají rozsáhlé zkušenosti s pohonnou jednotkou, dobré duševní schopnosti pro řešení problémů a schopnost laterálního přemýšlení - propracovávat se krok za krokem teoriemi, aby zajistili, že jsou robustní.

Vytisknout

Diskuze: Jak postupuje Mercedes, když selže pohonná jednotka

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 30.04.2016 19:28 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Sergio Pérez oslavuje třetí místo v Soči 2015

Jak se do Soči chystají Pérez a Bottas. Oba mají specifické vzpomínky na loňský…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  3. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. "Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud