Vylepšení Red Bullu RB9 v posledních závodech - co pomohlo Vettelovi k vítězstvím?

Petr Hlawiczka, 11. července 2013, 16:00 Google+

Jak Red Bull vylepšoval svůj vůz v posledních závodech? Díky kterým úpravám se může Sebastian Vettel stále těšit z vysoké konkurenceschopnosti vozu designéra Adriana Neweyho a slušnému náskoku v šampionátu?

Počet komentářů:  41 komentářů (Poslední 14.07. 22:34) Napište svůj názor
Webber, Mark

Webber, Mark | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

Němec má nakročeno ke čtvrtému titulu, po devíti závodech, z nichž čtyři vyhrál, má před druhým slušný náskok 34 bodů. Navíc to zatím nevypadá, že by forma jeho týmu klesala, spíše naopak. Rakouské stáji se daří jejich monopost neustále nasazovat novinky. Ty na rozdíl od Ferrari fungují, na některé z nich se nyní podíváme.

Vše začíná u propracovaného sedmiprvkového předního křídla, v jehož sofistikovaném designu Red Bullu udává tempo. Tým v posledních závodech upravil krom bočnic tvar jeho klapek (2), drobný krajní profil a po Monaku krom přesunu kamer (1) zcela přepracoval nos (3), o kterém se ještě níže zmíníme.

predni_kridlo_rb9

Na předním křídle se v Kanadě objevily za náběžnou hranou drobné výstupky, které mají posílit tvorbu vírů a zlepšit proudění dále za pneumatikami, které vytvářejí nežádoucí turbulence. Tyto "drápky" také přispívají k tomu, že kousky gumy neucpávají mezery mezi jeho jednotlivými prvky. Pokud je zde chyba a dochází k odtrhávání proudění, je tím postiženo proudění podél celého vozu i výkonnost difuzoru.

predni_kridlo2_rb9

Významným vylepšením bylo kompletní přepracování nosu, jehož horní strana, kde na něj navazuje drobný panel cudnosti (1), je o něco níže. Jeho zaoblení bylo na horní i spodní (2) straně vyhlazeno a celkově je plošší. Nosníky předního křídla jsou výrazně zúženy (3). Špička, na níž byly původně umístěny kamery (4), ale zůstala ve stejné výšce.

nos

Red Bull upravil deflektory po stranách, které směrují proudění před zadní kola, kde v Montrealu došlo ke změně otvorů v podlaze - před zadním větším přibyly další dva malé zářezy po stranách. I díky zaoblení karosérie a Coanda efektu dokážou designéři dostávat z výfukových plynů maximum. Všimněte si také velkého prostoru a čistoty zadní části vozu RB9. Bílá šipka ukazuje na infrakameru, kterou monitorují teplotu pneumatik.

Tým začal rovněž využívat odlišné materiály v podlaze pro lepší tepelnou odolnost a zlepšení konzistence přítlaku z výfukových plynů. Tato část kolem otvorů je velmi citlivá na teploty, které jsou zde velmi vysoké. Čím lépe se na povrchu drží proudění, tím lépe. Souvisí s tím vyšší zahřívání, po němž se roh stává flexibilnější, což je aerodynamicky velmi výhodné. Vertikální profil usměrňující výfukové plyny a otvory pomáhají, aby tato část fungovala efektivněji. Rychlost Red Bull vyplývá právě z takovýchto drobných detailů.

podlaha_rb9

Velikost a hloubka horních profilů se měnila dle velikosti potřebného přítlaku na daných okruzích, po Bahrajnu ale rakouský tým sáhl k úpravě otvorů v bočnicích zadního křídla: nyní jsou výřezy horizontální spíše než diagonální. Za jejich náběžnou hranou níže přibyl další výřez, který pomáhá snížit odpor.

zadni_kridlo_rb9

RB9 má detailně propracovanou zadní část: brzdové kanálky, zavěšení i difuzor. Křidélku nad difuzorem, jež se na vozech příští rok již nebude smět nacházet, byla odkrojena část na jeho odtokové hraně v místě, kde se stýká s bočnicemi zadního křídla, a výřez uprostřed byl zvětšen.

Vertikální profily oddělující vzduch v difuzoru na kanály s různým tlakem nejsou souvislé, uprostřed se objevila mezera. Na spodní fotografie je také patrný velký sklon Red Bullu, který již okopírovala většina soupeřů. Horizontální drobná klapka na horním okraji difuzoru už nakopíruje po stranách jeho zaoblení, jak tomu bylo z počátku sezóny.

rb9_zad

Doplněno: Dominic Harlow mě upozornil ještě na jeden zajímavý prvek, který se na zádi objevil v Silverstone a která zatím pozorovatelům unikala. Jedná se o vertikální křidélko mezi difuzorem a spodním zadním křídlem (beam wing) - viz růžová šipka.

Jedná se o nový aerodynamický prvek, který odklání proudění a relativně snižuje úhel náběhu spodního zadního křídla, jehož profil může být agresivnější a vytvářet více přítlaku. Na zádi dochází k velmi složité interakci proudění od difuzoru až po horní klapku, s kterou harmonicky funguje jako kaskáda.

Druhotnou funkcí této části může celkové zpevnění zadního křídla, i když není vyloučeno, že se tím tým kolem Neweyho pokouší vytvořit ještě nějaký další efekt. Podle FIA se zřejmě jedná o legální výklad pravidla 3.9.2 a 3.10.1. Kromě Red Bullu ji zatím využívá pouze Lotus, který ji nasadil už v Barceloně. Oba týmy shodou okolností používají tunely pod bočnicemi.

 

© Foto: Infiniti Red Bull Racing, 2013

Vytisknout

Diskuze: Vylepšení Red Bullu RB9 v posledních závodech - co pomohlo Vettelovi k vítězstvím?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 41, poslední 14.07.2013 22:34 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 41 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Kvalifikaci ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

red bull rb9

Red Bull zveřejnil příčiny nehody v boxech: mechanikovi sjel prst na tlačítko…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  3. GP ČÍNY - Kvalifikaci ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  4. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud