Vettelův defekt objasněn aneb unikátní zahřívání Red Bullu výfukovými plyny

Petr Hlawiczka, 24. listopadu 2011, 15:45 Google+

K poškození pneumatiky Sebastiana Vettela v úvodním kole Velké ceny Abú Zabí dle Autosportu vedlo unikátní zahřívání Red Bullu pomocí výfukových plynů.

Počet komentářů:  28 komentářů (Poslední 27.11. 10:43) Napište svůj názor
Red Bull

Red Bull | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Red Bull zřejmě využívá jedinečné zahřívání zadních pneumatik pomocí výfukových plynů spíše přes ráfky kola než zahříváním samotné gumy. To zajistí, že guma má pro první kolo závodu optimální teplotu. Vettel po úvodním kole vedl o více než sekundu letos již desetkrát.

V Abú Zabí však došlo k přehřátí pravé zadní gumy - buď kvůli procedurální chybě či kvůli delšímu stání na roštu. Při rozjezdu jste nás v diskusi upozornili na zvláštní namodral kouř. Christian Horner nám však tvrdil, že souvisel se spálenou částí karosérie, nikoliv s pneumatikou. Opak je však dle některých zasvěcených zdrojů pravdou: barva údajně poukazuje na to, že problém souvisel s pneumatikou.

Pálení vytvořilo v pneumatice slabší místo, kvůli němuž došlo ve druhé zatáčce k náhlému úniku vzduchu. Pirelli vydalo minulý týden prohlášení, v němž vyloučilo jakoukoliv strukturální chybu pneumatiky. Tím se zbavilo odpovědnosti, což rakouský tým vůbec nezpochybňoval, místo toho mlžil.

Horner dále uvedl, že se startovní procedura byla u obou jejich pilotů identická - Webber však na rozdíl od Vettela startoval až ze čtvrtého místa, které na roštu zaujal až několik sekund po úřadujícím mistrovi světa, jehož pneumatika proto byla výfukovými plyny zahřívána déle.

vettel
Sebastian Vettel v Koreji (foto: Red Bull Racing)

To, že Red Bull pomocí foukání zahřívá již nějakou dobu pneumatiky, není žádným tajemstvím, horké foukání k tomu ale údajně využívá až od závodu v Koreji. Tento systém je navíc plně v souladu s pravidly. Má se za to, že požár, který se na jeho voze objevil během předsezonního testování v Barceloně 18. února 2011, souvisel právě se zkoušením tohoto systému.

Jeho zdokonalování je vzhledem k vysokým teplotám výfukových plynů obrovskou výzvou. Výhody však mohou být téměř zázračné. Za povšimnutí stojí, že Vettel při nájezdu na startovní rošt (formation lap) na konci vždy zpomalí, díky čemuž jeho soupeřům klesá důležitá teplota pneumatik. Pilot Red Bullu přitom spoléhá na výfukový systém, díky němuž deficit na rozdíl od konkurence během krátké chvilky dožene.

"Je velmi náročné tohle zprovoznit. Pracuje se s vysokými teplotami a vnitřní část zadních pneumatik je velmi kritická. Riziko při tom rozhodně převyšuje přínosy vzhledem k tomu, jak těžké je dosáhnout konzistentního fungování," říká Gary Anderson.

tab
Red Bull využívá od závodu v Belgii pro zahřívání kol kovové kroužky, které nasouvá na náboj kola. Ty ohřívají ostatní součásti včetně třmenů kotoučových brzd a zabraňují odebírání tepla z předehřátých pneumatik (ilustrace: Giorgio Piola, Autosport)

Je velmi nepravděpodobné, že bychom se s podobnou poruchou u Red Bull setkali znovu. Jednak kvůli tomu, že příští rok budou výfuky ústit v horní části monopostu, a také vzhledem k faktu, že tento systém doposud provozoval velmi spolehlivě.

Vytisknout

Diskuze: Vettelův defekt objasněn aneb unikátní zahřívání Red Bullu výfukovými plyny

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 28, poslední 27.11.2011 10:43 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 28 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

GP Abú Zabí

Kubicův manažer popírá, že by Robert neměl stihnout začátek příští sezóny

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  5. GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

  6. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud