Hlavní úpravy McLarenu MP4-26 v posledních závodech

Petr Hlawiczka, 17. července 2011, 19:00 Google+

Které změny patřily k těm největším, k nimž sáhl McLaren ve Valencii a v Silverstone? Zaměříme se dnes na jeho nové přední a zadní křídlo.

Počet komentářů:  7 komentářů (Poslední 18.07. 09:38) Napište svůj názor
McLaren

McLaren | foto: McLaren

Sdílejte článek

McLarenu se v posledních dvou závodech nedařilo, jeho vozy již v závodech nebyly nejrychlejší, ba co více, předstihlo je i Ferrari. Lewis Hamilton dojel dvakrát čtvrtý, Jenson Button ve Španělsku šestý, ale doma kvůli nedotaženému kolu nespatřil cílovou vlajku vůbec.

Ve Valencii se jim přehřívaly pneumatiky (více v článku Proč McLaren ve Valencii výkonnostně propadl), v Silverstone je hodně postihlo dočasné zpřísnění mapování motorů, nevydařená kvalifikace a spousta zbytečných chyb. Tempo vývoje není takové, jak často zní z prohlášení a soupeři se vzdalují. Ve Wokingu budou muset zabrat, chtějí-li úspěšně bojovat s Ferrari o druhé místo.

mclaren
Inovovaný McLaren MP4-26 v Silverstone

 

Přední křídlo
McLaren přivezl již k minulému závodu do Valencie hodně pozměněné přední křídlo s novými bočnicemi a horní klapkou v přední části křídla. V bočnicích se nyní objevují dva výřezy (3) místo jednoho (další je ještě zakrytý ve tmavé části směrem k zadnímu okraji, jeho tvar se změnila ale jen nepatrně).

Tyto otvory přivádějí více vzduchu k místu, kde se stýká náběžná hrana hlavní klapky a bočnice, díky tomu je možné norní klapku více naklonit. Náklon poté určuje, jaké množství vzduchu bude z vnějšku obtékat kolo.

Horní klapka přišla o Gurneyho klapku na odtokové hraně (1) v místě ohybu, změnil se také její sklon (při pohledu zepředu) a tvar směrem k místu uchycení k hlavnímu profilu (2). Tyto drobné změny ovlivňují tok vzduchu z odtokové hrany této klapky ke zbytku auta. Pomáhají dosáhnout konzistentnějšího proudění a vyššího přítlaku pod podlahou monopostu.

McLaren_FW

 

Zadní křídlo
McLaren od počátku sezóny používá zadní křídlo s hydraulicky ovládanou velkou (nebo spíše hodně hlubokou) horní pohyblivou klapkou. Cílem při konstrukci byl maximální přítlak při neaktivním DRS, zatímco většina ostatních týmů postupně změnila priority - minimalizují její velikost, což vede k silnějšímu DRS efektu a dosahování vyšších rychlostí při otevření křídla. Nevýhodou je naopak nižší přítlak v zavřeném stavu a také nasazení v závodech, kdy je využívání DRS limitováno pouze na jedno místo na trati (navíc za omezených podmínek).

McLaren_RWa

Tým z Wokingu letos patříval na rovinkách k nejrychlejším, proto neměl až takovou potřebu zvyšovat výkon svého DRS systému. Nyní se to ale mění: snaží se vylepšit rychlost v kvalifikaci, v níž zejména na Red Bull ztrácel, byť byl potom v některých závodech rychlejší.

Podobně jako Ferrari převezl McLaren do Silverstone křídlo s klapkou ovládanou elektromotorkem (1) místo hydraulického ovládání pomocí mechanismu ukrytého v prostředním pilíři zadního křídla, který u nové verze není potřeba, což s sebou nese výhodu v podobě nižšího aerodynamického odporu, protože v tomto místě dochází k menšímu blokování proudění a křídlo tak může konzistentněji pracovat po celé své šířce.

Cílem nového křídla je optimalizovat odpor při otevřeném křídle. Protože je horní klapka podstatně kratší, byl prodloužený hlavní profil, jenž je také více skloněný. Při otevření mezery na 50 mm dochází k odtržení proudu vzduchu (stallingu) na spodní straně hlavního profilu, což vede ke snížení odporu na mnohem větším povrchu křídla.

Kritický je návrh tohoto řešení při uzavřené klapce, která je posunuta o něco více dozadu za spodní povrch křídla, než by byla normálně. Náročné je dosáhnout toho, aby docházelo ke konzistentnímu spojování vzdušných proudů. Častěji se také objevují problémy se separací při jízdě za druhým vozem.

RW_zad
Nové křídlo zezadu, na spodní straně hlavního profilu jsou patrné stopy po fialovém flow-visu,
který týmu pomáhá zkoumat proudění vzduchu

Na obrázku níže je dobré si povšimnout také hezky tvarované bočnice s otvory pro snížení indukovaného aerodynamického odporu. Toto řešení používají v současnosti všechny týmy. Cílem je umožnit vzduchu o vysokém tlaku nad křídlem unikat skrz tyto otvor na ven. Tím dochází ke snížení rozdílů v tlaku, jenž způsobuje vznik vzdušných vírů vytvářejících značné množství odporu. Díky omezení tohoto víření může monopost dosahovat vyšších maximálních rychlostí.

Zakončení horní části bočnice mě zaujal (viz obrázek níže).  Křídlo obsahuje pět výřezů, přičemž tři prvky mezi těmi horními jsou spojeny, ale jsou "samonosné:" nejsou vzadu uchyceny ke klapce - ta drží pouze na té horní části nad prvním výřezem - ani k ničemu jinému, prostě tam visí ve vzduchu. Někdo si musel pěkně vyhrát s FEA analýzou. Toto řešení pomáhá vylepšit efektivitu křídla v uzavřeném stavu.

McLaren_RWb

McLaren však na rozdíl od Ferrari své nové zadní křídlo do kvalifikace a závodu nakonec nenasadil.

Vytisknout

Diskuze: Hlavní úpravy McLarenu MP4-26 v posledních závodech

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 7, poslední 18.07.2011 09:38 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 7 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Jezdí spolu čtvrtý rok - bude to platit i v tom pátém?

Staronový mistr přiznává: letos jsem přehodnotil své působení v Red Bullu. Na paškál se dostal i nevýrazný Pérez

Max Verstappen se zařadil po bok pětice pilotů se čtyřmi a více mistrovskými tituly

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu

Ne vždy je vše sluncem zalité jako na stupních vítězů v Austrálii - o osm měsíců později létala éterem zvučná slova

Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

Lewis Hamilton získal ocenění Pilota dne a nadchl bojovným výkonem (ilustrační foto)

Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  • Pátek

    • 1. Trénink (15:30 - 16:30)
    • Kvalifikace (19:00)
  • Sobota

    • 2. Trénink (15:30 - 16:30)
    • 1. Závod (19:30)
  • Neděle

    • 2. Závod (18:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

McLaren

Hamilton: Nikdy se nesnažte pro Nürburgring nic předpovídat

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

  4. Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

  6. Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud