Studené a horké foukání aneb co se změnilo v oblasti výfuků

Petr Hlawiczka, 1. června 2011, 06:00 Google+

Před Barcelonou vzniklo mezi týmy F1 nebývalé pozdvižení, když se FIA náhle rozhodla omezit využívání výfukových plynů. Stručně se pokusím vysvětlit, o co se jedná, kdo za tím stál, proč k tomu došlo a jak se bude problém dále vyvíjet.

Počet komentářů:  16 komentářů (Poslední 02.06. 08:07) Napište svůj názor
Red Bull RB7

Red Bull RB7 | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Jak to funguje
Difuzory využívají horké, rychle proudící výfukové plyny, které zvyšují průtok vzduchu - výsledkem je vyšší přítlak. To ale není věc, která by Mezinárodní automobilové federaci vadila.

Studené foukání
Když pilot sundá nohu z plynu - například při brzdění či v nájezdu do zatáčky, množství výfukových plynů se snižuje a dochází ke ztrátě přítlaku. Minulý rok proto týmy začaly mapovat motory tak, aby v tyto momenty zůstala škrtící klapka otevřená, ale nedocházelo přitom k zážehu ani přísunu paliva. Proto se tomuto způsobu říká studené foukání (cold blowing).

Horké foukání
Týmy však v poslední době čím dál tím více využívají horké foukání (hot blowing). Toho dosahují opožděním zážehu za stálého přisunu paliva přes válce do výfuků, kde ve válci vznícená směs pokračuje v hoření dále ve výfuku (viz loňský článek V čem spočívá tajemství kvalifikační rychlosti Red Bullu?) Ta následně proudí mnohem vyšší rychlostí výfukovým potrubím k difuzoru, kde s sebou "strhává" okolní vzduch, jehož proudění se urychluje.

ferrari
Výfuky u podlahy monopostu Ferrari 150° Italia

Výhody
Jedná se o velice silný efekt - o 70 % proti (studenému foukání) stoupá také objem protékajícího vzduchu a přítlak tím podstatně stoupá. V kvalifikaci to může vůz zrychlit až o 0,5 sekundy na kolo.  Představuje to proti konvenčnímu vývoji aerodynamiky dosti velkou výhodu, proto se týmy na tuto oblast tolik soustředí a snaží se svá řešení zefektivňovat. V závodě horké foukání nemůže být příliš využíváno nejen kvůli dlouhotrvajícím vysokým teplotám, ale zejména kvůli vyšší spotřebě.

Kdo se snaží protlačit omezení?
Zajímavá byly vyhýbavé odpovědí týmů, které jsme oslovili, ihned po zbrklém vydání technické směrnice TD015 (zmínku jste mimochodem mohli na našich stránkách najít o 4 dny dříve, než se o ní začalo ve světě psát). Nikdo se o tom nechtěl s médii bavit, hledali se viníci. Přemýšlelo se o tom, kdo by z toho nejvíce těžil. Kdo se trápí v kvalifikacích, ale podává mnohem lepší výkony v závodech? Chvíli byl obviňován Mercedes, chvíli McLaren. Ferrari prostřednictvím německých médií dali brzy nahlas najevo: "My jsme to nebyli!"

Nakonec se ukázalo, že kauzu s chvilkovým zákazem (technické směrnice FIA totiž nabývají platnosti ihned po vydání) vyvolal Cosworth prostřednictvím Williamsu, což na tiskové konferenci v Barceloně potvrdil Adam Parr. 

mclaren
Difuzor McLarenu MP4-26

Proč?
Náklady na nasazení této technologie jsou obrovské, podle Pat Symonds převyšují v přepočtu 20 mil. Kč (více zde). Vyladění stojí několik motorů a spoustu hodin na dynamometru, kde je třeba nalézt limity takového mapování. Proto nezávislý výrobce motoru zpochybnil legálnost takového řešení.

Co s tím udělá FIA?
FIA se tyto pokroky v oblasti využívání výfukových plynů přestávají líbit. Týmy dostaly zprávu, aby pracovali na změně konfigurace svých motorů. Bude zakázáno veškeré foukání v momentě, kdy pilot nemá sešlápnutý plyn? Dle původního znění směrnice se zdá, že jen to horké. V ní bylo omezeno množství směsi vstupující do motoru na maximálních 10 %.

Celou záležitost má projednat Technická pracovní skupina FIA na svém setkání po Kanadě. Pokud by před Silverstone došlo ke změně předpisů, zamíchalo by to výkonnostním pořadím? Některé týmy by zřejmě byly ovlivněny více než jiné, velké změny bych ale nečekal.

Vytisknout

Diskuze: Studené a horké foukání aneb co se změnilo v oblasti výfuků

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 16, poslední 02.06.2011 08:07 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 16 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Michael, Sam

Michael hodnotí pokroky Williamsu i kolizi Maldonada s Hamiltonem

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  3. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  4. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

  5. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud