Shrňme si nejdříve krátce přínosy výfuků, které Red Bull umístil k podlaze a které směřují horké plyny z výfuků k okrajům difuzorů: snižují úniky proudícího vzduchu po stranách difuzoru (bleeding) v oblasti otáčejících se pneumatik. Pokud se vzduch může dole takto ulévat, snižuje to efektivitu difuzoru, což vede k poklesu výkonnosti celé spodní části podlahy.
Foukání zrychlovalo proudění vzduchu kolem výfuků a tím pomáhalo zvyšovat přítlak také v další obzvlášť účinné oblasti: v oblasti křidélek umístěných na vnitřní straně zadních brzdových kanálků. Týmy jim věnovaly hodně pozornosti a postupně zde křidélek přibývalo. Inu, není divu: přítlak zde generovaný se přenáší přímo na kolo, na styčnou plochu pneumatiky s vozovkou.
Množství křidélek na brzdových kanálcích Sauberu C30 vpravo
Nedochází k žádným prodlevám způsobovaným zavěšením a jeho pohybem, kdykoliv pilot sešlápne brzdový pedál a zmenší tlak působící na zadní nápravu. Foukání z výfuků působící přímo na kola poskytuje pilotovi konzistentnější vnímání přilnavosti na zádi a větší důvěru v zadní část auta.
Je zvláštní, že FIA po osekání aerodynamiky a přídavných křidélek na karoserii před dvěma roky vývoji v této oblasti nijak nebrání. Jak důmyslná křidélka vytvářející přítlak na brzdových kanálcích souvisí s brzdami a jejich chlazením, mi není jasné. Podle mě zde dochází k jasnému porušení ducha pravidel.
Naopak foukání při nesešlápnutém plynovém pedálu, jež se delší dobu používá, za které stejně letos týmy už utratili miliony a které již všichni mají, ducha pravidel pro rok 2012 týkajících se aerodynamiky porušují. Chápu, že horké foukání zvyšuje spotřebu paliva a je mnohem nákladnější (zejména kvůli teplotnímu stínění a využívání drahých materiálů při konstrukci podlahy), ale proti využívání toho studeného bych asi nic nenamítal.
Zadní části monopostů v Brazílii (zdroj: příslušné týmy F1)