Další z výhod foukání po vzoru Red Bull: Zvyšování přítlaku přímo na kolech

Petr Hlawiczka, 30. prosince 2011, 06:40 Google+

V minulých článcích jsme se již několikrát zmiňovali, v čem spočíval přínos umístění výfuků Red Bullu po bočních stranách dole u podlahy při tvorbě přítlaku. Dnes bych chtěl poukázat na další oblast, která pomohla díky foukání zvýšit přítlak - totiž sofistikovaná křidélka na brzdových kanálcích. Proč jsou tak efektivní?

Počet komentářů:  48 komentářů (Poslední 09.01. 19:10) Napište svůj názor
Red Bull

Red Bull | foto: Renault Sport F1

Sdílejte článek

Shrňme si nejdříve krátce přínosy výfuků, které Red Bull umístil k podlaze a které směřují horké plyny z výfuků k okrajům difuzorů: snižují úniky proudícího vzduchu po stranách difuzoru (bleeding) v oblasti otáčejících se pneumatik. Pokud se vzduch může dole takto ulévat, snižuje to efektivitu difuzoru, což vede k poklesu výkonnosti celé spodní části podlahy.

Foukání zrychlovalo proudění vzduchu kolem výfuků a tím pomáhalo zvyšovat přítlak také v další obzvlášť účinné oblasti: v oblasti křidélek umístěných na vnitřní straně zadních brzdových kanálků. Týmy jim věnovaly hodně pozornosti a postupně zde křidélek přibývalo. Inu, není divu: přítlak zde generovaný se přenáší přímo na kolo, na styčnou plochu pneumatiky s vozovkou.

kridelka_3
Množství křidélek na brzdových kanálcích Sauberu C30 vpravo

Nedochází k žádným prodlevám způsobovaným zavěšením a jeho pohybem, kdykoliv pilot sešlápne brzdový pedál a zmenší tlak působící na zadní nápravu. Foukání z výfuků působící přímo na kola poskytuje pilotovi konzistentnější vnímání přilnavosti na zádi a větší důvěru v zadní část auta.

Je zvláštní, že FIA po osekání aerodynamiky a přídavných křidélek na karoserii před dvěma roky vývoji v této oblasti nijak nebrání. Jak důmyslná křidélka vytvářející přítlak na brzdových kanálcích souvisí s brzdami a jejich chlazením, mi není jasné. Podle mě zde dochází k jasnému porušení ducha pravidel.

kridelka_1

Naopak foukání při nesešlápnutém plynovém pedálu, jež se delší dobu používá, za které stejně letos týmy už utratili miliony a které již všichni mají, ducha pravidel pro rok 2012 týkajících se aerodynamiky porušují. Chápu, že horké foukání zvyšuje spotřebu paliva a je mnohem nákladnější (zejména kvůli teplotnímu stínění a využívání drahých materiálů při konstrukci podlahy), ale proti využívání toho studeného bych asi nic nenamítal.

kridelka_2
Zadní části monopostů v Brazílii (zdroj: příslušné týmy F1)

Vytisknout

Diskuze: Další z výhod foukání po vzoru Red Bull: Zvyšování přítlaku přímo na kolech

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 48, poslední 09.01.2012 19:10 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 48 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Red Bull

DRS v sezoně 2011: Fungovalo?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  3. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  4. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud