Zatáčka č. 8 v Istanbulu: Jak je náročná?

PH, 3. května 2011, 12:15 Google+

Mercedes GP zveřejnil zajímavé technické informace týkající se zatáčky číslo 8 na okruhu v Istanbulu. V čem spočívá její náročnost?

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 06.05. 23:16) Napište svůj názor
Pirelli

Pirelli | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Zatáčka č. 8 je nejdelší ze všech v letošním kalendáři. Jaká jsou klíčová fakta o ní?
Tato zatáčka je dlouhá 640 m, zabírá tedy 12 % z celkové délky jednoho kola - 5 338 m. Vozy jí projedou za 8,5 sekundy, což je 10 % času rekordního kola 1:24,770 min z roku 2005.

Piloti musí minout tři vrcholy: nejpomalejší z nich při rychlosti 260 km/hod, průměrná rychlost průjezdu zatáčkou činí 270 km/hod.

Jak si vede ve srovnání s ostatními nejdelšími a nejrychlejšími zatáčkami v sezóně?
Zatáčka č. 8 představuje jedinečnou kombinaci velmi vysokých rychlostí a nepřerušeného zatížení.

Z pohledu času průjezdu zatáčkou ji překonává úvodní šikana v Šanghaji - 8,7 sec. Většinu z tohoto času vozy ovšem tráví při zpomalování, nikoliv při trvale vysoké rychlosti.

Průjezd Parabolicou v Monze trvá 7,6 sec, třetí zatáčkou v Barceloně 7,4 sec. Z pohledu rychlosti je srovnatelná 130R v Suzuce (3,7 sec, 315 m) a Copse v Silverstone (3 sec, 240 m) - ale průjezd obou nezabírá ani polovinu toho, co zatáčkou č. 8 v Turecku.

Z pohledu délky jí je nejblíže Parabolica (470 m) a Pouhon ve Spa (460 m), přesto jsou o více než čtvrtinu kratší.

map

Jaké přetížení zažívají piloti v zatáčce č. 8?
Maximální boční přetížení dosahuje 5 G (pětinásobku zemské přitažlivosti), 4,5 G bez přerušení po dobu 2 vteřin. Průměrné přetížení při průjezdu zatáčkou činí 3,5 G.

Jaké jsou v tomto místě nároky na pneumatiky?
Zatáčka č. 8 je z pohledu energie pneumatik v kalendáři nejnáročnější ze všech. Byť zabírá pouze 12 % z celkové vzdálenosti kola, v zatáčce samotné přijde vniveč 40 % energie pneumatik pro jedno kolo. Nejvíce dostává zabrat pravá přední pneumatika.

Jakým tlakům je v této zatáčce vystaven monopost?
Špičková zátěž na zavěšení v této zatáčce přesahuje 10 000 N neboli 1 tunu, což je 1,5násobek hmotnosti vozu. Průměrná v pravé přední části činí 7 000 N.

V zatáčce působí kvůli hrbolům mezi prvním a druhým vrcholem také vertikální přetížení: rozdíl se pohybuje od + 0,5 G do - 0,8 G, což je pro piloty velmi nepříjemné.

Jak je tato zatáčka zohledňována při nastavování vozu?
Její průjezd vyžaduje specifická rozhodnutí obzvlášť při nastavení odklonu (camber) kol a světlé výšky, zejména vzadu.

Co si o ní myslí piloti?
Podle sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera zatáčka "není nějak zvlášť náročná na průjezd, je ale nejdelší v sezóně a hodně rychlá." Výkonnost v ní záleží na voze: "Je velmi náročná na pneumatiky. Způsob, jakým ji chcete projet, hodně záleží na voze a na tom, jak jej máte nastavený. Kompromisy [v nastavení] ji mohou učinit náročnou, musíme tedy počkat a uvidíme, jak nám to půjde."

Jeho kolega Nico Rosberg ji považuje za "jednu z nejnáročnějších zatáček roku" kvůli vyoské rychlosti a přetížení, které působí po dlouhou dobu. "Kdybych měl vytvořit okruh F1 dle fantazie, určitě bych jí do něj zařadil."

Vytisknout

Diskuze: Zatáčka č. 8 v Istanbulu: Jak je náročná?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 06.05.2011 23:16 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ - GP ČÍNA: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Williams FW33

Williams momentálně hledá recept na zlepšení výkonnosti v předním křídle

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  3. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud