S krytem motoru ve tvaru žraločí ploutve se jako první představil Red Bull RB4 v roce 2008 během testování v Barceloně. Týmy po chvilce zkoušení a v některý případech i váhání (zvláště McLaren, který po testu uvedl, že na jejich voze není až tak výhodný) postupně tento prvek přejaly.
Toto řešení vylepšuje proud vzduchu směřující k zadnímu křídlu, jelikož omezuje turbulence vznikající kolem airboxu. Díky tomu se zvyšuje efektivitu zadního křídla, také jeho stabilita při vysokých rychlostech na rovinkách. Výhodný je i z komerčního hlediska, protože nabízel větší plochu pro reklamní účely.
Red Bull RB4, na kterém se poprvé objevil kryt ve tvaru žraločí ploutve
Loni jsme mohli žraločí ploutev vídávat na všech monopostech vyjma Mercedes MGP W01, Lotusu T127 a HRT F110. Zbylé týmy tento kryt využívaly svůj systém F-kanálu, kdy žraločí ploutve vedly vzduch do zadního křídla, kde po přepnutí docházelo k odtržení proudů vzduchu (stalling).
Pravidla se pro rok 2011 v této oblasti změnila. Týmy již nemohou protáhnout své kryty motorů až na zadní křídlo. Souvisí to se zákazem F-kanálu, aby ho konstruktéři nemohli využívat pro stejné účely, jako v minulém roce.
Grafické znázornění nového pravidla 3.9.1 (jednotky v cm)
Článek 3.9.1 technických pravidel nově říká: "Žádná část kapotáže nesmí být umístěna v prostoru 50 až 330 mm před osou zadních kol 730 mm nad referenční rovinou."
Týmy tedy mohou i letos sáhnout po žraločích ploutvích, které by jim pomohly stabilizovat proudění vzduchu směrem k zadním křídlu - nesmí s ním být ovšem již propojeny a nesmí zasahovat do výše uvedené oblasti.
Letošní proměny Red Bullu RB7
Red Bull sice měl při prezentaci a během testů ve Valencii kryt maximálně využívající daný prostor, v Jerezu však v této oblasti doznal vůz RB7 jisté redukce.