Toyota TF110: Monopost, který mohl vyhrávat + foto

Petr Hlawiczka, 5. ledna 2011, 19:20 Google+

Dnes jsme měli příležitost na chvíli si povykládat s Alastairem Moffittem z Toyoty Motorsport. Zaslal nám ve vysokém rozlišením několik snímků Toyoty TF110 - vozu, který měl loni prohánět po závodních okruzích Red Bully - a také sdělil pár zajímavých informací.

Počet komentářů:  16 komentářů (Poslední 08.01. 01:02) Napište svůj názor
Toyota

Toyota | foto: Toyota Motorsport GmbH

Sdílejte článek

Toyota TF110 byl připravován pro sezónu 2010. Poté, co se však japonská automobilka rozhodla odejít z F1, nikdy nedostal příležitost ukázat v závodech svůj potenciál.

Vůz byl přitom kompletně vyvinut a na konci roku 2009 byla vyrobena dvě šasi. S jedním z nich (TF110-01) podstoupil prvotní testy (shakedown) Kazuki Nakajima na počátku roku 2010 v Kolíně nad Rýnem. Druhé šasi (na obrázcích v černé barvě) je vystaveno ve vstupní hale Toyoty Motorsport v Německu.

toyota_TF110_02
Odstrojená Toyota TF110-02

Několik týmů se snažilo o jejich získání - Stefan GP, Pirelli, Durango, Villeneuve Racing, HRT - ale nakonec jsme jej ve velkých cenách nikdy nespatřili - a již zřejmě ani nespatříme.

Na následujících obrázcích se můžete podívat, jak dobře byl v rané fázi rozvinutý a kolik obsahoval zajímavých detailů. Alastair mě upozornil, že se nejedná o TF110, jak se objevilo v některých fórech. Nejedná se o nikterak nové fotky - byly pořízeny v únoru 2010 - přesto je na nich zachycen aerodynamický balík připravený pro předsezónní testy.

V rozhovoru jsem se dozvěděl také zajímavou informaci, že byl připraven i mnohem pokročilejší balík pro první závod, který obsahoval také novou konfiguraci výfuků položených u podlahy, jejichž horké plyny měly procházet přes difuzor (exhaust-blown diffuser), což je řešení, se kterým od počátku nastoupil nakonec pouze Red Bull a které během sezóny všichni kopírovali (podobně jako F-kanál od McLarenu).

tf110_rear
Zadní zavěšení bylo připraveno na adaptaci výfuků posazených k podlaze

O vozu TF110 se rovněž hovořilo jako o tom, který obsahoval nejextrémnější difuzor ze všech monopostů připravovaných pro sezónu 2010. Propracován byl údajně i systém pro změnu světlé výšky.

Těžko hovořit o tom, jak výkonný by monopost byl a zda by měl na to bojovat na špici - z propracovanosti prvotního balíku se to však zdá jako velice pravděpodobné. Svědčila o tom první čísla z aero-tunelu, která ohromila Jacquesa Villeneuva, jak sám později přiznal.

toyota_airbox
Rozdělení otvorů pro přívod vzduchu - vhodné řešení pro pozdější nasazení F-kanálu (s nímž u Toyoty také experimentovali)

Pascal Vasselon o tomto voze prohlásil: "Když jsme přerušili vývoj, měli jsme už o 20 či třicet bodů přítlaku více než poslední verze jeho předchůdce. Podstatně jsme překročili naše cíle - vždyť už vůz TF109 měl na pódia. Mnoho našich kluků z aerodynamického oddělení se přesunulo k top týmům a věděli jsme, že naše výstupní hodnoty byly docela vysoké. Abych byl upřímný - tak vysoké, že naše auto by na začátku mělo výhodu."

"Pro první závod jsme měli připravený balík vylepšení, který obsahoval výfuky u podlahy, jejichž horké plyny měly proudit přes difuzor. Společně s Red Bullem bychom byli první, kdo s tímto řešením nastoupil. Je to sice hezký pocit, ale už je to minulostí!" dodává Vasselon, který šéfoval vývoji u Toyoty. Velká škoda - loňský napínavý šampionát mohl být ještě zajímavější!

Fotografie: Toyota Motorsport GmbH

Vytisknout

Diskuze: Toyota TF110: Monopost, který mohl vyhrávat + foto

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 16, poslední 08.01.2011 01:02 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 16 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Todt, Jean

Todt: O nové motory nikdo nemusí mít obavy, jejich zvuk bude skvělý

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud