Jak Toro Rosso monitoruje pohyby přední části podlahy? LVDT snímačem

Petr Hlawiczka, 5. listopadu 2010, 06:40 Google+

Kauza flexibilních křídel a podlahy vyvolala uprostřed sezóny menší rozruch. FIA proto v Monze zavedla přísnější testy. V dnešním technickém článku se podíváme na jeden zajímavý detail vozu Toro Rosso STR5 a na to, jak tým monitoruje pohyby přední části podlahy.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Toro Rosso

Toro Rosso | foto: Scuderia Toro Rosso

Sdílejte článek

Kvůli novým testům FIA musely všechny týmy upravit přední část své podlahy. U mnohých se objevilo zpevňující uchycení k monopostu, jiné týmy sáhly k zesílení struktury bez viditelné změny.

U týmu Toro Rosso se objevil na úchytu mezi podlahou a šasi zajímavý prvek, který zdánlivě připomínal tlumič. Ve skutečnosti se jednalo o lineární proměnný diferenciální transformátor (linear variable differential transformer - LVDT) - což zní složitě, ale jednoduše řečeno jde o magnetický snímač pro kontaktní detekci posunu, který sloužil k měření pohybů přední části podlahy.

LVDT_a
Přední část podlahy vozu Toro Rosso STR5

Jak funguje?
LVDT je tvořen soustavou tří válcových cívek (viz diagram), přičemž samostatná první cívka tvoří primár a druhé a třetí vinutí jsou zapojeny sériově ve vzájemné protifázi (jejich napětí se mezi sebou odečítají) a vyvedeny jako sekundár. Potud se vše podobá běžnému transformátoru. Proti němu je však zde feromagnetické jádro (kotva) připevněno na zmíněné tyčce nebo je prostě její pevnou součástí a je tedy pohyblivé v rámci zmíněného dutého válce. Primární vynutí, které bývá umístěno v prostoru mezi oběma sekundárními vinutími, je napájeno sinusovým signálem konstantní frekvence a napětí.

I když je taková detekce předmětů a pohybu z mechanického hlediska kontaktní, z pohledu elektrického jde kompletně o galvanicky oddělené, tedy bezpečné bezkontaktní měření, kde hlídaný objekt není součástí elektrického obvodu a tedy může být libovolného složení a může mít libovolné elektrické či magnetické vlastnosti. Pouze musí být dostatečně pevný. Tento princip se dále vyznačuje velmi dlouhou životností, vysokou spolehlivostí a teoreticky neomezeným rozlišením, které je pak dáno až následnou digitalizací na A/D převodníku a digitálním zpracováním, které je dnes nejběžnější. Týmy F1 díky němu tak mohou sledovat i nejmenší odchylky přes telemetrii v reálném čase.

lvdt
LVDT snímač nad podlahou Toro Rosso v Suzuce

Proč LVDT?
Pro detekci přiblížení či měření pohybu je běžnější spíše využití bezkontaktních indukčních či magnetických snímačů.  LVDT senzory jsou však vhodné všude tam, kde panují velmi náročné tepelné, tlakové, radiační či jiné podmínky, které neumožňují nasadit senzory s integrovanou elektronikou, nebo v případě měření materiálu s nevyhovujícími vlastnostmi pro použití indukčních či kapacitních snímačů. Navíc se jedná o principiálně jednoduchou metodu, kterou lze i minimálním použitím dnešní sofistikované elektroniky přesně a spolehlivě měřit.

Toro Rosso potřebovalo levně a jednoduchým a přesným způsobem měřit pohyby přední části podlahy. Tým totiž s Red Bullem na rozdíl od většiny ostatních dosahují pevnosti ohybu prostřednictvím bočních struktur, nikoliv uchycením k vozu. Protože si při různých úpravách potřebuje zjistit odchylky na okruhu, aby neporušovali zpřísněná pravidla týkající se pevnosti přední části, využívají LVDT snímače.

Zdroje: Scuderia Toro Rosso, Antonín Vojáček (automatizace.hw.cz)

Vytisknout

Diskuze: Jak Toro Rosso monitoruje pohyby přední části podlahy? LVDT snímačem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

gp brazílie

Vettel o situaci uvnitř Red Bullu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  3. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud