V čem spočívá tajemství kvalifikační rychlosti Red Bullu?

Petr Hlawiczka, 14. července 2010, 06:45 Google+

Red Bull v Silverstone soupeřům opět nadělil pořádný výprask. V kvalifikaci jej od soupeřů dělila opět obrovská vteřinová propast. V závodu již o tolik rychlejší nebyl. Po teoriích o systému pro řízení světlé výšky na počátku sezóny se objevily další pokusy o výklad toho, v čem by mohla spočívat jejich rychlost.

Počet komentářů:  23 komentářů (Poslední 22.07. 10:12) Napište svůj názor
Vettel, Sebastian

Vettel, Sebastian | foto: Bridgestone

Sdílejte článek

Red Bullu sedí rychlé zatáčky - v Barceloně měl v zatáčce č. 9 o o 15 km/hod rychlejší průjezdu, podobné to bylo i v Silverstone v rychlé pravotočivé zatáčce č. 11. Hovoří se nyní o tom, že dokáže lépe využívat horké výfukové plyny hnané přes difuzor - a to nejen tehdy, když jezdci mají plynový pedál na podlaze, ale i při brzdění.

Výfuky položené nízko u podlahy jsou současným hitem Formule 1, na němž pracuje většina týmu - něco, co musí všichni mít (podobně jako před pár týdny F-kanál). Pod plným plynem horké plyny opravdu přispívají v oblasti difuzoru ke generování podstatně vyššího přítlaku.

Problém ale nastává, když jezdci sundají nohu z plynu - horký vzduch přestává proudit k difuzoru a přítlak pro změnu klesá. Změna umístění výfuků proto není náročná pouze pro konstruktéry monopostů, ale i pro piloty, kteří těmto výkyvům v přítlaku na zádi musí přizpůsobit svůj styl.

rb

Red Bull na tohle má na rozdíl od konkurence zřejmě recept. Je docela možné, že se s tím vyrovnali přeprogramováním řídící jednotky motoru a velkým zpožděním zážehu v motoru, což vede k tomu, že směs hoří ve výfukovém potrubí i při brzdění a vytváří horkých vzduch s vysokou energetickou hodnotou i při nízkých otáčkách motoru.

Tímto dochází samozřejmě k velkému namáhání výfukového potrubí a dalšímu nárůstu teplot. Krom toho se podstatně zvyšuje i spotřebu paliva. Tyto nevýhody prakticky znemožňují použití takového řešení během závodu, jeho krátkodobé využití v kvalifikaci je však možné.


Vlevo (A): klasický proces - při sundání nohy z plynu dochází ke spalování min. množství vzduch/paliva;
vpravo (B): možné řešení Red Bullu se zpožděným zážehem, kdy do motoru stále proudí směs, i když jezdce nepřidává plyn; dochází k jejímu spalování až při otevření výfukového ventilu, což netlačí válec dolů, ale způsobuje únik zapálené směsi do výfukového potrubí

vyfuk

Sam Michael z Williamsu k tomu o víkendu řekl: "Není to nic, co byste využívali během závodu, pouze v kvalifikacích. Trvá to pouze jednu či dvě vteřiny, když brzdíte, takže se zpožděnou směsí nemusíte jezdit po celou dobu. Je vcelku reálné, aby to fungovalo."

Další výhodou Red Bullu je, že s horkými plyny pracuje v zadní části monopostu jinak, než ostatní týmy, (Ferrari, Renault, Mercedes, McLaren) které okopírovaly jeho umístění výfuků. Ty totiž neobtékají pouze horní patro difuzoru, ale díky vertikálním otvorům vstupují i do něj. Tento způsob od něj převzal zatím pouze Williams.

Týmy nyní mají ve spolupráci s výrobci motorů po přemístění výfuků k podlaze opět na čem usilovně pracovat. Je jen zajímavé, že se Red Bullu tato věc podařila utajit před konstruktéry Renaultu, od nichž odebírají motory, resp. že francouzské oddělení motoru toto tajemství dokázalo tak dlouho držet pod pokličkou. Pokud tento koncept stojí částečně za tajemstvím rychlosti rakouské stáje, mohl by mít závodní tým Renaultu ulehčenou práci a vůz R30 by brzy mohl učinit další pokrok.

Vytisknout

Diskuze: V čem spočívá tajemství kvalifikační rychlosti Red Bullu?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 23, poslední 22.07.2010 10:12 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 23 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Kvalifikaci ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

gp bahrajnu

Williams by udělal chybu, kdyby mě teď nechal odejít!

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  3. GP ČÍNY - Kvalifikaci ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  4. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud