Proměny Red Bullu RB6 - od Austrálie po Čínu

Michalis K. / Petr Hlawiczka, 13. května 2010, 06:45 Google+

V dalším technickém článku se podíváme na monopost, který všechny minulý víkned omráčil svou rychlostí a dominoval Velké ceně Španělska - na Red Bull RB6. Jak se dílo geniálního konstruktéra Adriana Neweyho změnilo mezi závody v Austrálii a v Číně?

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 14.05. 12:00) Napište svůj názor
gp bahrajnu

gp bahrajnu | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

Je opravdu třeba neustále vyvíjet a vylepšovat vítězný vůz ve Formuli 1? Odpověď Red Bullu zní paradoxně: „Ne!“ Alespoň v prvních třech závodech to platilo. Historie již nejednou prokázala, že pokud nedochází k neustálému vývoji auta, propadnete se dozadu a konkurence jde před vás.

V Melbourne a v Sepangu se tým zaměřil zejména na chlazení monopostu tím, že zmenšil či zcela uzavřel některé otvory, jimiž proudí vzduch dovnitř, aby se snížil aerodynamický odpor ve prospěch maximálních rychlostí.

Do Číny ovšem Red Bull už přivezl pár novinek, které pomohliy zvýšit výkonnost vozu, což bylo nicméně zastíněno bídnými výsledky v proměnlivých podmínkách, které během závodu vytvořily dešťové přeháňky.

Austrálierb_australia

Vůz doznal od Bahrajnu následujících vylepšení:
1. Menší horní část otvoru v oválném zadním centrálním průduchu byla uzavřena (viz posl. obrázek)
2. Boční otvory po stranách kokpitu byly v chladnější Austrálii rovněž zrušeny.

Malajsierb_sepang

Vylepšení od Austrálie:
1. Drobné úpravy na kolech a maticích kvůli Vettelově odstoupení v Austrálii
2. Jednoduchý otvo po levé straně kokpitu
3. Zadní centrální otvor opět obsahoval dodatečný horní výřez pro lepší odvod horkého vzduchu

Čínarb_china

Vylepšení od Malajsie:
1. Nové přední křídlo
2. Nová sada deflektoru pod nosem ve stylu Ferrari
3. Nové bočnicové panely
4. Asymetrické chlazení kokpitu (otvor na levé straně) nebylo využito
5. Menší horní část otvoru v oválném zadním centrálním průduchu byla opět uzavřena
6. Drobné mechanické úpravy

 

Vývoj přední části vozu

front_china

Neustálá honba za čistějším prouděním vzduchu pod vozem a kolem něj vedla Red Bull k použití sady menších deflektorů pod nosem, které optimalizují proudění směrem k zadní části. Tyto deflektory byly vystrčeny hodně dopředu, přesně pod odnímatelnou část nosu, která je spojena s předním křídlem. Tato změna si vyžádala další úpravy: nové přední křídlo a bočnicové panely, kterým se budeme dále věnovat.

Úpravy předního křídla

rb6_front_wing
1. Nové, jednodušší tvarování vnitřní části hlavního klapky
2. Nové uchycení drobných horizontálních profilů v přední části křídla
3. Přepracování místa, kde se stýká bočnice s nosným spodním profilem: nové tvarování a zmenšení rozměrů zřejmě pomáhá lépe oddělit vzduch vstupující do dvou Venturiho kanálů (a, b) pod křídlem

Úprava bočnicových panelů

rb6_sidepod_panels

Panely se zužují výše nad podlahou, což snižuje odpor vzduchu díky tomu, že jeho větší objem může volně proudit vnitřní části, kterou tvoří panel a samotná bočnice. Přepracováno bylo také uchycení panelu ke spodní části bočnice.

K čemu jsou tyto změny dobré?
Pojďme se nyní blíže podívat, co mohou nabídnout nové deflektory pod nosem. Zaprvé, nové tvarování vnitřní části hlavních klapek předního křídla poskytuje podobné množství přítlaku, ale došlo ke snížení turbulencí vzduchu. Méně narušený vzduch proudící přes přední křídlo je deflektory směrová k okrajům vozu.

red_bull_rb6_airflow

Pod širokým nosem současně proudí čistý, nezvířený vzduch, kde dochází k jeho zrychlení a následnému rozdělení přední částí podlahy vozu. Jedna část se dostává pod podlahu, druhá obtéká spodní část bočnic. Pro snížení odporu zrychleného vzduchu musely být přepracovány i bočnicové panely, které nyní umožňují hladké obtékání podél jejich vnitřní částí.

Vylepšené proudění pod vozem nabízí celkově vyšší úroveň přítlaku. V budoucnu se nejspíše dočkáme také další úpravy difuzoru, který bude lépe pracovat s čistějším tokem vzduchu a umožní generovat ještě větší přítlak.

 

Zadní křídlo

rb6_rear_wing

V Číně bylo zřejmé, že se zadní křídlo RB6ky znatelně prohýbá dozadu a dolů. Celé křídlo jakoby rotovalo podél osy kol jemně vzad. Elasticita křídel je dle předpisů FIA zakázána, u Red Bullu k tomu dochází ve velmi malé míře, kterou je na samé hranici pravidel. Je to možná také důvod, proč Red Bull nespěchá s nasazením systému pro oddělování vzdušných proudů na zadním křídle podobně jako Sauber, Ferrari, Mercedes či Williams.

Detaily v přední části

rb6_nose

Velké vykrojení nosu s vyzdviženými okraji vytváří hluboký kanál pro proudění vzduchu po vzoru loňského RB5.

rb6_splitter

Splitter před kokpitem, který rozděluje vzduch podél helmy pilota. Díky němu lépe proudí kolem kokpitu za celkově nižšího odporu.

Detaily na zádi

rb6_rear

Ve vnitřní stěně difuzoru je chytře vytvořen další kanál, který umožňuje horkým výfukovým plynům, jež proudí z velmi nízko položených výfuků, pronikat do druhého patra difuzoru a umocnit tak proud vzduchu a zvýšit generovaný přítlak.

Chladící otvory

rb6_cocpit_vent

Otvor po levé straně kokpitu. V Bahrajnu byl použit na obou stranách dvojitý otvor. V Malajsii pouze jednoduchý na levé straně, v Austrálii a v Číně nepoužit.

rb6_rear_outlet

V Austrálii ani v Číně tým nepoužil větší centrální otvor díky drbného výřezem nahoře do krytu motoru tak, jako tomu bylo v Bahrajnu či v Malajsii.

Vytisknout

Diskuze: Proměny Red Bullu RB6 - od Austrálie po Čínu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 14.05.2010 12:00 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mercedes

Jak dopadly souboje týmových kolegů v Barceloně

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud