Zajímavá čísla nejen o monopostech Formule 1

Petr Hlawiczka, 16. února 2010, 11:00 Google+

Jaké má současný vůz F1 zrychlení? Při jakých teplotách pracuje převodovka, jakých dosahují brzdy či pneumatiky? Kolikrát tým nacvičuje zastávku v boxech a kolik lidí se na ní podílí? O různá zajímavá aktuální čísla se s námi byla ochotna podělit stáj Williams.

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 18.02. 21:43) Napište svůj názor
Williams

Williams | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Tým

Letos si nacvičí zastávku v boxech 1 000krát. Ta bude během závodu bude trvat méně než 4 vteřiny, během ní bude do akce zapojeno 26 lidí.

Na každý závod Williams vysílá 24 tun různého vybavení včetně tisícovky náhradních dílů.  Během cest po evropských závodech využívají 4 kamiony, které urazí celkem 12 000 km. Jedno z vozidel je během víkendu přestavěno na kancelář, která slouží 8 inženýrům, jež navštěvují všechny závody.

Sestavení motorhomu zabere 6 lidem 36 hodin. Nejmenší garáž, kterou mají během sezóny k dispozici, má rozměry 15 x 10 m, největší 22 x 24 m.

Tento rok vyrobí 4 šasi FW32.

Sponzor AT&T, telekomunikační společnosti, pomáhá týmu s přenosem 25 GB dat z okruhu do továrny a zpět. Během víkendu využije tým 70 vysílaček pro komunikaci mezi sebou.

Pro zaměstnance je třeba během sezóny vyplnit 160 žádostí o vízum.

Williams FW32

Monopost

Na výrobě FW32 se u Williamsu podílí přes 500 lidí. Jeho produkce zabere 50 000 člověkohodin.

Projekční práce na FW32 byly zahájeny v únoru 2009, první zkoušky v  aerodynamickém tunelu zaměřené na jeho vývoj již na konci roku 2008. Tam je možno potlačit 9 tun statického vzduchu rychlostí až 280 km/hod (pravidly je to však omezeno na 180 km/hod) během 30 vteřin.

Sestavení vozu z holého šasi na plně funkční závodní vůz zabere 4 dny. Po každém závodě je rozebrán a před tím dalším je prováděno 150 diagnostických kontrol.

FW32 používá vlastní 7rychlostní bezprodlevovou převodovku Williamsu. Ta během jedné Velké ceny přeřadí rychlost celkem 2 800krát - na některých pomalých okruzích jako je Monako až 4 000krát. Její provozní teplota se pohybuje kolem 150 °C. Teplota brzd během závodu často přesahuje 1 000 °C, pneumatiky mohou dosáhnout na 160 °C.

Standardní elektronická řídící jednotka (SECU) zaznamenává 200 různých údajů ze 150 čidel. Některá z nich snímají frekvenci až 1 000krát za vteřinu. Všech 200 údajů je během závodu přenášeno z vozu do garáže.

Hydraulický systém vozu pracuje při tlaku 20,68 MPa. Pouze pro představu: je to 100krát více než v běžném silničním vozidle. Stejný tlak byste mohli zažít při ponoru do hloubky 2 km.

Motor váží 95 kg (méně dle pravidel nesmí, i když by toho výrobci byli schopni).

FW32 zrychlí z 0 - 96 km/hod za 2,3 vteřiny; 160 km/hod dosáhne během 3,8 vteřin. Zrychlení na 160 km/hod a opětovné zastavení zabere 5,5 sekundy. V zatáčkách generuje přetížení až 5 G.

Z 200 km/hod rychlosti zabrzdí monopost do dvou vteřin na vzdálenosti 45 m; z maximální rychlosti za 3 vteřiny - ta v Monze může dosáhnout 350 km/hod. Energie, kterou potřebuje na zpomalení z 315 km/hod na 185 km/hod odpovídá energii, jež by musel vyvinout slon, aby vyskočil do 10 m výšky.

Nico Hulkenberg

Piloti

Rubens s Nicem dostanou na sezónu 6 kombinéz a 6 párů závodních bot. K budou mít stejný počet přileb.

Při každé Velké ceně rozdají na 250 autogramů a poskytnou 20 rozhovorů.

Během závodu spálí pilot 1 200 kalorií a ztratí 2 kg tělesné hmotnosti. Není divu, průměrná teplota v kokpitu dosahuje 50 °C. Srdce jim přitom tluče frekvencí 190 úderů za minutu.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Zajímavá čísla nejen o monopostech Formule 1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 18.02.2010 21:43 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Daniel Ricciardo předjíždí v Brazílii Sebastiana Vettela

"Příští rok nás čekají vzrušující závody!" tvrdí Brawn. Předjíždění se dle simulací "citelně" zlepší

Max Verstappen dumá, jak bude "veřejně prospěšný"

Někoho se štěstí drží aneb konflikty byly a nejspíš budou

Lewis Hamilton s Mercedesem F1 W09 EQ Power+ v Brazílii

Hamilton posledních 10 kol ve voze řval

Max Verstappen ve Velké ceně Brazílie 2018

Chceme v F1 roboty bez emocí? Šéf Red Bullu se Verstappena zastává

Kritický okamžik závodu - o kolo zpět jedoucí Ocon vráží do vedoucího Verstappena

"Verstappen nedokáže udržet emoce pod kontrolou," říká Brawn. "Ocon mě vyprovokoval," hájí se jezdec

Max Verstappen v kolizi s Estebanem Oconem v závodě v Brazílii

Whiting se vyjádřil k incidentu Ocona s Verstappenem. Kdo je na vině? +VIDEO

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. RÄ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Heidfeld, Nick

Massu hodně překvapilo, že Heidfeld nesehnal místo

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Whiting se vyjádřil k incidentu Ocona s Verstappenem. Kdo je na vině? +VIDEO

  2. Vettel povolán ke komisařům (aktualizováno)

  3. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: "K vážení nás neměli volat," zlobí se Vettel

  4. Verstappen "dohrál" incident s Oconem v garáži, FIA ho potrestala

  5. Kam se poděla Vettelova rychlost? Vadný senzor měl dopad na ovladatelnost jeho Ferrari

  6. Ocon uloupil Verstappenovi vítězství, využil toho Hamilton

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud