Zajímavá čísla nejen o monopostech Formule 1

Petr Hlawiczka, 16. února 2010, 11:00 Google+

Jaké má současný vůz F1 zrychlení? Při jakých teplotách pracuje převodovka, jakých dosahují brzdy či pneumatiky? Kolikrát tým nacvičuje zastávku v boxech a kolik lidí se na ní podílí? O různá zajímavá aktuální čísla se s námi byla ochotna podělit stáj Williams.

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 18.02. 21:43) Napište svůj názor
Williams

Williams | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Tým

Letos si nacvičí zastávku v boxech 1 000krát. Ta bude během závodu bude trvat méně než 4 vteřiny, během ní bude do akce zapojeno 26 lidí.

Na každý závod Williams vysílá 24 tun různého vybavení včetně tisícovky náhradních dílů.  Během cest po evropských závodech využívají 4 kamiony, které urazí celkem 12 000 km. Jedno z vozidel je během víkendu přestavěno na kancelář, která slouží 8 inženýrům, jež navštěvují všechny závody.

Sestavení motorhomu zabere 6 lidem 36 hodin. Nejmenší garáž, kterou mají během sezóny k dispozici, má rozměry 15 x 10 m, největší 22 x 24 m.

Tento rok vyrobí 4 šasi FW32.

Sponzor AT&T, telekomunikační společnosti, pomáhá týmu s přenosem 25 GB dat z okruhu do továrny a zpět. Během víkendu využije tým 70 vysílaček pro komunikaci mezi sebou.

Pro zaměstnance je třeba během sezóny vyplnit 160 žádostí o vízum.

Williams FW32

Monopost

Na výrobě FW32 se u Williamsu podílí přes 500 lidí. Jeho produkce zabere 50 000 člověkohodin.

Projekční práce na FW32 byly zahájeny v únoru 2009, první zkoušky v  aerodynamickém tunelu zaměřené na jeho vývoj již na konci roku 2008. Tam je možno potlačit 9 tun statického vzduchu rychlostí až 280 km/hod (pravidly je to však omezeno na 180 km/hod) během 30 vteřin.

Sestavení vozu z holého šasi na plně funkční závodní vůz zabere 4 dny. Po každém závodě je rozebrán a před tím dalším je prováděno 150 diagnostických kontrol.

FW32 používá vlastní 7rychlostní bezprodlevovou převodovku Williamsu. Ta během jedné Velké ceny přeřadí rychlost celkem 2 800krát - na některých pomalých okruzích jako je Monako až 4 000krát. Její provozní teplota se pohybuje kolem 150 °C. Teplota brzd během závodu často přesahuje 1 000 °C, pneumatiky mohou dosáhnout na 160 °C.

Standardní elektronická řídící jednotka (SECU) zaznamenává 200 různých údajů ze 150 čidel. Některá z nich snímají frekvenci až 1 000krát za vteřinu. Všech 200 údajů je během závodu přenášeno z vozu do garáže.

Hydraulický systém vozu pracuje při tlaku 20,68 MPa. Pouze pro představu: je to 100krát více než v běžném silničním vozidle. Stejný tlak byste mohli zažít při ponoru do hloubky 2 km.

Motor váží 95 kg (méně dle pravidel nesmí, i když by toho výrobci byli schopni).

FW32 zrychlí z 0 - 96 km/hod za 2,3 vteřiny; 160 km/hod dosáhne během 3,8 vteřin. Zrychlení na 160 km/hod a opětovné zastavení zabere 5,5 sekundy. V zatáčkách generuje přetížení až 5 G.

Z 200 km/hod rychlosti zabrzdí monopost do dvou vteřin na vzdálenosti 45 m; z maximální rychlosti za 3 vteřiny - ta v Monze může dosáhnout 350 km/hod. Energie, kterou potřebuje na zpomalení z 315 km/hod na 185 km/hod odpovídá energii, jež by musel vyvinout slon, aby vyskočil do 10 m výšky.

Nico Hulkenberg

Piloti

Rubens s Nicem dostanou na sezónu 6 kombinéz a 6 párů závodních bot. K budou mít stejný počet přileb.

Při každé Velké ceně rozdají na 250 autogramů a poskytnou 20 rozhovorů.

Během závodu spálí pilot 1 200 kalorií a ztratí 2 kg tělesné hmotnosti. Není divu, průměrná teplota v kokpitu dosahuje 50 °C. Srdce jim přitom tluče frekvencí 190 úderů za minutu.

Vytisknout

Diskuze: Zajímavá čísla nejen o monopostech Formule 1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 18.02.2010 21:43 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Heidfeld, Nick

Massu hodně překvapilo, že Heidfeld nesehnal místo

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud