Grafika: Změny v pravidlech pro sezónu 2010

Petr Hlawiczka, 7. ledna 2010, 12:00 Google+

Od letošního roku se dočkáme opět několika změn, které měly velký vliv na stavbu vozů. Podíváme se, jak se projeví vliv zákazu dotankování i zmenšení předních pneumatik.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 07.01. 22:53) Napište svůj názor
aerodynamika

aerodynamika | foto: BMW Motorsport

Sdílejte článek

Kvůli zákazu dotankovávání během závodů budou muset být vozy vybaveny delší a širší palivovou nádrží (4). Rozvor (6) se kvůli toho prodlouží přibližně o 15 cm, týmy přitom možná posunou sedačku pilota o něco více kupředu (3) nebo půjdou také cestou zkrácení převodovky (5), aby vůz nemusel být protáhlý jak čínská nudle.

Přední pneumatiky budou užší, což se dotkne ovladatelnosti vozu a distribuce hmotnosti. Pravidla i letos umožňují ovládat úhel náklonu klapky ně předním křídle přímo z kokpitu - věc, kterou vloni zdaleka ne všechny týmy využívaly.

Boční pohled
O palivové nádrži jsem se již zmínil (2) - zvětší téměř na dvojnásobek (ze 120 na 235 litrů), zvětší se rozvor (3), zatímco minimální povolená hmotnost vzroste z 605 na 620 kg.

Další letošní novinkou je zákaz krytů kol (1). Hlavním důvodem není ani tak jejich cena, jako potenciální problémy, k nímž by mohlo dojít letos při bleskových zastávkách v boxech, kde se nebude tankovat a mechanici by tak vše mohli zvládnout i do 4 vteřin. Letošní peripetie Alonsa na Hungaroringu posloužily jako významné varování.


Pohled zepředu
Vozy specifikace 2009 a 2010 rozeznáte zepředu hned na první pohled díky užším pneumatikám (1) a širšímu trupu (2), do něhož se musela vměstnat větší nádrž. Užší pneumatiky zvětší prostor mezi koly a také pro hrátky konstruktéru s větším tokem vzduchu. Tato oblast tak bude mít z pohledu aerodynamiky větší význam a možná se zde dočkáme nějakých zajímavých aerodynamických prvků.

Na závěr přikládám profil letošních pneumatiky Bridgestonu, jenž bude obouvat formule letos naposledy. Po zavedení hladkých pneumatik v sezóně 2009 se týmy potýkaly s nevyváženosti  v přilnavosti mezi zadními a předními pneumatikami. Užší přední kola by měli tuto nerovnováhu pomoci eliminovat.

Vytisknout

Diskuze: Grafika: Změny v pravidlech pro sezónu 2010

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 07.01.2010 22:53 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Charles Leclerc v dešti v závodě v Kanadě

FOTO z GP Kanady: Slunce, déšť a pár bouraček

Sergio Pérez bude v Red Bullu pokračovat

Péreze prodloužení smlouvy s Red Bullem nenakoplo: po mizerném závodě bude ve Španělsku potrestán

Max Verstappen po GP Kanady

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappen slaví 60. triumf

Max Verstappen zpět na trůnu, ovšem rozhodně neměl lehký život (ilustrační foto)

GP KANADY: Kulička rulety s počasím se zastavila na čísle 1 - Verstappen opět vítězí

George Russell mohl být z nerozhodné kvalifikace samozřejmě spokojen (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Všichni očekávají nepředvídatelný závod

Verstappen zajel nejlepší čas, a přesto pole-position nemá (ilustrační foto)

Kvalifikace v Kanadě skončila nerozhodně, Ferrari a Pérez zpytují svědomí

Alex Albon si nárazem do Zdi šampionů zkomplikoval situaci (ilustrační foto)

V třetím tréninku Mercedesy jako kdysi, triumf jim "pokazil" Verstappen

Fernando Alonso v závodě v Austrálii

Ve druhém tréninku byl nejrychlejší Alonso. Verstappen v problémech

Guanyu Zhou se postaral o přerušení tréninku (ilustrační foto)

Montreal se potýkal se špatným počasím, trénink spadl do klína Norrisovi s oběma Ferrari v zádech

Vizualizace vozu F1 dle nových pravidel pro rok 2026

Jak budou vypadat formule v roce 2026? FIA zveřejnila nová pravidla + VIDEO

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mercedes

Kdy se představí nový Mercedes a jak se bude jmenovat?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "McLaren a Red Bull mě nezajímají," tvrdí šéf Ferrari. Porazí soupeře také v Kanadě?

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappen slaví 60. triumf

  3. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Všichni očekávají nepředvídatelný závod

  4. Ve druhém tréninku byl nejrychlejší Alonso. Verstappen v problémech

  5. Jak budou vypadat formule v roce 2026? FIA zveřejnila nová pravidla + VIDEO

  6. Montreal se potýkal se špatným počasím, trénink spadl do klína Norrisovi s oběma Ferrari v zádech

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud