Grafika: Změny v pravidlech pro sezónu 2010

Petr Hlawiczka, 7. ledna 2010, 12:00 Google+

Od letošního roku se dočkáme opět několika změn, které měly velký vliv na stavbu vozů. Podíváme se, jak se projeví vliv zákazu dotankování i zmenšení předních pneumatik.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 07.01. 22:53) Napište svůj názor
aerodynamika

aerodynamika | foto: BMW Motorsport

Sdílejte článek

Kvůli zákazu dotankovávání během závodů budou muset být vozy vybaveny delší a širší palivovou nádrží (4). Rozvor (6) se kvůli toho prodlouží přibližně o 15 cm, týmy přitom možná posunou sedačku pilota o něco více kupředu (3) nebo půjdou také cestou zkrácení převodovky (5), aby vůz nemusel být protáhlý jak čínská nudle.

Přední pneumatiky budou užší, což se dotkne ovladatelnosti vozu a distribuce hmotnosti. Pravidla i letos umožňují ovládat úhel náklonu klapky ně předním křídle přímo z kokpitu - věc, kterou vloni zdaleka ne všechny týmy využívaly.

Boční pohled
O palivové nádrži jsem se již zmínil (2) - zvětší téměř na dvojnásobek (ze 120 na 235 litrů), zvětší se rozvor (3), zatímco minimální povolená hmotnost vzroste z 605 na 620 kg.

Další letošní novinkou je zákaz krytů kol (1). Hlavním důvodem není ani tak jejich cena, jako potenciální problémy, k nímž by mohlo dojít letos při bleskových zastávkách v boxech, kde se nebude tankovat a mechanici by tak vše mohli zvládnout i do 4 vteřin. Letošní peripetie Alonsa na Hungaroringu posloužily jako významné varování.


Pohled zepředu
Vozy specifikace 2009 a 2010 rozeznáte zepředu hned na první pohled díky užším pneumatikám (1) a širšímu trupu (2), do něhož se musela vměstnat větší nádrž. Užší pneumatiky zvětší prostor mezi koly a také pro hrátky konstruktéru s větším tokem vzduchu. Tato oblast tak bude mít z pohledu aerodynamiky větší význam a možná se zde dočkáme nějakých zajímavých aerodynamických prvků.

Na závěr přikládám profil letošních pneumatiky Bridgestonu, jenž bude obouvat formule letos naposledy. Po zavedení hladkých pneumatik v sezóně 2009 se týmy potýkaly s nevyváženosti  v přilnavosti mezi zadními a předními pneumatikami. Užší přední kola by měli tuto nerovnováhu pomoci eliminovat.

Vytisknout

Diskuze: Grafika: Změny v pravidlech pro sezónu 2010

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 07.01.2010 22:53 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Maxe čeká náročný závěr sezóny

Verstappena čeká v Brazílii další penalizace, Pérezova budoucnost je dle Marka otevřená

Max Verstappen se pozvolna stává doslova personou non grata (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě v Mexiku

Juki Cunoda si po Mexiku může připsat titul „vrchní rozbíječ“ - byť ne vždy byla vina na jeho straně (ilustrační foto)

Drama se vším všudy, Verstappen potrestán, Sainz jr. dominoval

Valtteri Bottas po dlouhé době okusil pocit postupu do Q2

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci - lkaní kvůli červené vlajce, Verstappen i Norris jsou skromní

Oscar Piastri bude chtit na mexickou kvalifikaci rychle zapomenout

Kvalifikaci možná překvapivě vyhrál Sainz jr., selhání Péreze a Piastriho

Oscar Piastri v závodě v Maďarsku

Závěrečný trénink na GP Mexika v režii McLarenu

Součástí druhého tréninku byl test pneumatik Pirelli pro příští rok

Druhý trénink také červený, Verstappen v problémech, Sainz jr. naopak v pohodě

Oliver Bearman se opět posadil do Ferrari, ale mnoho štěstí neměl

Dvě červené vlajky, Leclercův vůz poškozen, nejvíc se smál Russell

George Russell s Mercedesem W15

Mercedes vysvětluje výkonnostní špičky, které způsobily katastrofu. V Mexiku se sveze Antonelli

Dovolte nám vzpomínku na jednoho pozapomenutého pilota F1

F1 se rozloučila s nejrychlejším leteckým ředitelem, nestal se novým Huntem

  • Pátek

    • 1. Trénink (15:30 - 16:30)
    • Kvalifikace (19:00)
  • Sobota

    • 2. Trénink (15:30 - 16:30)
    • 1. Závod (19:30)
  • Neděle

    • 2. Závod (18:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mercedes

Kdy se představí nový Mercedes a jak se bude jmenovat?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Verstappena čeká v Brazílii další penalizace, Pérezova budoucnost je dle Marka otevřená

  2. Dvě červené vlajky, Leclercův vůz poškozen, nejvíc se smál Russell

  3. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci - lkaní kvůli červené vlajce, Verstappen i Norris jsou skromní

  4. Kvalifikaci možná překvapivě vyhrál Sainz jr., selhání Péreze a Piastriho

  5. Drama se vším všudy, Verstappen potrestán, Sainz jr. dominoval

  6. Druhý trénink také červený, Verstappen v problémech, Sainz jr. naopak v pohodě

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud