Mercedes nastavil v hybridní éře měřítko úspěšnosti. Na co jste v zimním období kladli důraz, aby úroveň výkonnosti zůstala zachována?
Andy Cowell: Je to víceméně stejné. Pokud u této generace pohonných jednotek chcete vyšší výkon, musíte se zaměřit na efektivitu. To se týká efektivity spalování a efektivity různých kroků přeměny energie, např. MGU-H, MGU-K, turba, výkonové elektroniky a baterií.
Neustále pracujeme na každém kusu této skládanky, abychom dosáhli zlepšení vlivu na klikovou hřídel, a zároveň se snažíme předejít problémům se spolehlivostí, které nás v loňském roce postihly. Je důležité se dostat k hlavní příčině potíží a ujistit se, že byly učiněny patřičné kroky, aby se to neopakovalo. A to samé platí pro zvyšování výkonu.
Současné pohonné jednotky, to je příběh, který snad ani nejde vyprávět. Jak je vnímáte vy osobně?
AC: Jde skutečně o neuvěřitelné výsledky práce inženýrů. V současné době se výkony pohybují na historických maximech a dosahují více než 47 % tepelné účinnosti - a to musíme brát v úvahu omezeni ICE ohledně hodnoty průtoku paliva 100 kg/h.
Pokud to srovnáme s dřívějšími atmosférickými osmiválci, tak ty měly jen 29 % tepelného výkonu. Ve Formuli 1 už podobné výkony byly k vidění, třeba v roce 2005, jenže to byl u tehdejších desetiválců průtok paliva na hodnotě 194 kg/h. Snížit ho o polovinu při zachování stejného množství energie - to už je něco.
Přes zimu bylo možné využít 32 vývojových žetonů. Na jakou oblast jste se soustředili?
AC: Dvaatřicet žetonů je poměrně hodně, takže jsme v žádné specifické oblasti naši vývojovou aktivitu neomezovali. Cokoliv by mohlo přinést vylepšení naší efektivity - a tudíž navýšení výkonu - bylo podrobeno řádnému posouzení a nyní pracujeme na tom, aby náš balíček změn byl v Melbourne řádně a včas připraven.
Dva závody v kalendáři navíc, to určitě přinese zvýšené nároky na pohonné jednotky. Jak to může ovlivnit sezónu?
AC: Na první pohled se může zdát, že zvýšený počet pohonných jednotek dává výrobcům jistou výhodu v tom, že každá jednotka musí absolvovat menší počet závodů a tím pádem je nižší tlak na životní cyklus určitých složek motoru. Ovšem skutečnost je taková, že naše cíle ohledně výdrže zůstávají nadále stejné.
Chceme mít jistotu, že každý náš motor bude schopen zvládnout nejméně pět závodů, což znamená, že by každý pilot na sezónu potřeboval pouze čtyři. Věříme, že nám tento přístup poskytne dobrou příležitost reagovat v případě problémů se spolehlivostí, případně využít další jednotky jako výhody s ohledem na zvýšení výkonnosti v klíčových závodech sezóny.
Vývoj v sezóně 2015 prokázal, že jste schopni pracovat na vývoji experimentálního motoru pro rok 2016, který jste představili na Monze. Bude tato specifikace přínosem pro všechny týmy vybavené motory Mercedes-Benz v roce 2016?
AC: Inovace motoru, který jsme loni představili na Monze, stál továrnu v Brixworthu obrovské úsilí a také prostředků, které dovolily ho provozovat pouze v továrním týmu. Co je ale pro týmy vybavené motory Mercedes zásadní, že během podzimního a zimního období se nám podařilo na vývojové práce úspěšně navázat, takže všichni naši zákazníci dostanou specifikaci jako tovární tým. Všech osm vozů poháněných naším motorem bude mít v Melbourne stejný hardware a výkonnostní potenciál - což je pro každého dobrá zpráva.
Důležité pro vývoj je i palivo a mazivo. Jaká bude role Petronasu ohledně hledání vyššího výkonu motoru?
Rychlost vývoje agregátů za poslední dva roky byla velice působivá. Mnoho lidí se domnívalo, že už není možné se pohnout ještě více kupředu - a jak se ukazuje, nebyl to ten případ. Byly tam významné rezervy - a pohonné hmoty a oleje jsou jedním z hlavních oblastí. Naše aktualizace v polovině sezóny 2015 proběhly právě za přispění Petronasu. Později jsme také představili zcela nové oleje. Dosáhli jsme značného pokroku v návrhu spalovacího systému a také v lepších vlastnostech maziv s ohledem na snížení tření v motoru. Petronas je pro nás klíčovým partnerem. Nejde jen o reklamu na autech, ale o zásadní technologické partnerství. Každý ví, že klíčovým bodem pro výkon motoru je kvalitní palivo a olej - a my máme velké štěstí, že máme tak produktivní a úzký vztah se společností Petronas.
Od roku 2014, kdy byly zavedeny hybridní motory, se stal jednou z ožehavých otázek hluk. Nebude zvýšení hlasitosti od roku 2016 na úkor výkonu motoru?
Od samotného počátku éry hybridních motorů jsme si byli vědomi, že zejména pro lidi sedící na hlavní tribuně, stejně jako pro ty, co sedí doma u televizních obrazovek, budou vozy méně hlasité. Je to dáno přeplňovaným motorem a recyklací přebytečné energie ve výfukovém systému. FIA se proto zaobírala důkladnou analýzou hluku v této oblasti a zjišťovala, co by se dalo dělat pro zvýšení hlučnosti motorů bez dopadu na jejich výkon. Výsledkem jejich zkoumání je nový předpis, který by měl zlepšit zvuk pohonné jednotky.
V roce 2016 vám přibyde nový zákazník, Manor Racing. Jak se tato spolupráce rozvíjí?
Team Manor Racing je nováčkem na naší listině odběratelů pohonných jednotek. Jde o malý, ale velmi efektivní tým s velmi pragmatickým přístupem. Máme k dispozici podrobný manuál s instrukcemi, jak zabudovat motor a nejlépe ho využívat, stejně jako co rozhodně není doporučeno. Naše spolupráce tedy probíhá na úrovni zajištění bezproblémové integrace. Zatím spolupráce probíhá skvěle a těšíme se na porovnání jejich výsledků při předsezónních testech.