Zda je to šikovným marketingem nebo dobře vykalkulovaným oddalováním informací, případně očekáváním, zda americký tým po mnoha neúspěšných pokusech svých předchůdců (Scarab, Scirocco, Parnelli, Penske, Beatrice) konečně prolomí zakletý kruh, to se můžeme dohadovat.
Manažer Günther Steiner, padesátiletý rodák z italského Merana, začínal v roce 1986 jako mechanik v týmu Mazda Rally Team Europe. Na počátku 90. let zamířil do týmu Jolly Club SpA, ve kterém strávil tři roky, pak jeho kroky směřovaly na britské ostrovy, kde se stal manažerem Allstar Rally Teamu. Na počátku nového milénia ukončil svou pouť světovou rallye, když si ho vybral Niki Lauda manažera týmu Jaguar (2001). Po čtyřech letech zamířil Steiner do Red Bullu, takže zkušeností nabyl během svého pobytu v F1 více než dost. Proto bude určitě zajímavé si přečíst jeho názory, které sdělil v austinském paddocku.
Nacházíme vás v paddocku Grand Prix USA, ve zdejším prostředí jste ještě jako divák. Cítíte už onu předstartovní horečku?
Günther Steiner: Samozřejmě. Na naší první Grand Prix se chystáme už dva roky a jen se dívat, to už je poněkud únavné. Odpovídám na otázky a pochopitelně určitou nedočkavost cítím.
Jak daleko jste s přípravou?
V Anglii jsme v bývalé továrně týmu Marussia-Manor, kde sídlíme, dokončili minulý pátek poslední úpravy. Bude tam závodní základna, takže se tam nic nevyrábí ani nevyvíjí. Teď tam je asi 30 lidí, kteří dávají dohromady vybavení pro boxy, se kterým budeme putovat po celém světě. Na konci listopadu si tam uděláme takovou imitaci garáže, abychom mohli zkoušet závodní provoz. V prosinci už bude vše na 90% dokončeno. Bohužel u některých inženýrů ještě dobíhá jejich šestiměsíční výpovědní lhůta, takže na ně musíme čekat.
A co základna v Severní Karolíně?
Tam sídlí management a také CFD (počítačová simulace aerodynamického tunelu). V současné fázi tam pracuje dvanáct inženýrů.
Nicméně vůz připravuje renomovaná italská firma Dallara...
Přesně tak. Pokud všechno půjde podle plánu, tak bude hotov v lednu, nejpozději v únoru. Povinné bariérové testy jsme objednali na začátek ledna. Takže všechno probíhá podle plánů.
Jak přesně probíhá komunikace mezi inženýry v USA a Itálii?
U Dallary máme skupinu 70 osob, kteří zčásti patří pod hlavičku Haas F1 Team, zčásti pod Dallaru. Na povel je má náš hlavní designér Rob Taylor. Model vozu je testován v aerodynamickém tunelu rovněž u Dallary, ale každý druhý týden s ním putujeme i do Maranella. Využíváme zkušeností Dallary, protože je jednodušší se opírat o stávající infrastrukturu a techniky, o jejichž kvalitě jsme přesvědčeni.
Býváte často označování jako B-tým Ferrari. Co můžete o této spolupráci říci?
Vedle motoru jsme u Ferrari pořídili veškeré vybavení, které pravidla dovolují, tedy odpružení, hydrauliku, elektroinstalaci, elektroniku, řízení. Naší prací je prakticky vnější plášť vozu, aerodynamika, která je pro výkon vozu nesmírně důležitá. Podvozek a chladiče si musíme dobudovat sami.
Jaké výhody oproti konkurenčním týmům díky Ferrari očekáváte?
Zmíněné vybavení bychom si sami mohli udělat jen hůře, určitě ne lépe. To byl důvod, proč jsme se rozhodli jej koupit. Abyste se pohybovali ve středu startovního pole F1, potřebujete také dobré lidi. Není to snadné. Standardní technologie stájí Force India nebo Sauber, které se pohybují ve zmíněné úrovni, je hodně vysoká. Mohli jsme začít od nuly jako třeba Caterham nebo HRT, ale všichni vědí, jak to s nimi dopadlo. Proto jsme se rozhodli to zkusit jinak a věříme, že to bude fungovat.
Na kdy je naplánován první test vozu Haas Ferrari?
K tomu vám mohu říci jen tolik, že se v tomto bodě držíme našeho plánu.
Jako prvního pilota jste angažovali Romaina Grosjeana. Proč jste si vybrali právě jeho?
Hlavním důvodem jsou jeho zkušenosti. Chce něco dokázat, v současné době měl problémy se svým týmem, který navíc není dobře financovaný. Jsme novou stájí, určitě se dopustíme nějakých chyb, proto chceme, aby nás z nich vyvedl a naučil nás, co bude potřeba.
Jaké jsou vaše cíle pro první sezónu?
Těžko říci. Nechci se vyhýbat odpovědi, ale v tuto chvíli netuším, jak budou dobří naši soupeři. Řekl bych, že budeme spokojeni s pozici na konci silného středu. Nechceme být poslední a nelíbilo by se nám ani být předposlední.