Michal Antonický - tvůrce papírových formulí

Robert RoBertino Pavelka, 16. července 2014, 23:45 Google+

Papírové modelářství je s F1 nerozlučně spjato, ačkoliv historicky první model, jímž byl Tyrrell 005 Ford, vyšel “až” v srpnu 1974. Postupně se však nabídka vozů rozšiřovala a dnes už můžeme vybírat opravdu ze široké škály modelů na různých stupních obtížnosti.

Počet komentářů:  7 komentářů (Poslední 23.07. 15:58) Napište svůj názor
model

model | foto: Robert Pavelka, F1NEWS.cz

Sdílejte článek

Jedním z tradičních autorů “efjedniček” je Michal Antonický (*1965). Znám je především publikováním modelů v kultovním časopisu ABC a novátorským zavedením nastavitelné přední nápravy – mimochodem byl to právě on, kdo onu vůbec první “nula-nula-pětku” zmodernizoval. U příležitosti spuštění nových webových stránek, na nichž najdeme modely s motoristickou tématikou, pochopitelně i F1, nám Michal v rámci modelářské výstavy Grand Prix 2014 zodpověděl pár otázek.

Kdy ses dostal poprvé k papírovým modelům?
První model, který jsem si postavil, byl kosmické lodi Sojuz-Apollo, bylo to v létě roku 1975 (ABC č. 22, 19. ročník). Tehdy mě ještě nenapadlo, že bych mohl vytvářet vlastní modely, k tomu došlo až o rok později, když jsem si zkusil slepit svou vůbec první formuli 1 (Ferrari 312 T2).

První model pro ABC byla Škoda 130 LR, objevila se v ABC 22 (ročník 30) a dokonce na ni byla upoutávka na titulní stránce časopisu.
Ano, ten model byl vytvořen v měřítku 1:43, sérii těchto vozů jsem potom převzal od Richarda Vyškovského. Na rozdíl od něj jsem už používal konkrétní názvy, on jim dával jména podle písmen řecké abecedy, i když v doprovodném textu byla původní inspirace zmíněna.

Architekt Richard Vyškovský Ti potom předal i kategorii vozů F1...
Udělal to docela rád, protože se s nimi dost trápil. Dokonce prohlásil, že se na voze F1 při jeho konstrukci „krátkodobě zničí.“ Tehdy byl nemalý problém s podklady, měl jsem nějaké bokorysy, obrázky, ale žádná sláva to nebyla, navíc tehdy neexistoval internet. Ale měl jsem kolem sebe lidi, kteří mi dost pomohli, například Tom Hyan nebo nedávno zesnulý novinář Petr Minařík. U něj byla výhoda, že dostával francouzské časopisy, takže tam se leccos dalo najít.

antonickyMichal Antonický s modelem Jordanu EJ 199, který je jeho autorskou srdeční záležitosti,
Ligier JS 19 (vpravo) patří také mezi jeho oblíbené vozy

Bylo i období, kdy jsi chtěl jít cestou menších, jednodušších formulí, proč to tehdy nevyšlo?
Nebyl na to jednak čas, a pak chyběl prostor. Bylo to období na přelomu let 1989 a 1990, měl jsem připravené už nějaké podklady pro modely, ale objevily se Miniboxy Milana Weinera a ty dostaly na stránkách ABC přednost. Takže jsem od toho ustoupil.

Jak si vůbec stojí v současné době papírové modely F1 z hlediska zájmu modelářů?
Zájem o ně je, ale v současné době je trh přesycen. V mém případě je výhodou, že nejsem závislý jen na modelech F1.

V oblasti modelů F1 jsou takové dvě kategorie. Ty notoricky známé, jako šestikolka Tyrrell, Laudovo Ferrari nebo Huntův McLaren, a pak výtvory pro fajnšmekry představující vozidla zapomenutá až raritní. Která oblast je pro Tebe zajímavější?
Mám raději renegáty. Tím myslím formule, které se třeba vůbec nekvalifikovaly nebo absolvovaly jen malý počet závodů. Ostatní tvůrci daleko raději připravují formule mistrů, já se zaměřuji na auta, která byla jen málo k vidění.

modely

Vedle legendárního depa z časopisu ABC můžeme vidět dva červené
vozy Shadow DN3 z vydavatelství Michala Antonického

 

Máš nějakou hranici co do období, existuje letopočet, za nějž rozhodně nepůjdeš?
Viděl bych to tak na rok 1973 a výš, rozhodně se nebudu pouštět do „doutníků“, které dělají jiní a výborně, například Forum team, takže bych de facto jen kopíroval jejich konstrukci, a to nemá smysl. Moje nejoblíbenější éra je období wingcarů, a pak se mi líbí formule z přelomu milénia. Tam auta vypadají všechna téměř stejně, ale vždy se na nich dá najít nějaká zajímavá odlišnost.

A na závěr – jaké je Tvé nejoblíbenější auto?
Pokud bychom vzali ty formule, které jsem nakreslil, tak to byl Jordan EJ 199. Nejen proto, že tehdy zemřela moje maminka, do toho modelu jsem dal, jak se říká, i srdíčko. Z pohledu konstrukčního se mi také hodně povedl. Pak bych sem zařadil i Benetton B 194, na kterém dělám už tři roky a teď jsem ho poněkud poodsunul, ale je to model, který chci dokončit v takovém duchu, aby lidé věděli – ano, tohle je můj model.

 

Pokud budete chtít nové stránky navštívit, stačí zavítat na adresu www.mass-models.cz.

Vytisknout

Diskuze: Michal Antonický - tvůrce papírových formulí

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 7, poslední 23.07.2014 15:58 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 7 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lewis Hamilton a Max Verstappen v závodě na Monze

Hill a Stewart tepou do Verstappena. Nedospěl! tvrdí Skot

Lance Stroll s Aston Martinem AMR21 v Monaku

Aston Martin oznámil, s kým bude v F1 závodit v sezóně 2022. Přiznává zklamání

Michael Schumacher v dobách své slavné éry u Ferrari

Michael Schumacher se vrací! Ambiciózní dokument mapuje jeho kariéru + TRAILER

Nadšení Daniela Ricciarda na pódiu

Vyhrál bych, i kdyby se Max s Lewisem nesrazili, tvrdí Ricciardo. Norris na něj pak nechtěl útočit

Michael Schumacher a Damon Hill - tihle dva si také nic nedarovali

Pak že se historie neopakuje! Dokonce je až děsivě podobná + VIDEO

Daniel Ricciardo a Lando Norris slaví velký úspěch pro Mclaren na Monze

FOTO: Senzační vítězství McLarenu, další kolize Maxe s Lewisem a spanilá jízda Bottase v Monze

Kolize Maxe Verstappena s Lewisem Hamiltonem

Šéf Mercedesu vyzývá F1, aby zakročila proti Verstappenovým taktickým faulům + VIDEO

Lando Norris před Sergiem Pérezem

Nejrychlejší kola v Monze: Vítěz bere bod navíc, Red Bully i Mercedesy našly nečekaného přemožitele

Hamilton a Verstappen se opět potkali v kontroverzní situaci na trati

Verstappen potrestán za incident na Monze

Usměvavý Daniel Ricciardo

PROHLÁŠENÍ po závodě: McLaren slaví, Verstappen a Hamilton nehledají chybu u sebe

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. HAMILTON, 3.... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Vettel, Sebastian

Jaké jsou Vettelovy oblíbené domácí, německé, věci?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě: McLaren slaví, Verstappen a Hamilton nehledají chybu u sebe

  2. Pak že se historie neopakuje! Dokonce je až děsivě podobná + VIDEO

  3. GRAFIKA: Startovní rošt GP Itálie po penalizaci Bottase - McLaren v 1. řadě

  4. Vyhrál bych, i kdyby se Max s Lewisem nesrazili, tvrdí Ricciardo. Norris na něj pak nechtěl útočit

  5. Verstappen potrestán za incident na Monze

  6. Kvalifikaci ovládl Bottas následovaný Hamiltonem a Verstappenem

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud