Newey: Při vývoji jsme naslouchali spíše Webberovi, změnou výfuků můžeme ztratit nejvíc my

Petr Hlawiczka, 5. prosince 2013, 06:10 Google+

Designér Red Bull Adrian Newey v rozhovoru pro AMuS přiznává, že při vývoji naslouchali spíše Markovi Webberovi, který byl vůči aerodynamickým změnám citlivější. Vysvětluje, proč zúžení předního křídla představuje obrovskou změnu a proč s novými pravidly může jeho tým ztratit nejvíce ze všech.

Počet komentářů:  28 komentářů (Poslední 10.12. 18:32) Napište svůj názor
Pirelli

Pirelli | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Pomohl Red Bullu návrat k loňským konstrukcím pneumatik?
Adrian Newey: Pomohl, i když jsme byli na dobré cestě k ovládnutí pneumatik 2013. Auta, která byla na zádi nastavena tvrději, profitovala z toho, že pneumatiky 2012 umožňovaly jezdit vpředu s nižší světlou výškou. Čím níže, tím to je lepší v rychlých zatáčkách.

Co tedy bylo problematické u pneumatik pro rok 2013?
AN: Byly velmi citlivé na vysoké odstředivé síly. S velkým množstvím paliva ve voze se nedalo projíždět naplno rychlými zatáčkami, aniž byste je nezničili. Pneumatiky 2012 v tomto ohledu reagovaly lépe. Protože naše auto bylo v rychlých zatáčkách silné, těžili jsme z toho.

Jakou roli hráli piloti?
AN: Piloti pneumatikám rozuměli velmi dobře. Hodně toho na nich natrénovali. Klíčové bylo přizpůsobit pneumatikám auto. Cílem bylo je nepřetěžovat. A i když to nebylo možné, existovala řešení. Soustředíte se na to, abyste pneumatiky využívaly ve fázích, kdy nejsou tolik zatěžovány. Pro to existují aerodynamická a mechanická řešení. Uměním je spojit obojí.

Některé týmy tvrdí, že po návratu k loňským pneumatikám musely posunout těžiště přítlaku více dozadu, čímž byly znevýhodněny. Jak tomu bylo u vás?
AN: My jsme s naším těžištěm přítlaku hýbat nemuseli. Problémy ostatních týmů tedy nemůžu komentovat.

webber
Red Bull musel naslouchat při vývoji aerodynamiky spíše Markovi Webberovi, auta však nepřizpůsoboval stylu pouze jednoho ze svých jezdců (foto: Red Bull Racing)

Ovlivňoval jízdní styl Sebastiana Vettela design vozu? Soustředili jste se kvůli tomu více na foukání do difuzoru?
AN: Neřekl bych, že byl tou hnací sílou. Vyvíjeli jsme vůz tímto směrem, protože naše přesvědčení potvrzovaly aerodynamický tunel a CFD simulace. Naše rozhovory s Vettelem a Webberem o vývoji vozu nás v tom utvrzovaly, nevedly nás jiným směrem.

Musím říci, že Mark Webber je citlivější než Sebastian, pokud jde o aerodynamické změny vozu. Proto jsme museli naslouchat spíše jemu. Vývoj vozu není nikdy šitý na míru jednoho pilota.

Proč měl Red Bull v Singapuru takovou převahu?
AN: Těžko se mi na to odpovídá. Nevím, co tam dělali ostatní.

Vaše auto získávalo zejména v pomalých zatáčkách, tedy ve fázích, kdy výfuky tak silně nefoukají. Jakou roli hraje software motoru?
AN: Obrovskou. Má vliv na ovladatelnost, krouticí moment a tvorbu výfukových plynů. Je náš motor jiný? To nedokážu říct. V tomto ohledu toho vím o motorech konkurence velmi málo.

Red Bull se svou aerodynamickou koncepcí dominuje F1 od roku 2009. Jak velké je riziko, že tomu tak v roce 2014 nebude?
AN: Největším problémem příštího ročníku je užší přední křídlo. O 150 mm méně se nezdá být moc, jde však o obrovský rozdíl, protože bočnice křídla se nyní nacházejí uprostřed předních pneumatik. Vyžaduje to hodně práce tohle odčinit. Musíte se rozhodnout, jestli vzduch povedete vnitřkem nebo po vnějšku.

Druhou výzvou umístit do auta motor se svým příslušenstvím. Tato pohonná jednotka je komplikovanou potvorou. Instalace je zhruba dva až třikrát náročnější než u současných V8.

renault energy f1
Se změnou výfuků může Red Bull ztratit nejvíce, protože dokázal nejlépe využívat výhody foukání
(foto: Renault Sport F1)

Bude v roce 2014 ještě možné nastavit auto tak, jak jste to dělali doposud se všemi svými auty?
AN: To ještě nedokážu říci. Na jedné straně už prakticky nebudeme moci výfuky využívat k utěsnění difuzoru. Jednak kvůli tomu, že budeme mít už pouze jednu koncovku, která ústí pod zadním křídlem, a pak také kvůli tomu, že turbo ubírá hodně výkonu z výfukových plynů.

My jsme měli výfuky do naší aerodynamiky zapojeny rozhodně lépe než většina ostatních týmů. Proto také můžeme nejvíce ztratit. Na druhou stranu jsem už své vozy stavěl i bez foukání do difuzoru. Nějak to fungovalo. Pokusím se o to znovu.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Newey: Při vývoji jsme naslouchali spíše Webberovi, změnou výfuků můžeme ztratit nejvíc my

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 28, poslední 10.12.2013 18:32 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 28 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Slavné jméno se vrací k Ferrari

Mick Schumacher se stává členem Pilotní akademie Ferrari, s F1 týmem ho čekají 2 testy

Adrian Newey se svou rudou složkou

Red Bull přišel na způsob, jak znovu naplno zaujmout Neweyho

Toro Rosso v posledních testech roku 2018 v Abú Zabí

Toro Rosso je ochotno se obětovat, aby pomohlo Red Bullu s Hondou

Fernando Alonso s McLarenem MCL33 v Brazílii

McLaren letos očekává dobré auto, od toho loňského se má hodně lišit

Max Verstappen s trofejí po GP Brazílie

Verstappen už Ricciarda jasně předčí, tvrdí Helmut Marko

Maurizio Arrivabene (vlevo) v pozici šéfa týmu i přes vzrůstající formu Ferrari skončil

Vsadili ve Ferrari při volbě nového šéfa týmu na správnou kartu?

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. RÄ... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Red Bull

Revoluce v F1: Co přinesou nová pravidla pro rok 2014?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Vsadili ve Ferrari při volbě nového šéfa týmu na správnou kartu?

  2. Honda větší změny motoru nechystá, zůstává u konceptu z roku 2017. Dobrá zpráva pro Red Bull?

  3. F1 vytvořila simulátor předjíždění, chce navrhovat zábavnější okruhy. Vietnam má být super

  4. McLaren letos očekává dobré auto, od toho loňského se má hodně lišit

  5. Racing Point stáhne velkou část své ztráty na Mercedes a Ferrari, myslí si Ocon

  6. Verstappen už Ricciarda jasně předčí, tvrdí Helmut Marko

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud