Newey: Při vývoji jsme naslouchali spíše Webberovi, změnou výfuků můžeme ztratit nejvíc my

Petr Hlawiczka, 5. prosince 2013, 06:10 Google+

Designér Red Bull Adrian Newey v rozhovoru pro AMuS přiznává, že při vývoji naslouchali spíše Markovi Webberovi, který byl vůči aerodynamickým změnám citlivější. Vysvětluje, proč zúžení předního křídla představuje obrovskou změnu a proč s novými pravidly může jeho tým ztratit nejvíce ze všech.

Počet komentářů:  28 komentářů (Poslední 10.12. 18:32) Napište svůj názor
Pirelli

Pirelli | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Pomohl Red Bullu návrat k loňským konstrukcím pneumatik?
Adrian Newey: Pomohl, i když jsme byli na dobré cestě k ovládnutí pneumatik 2013. Auta, která byla na zádi nastavena tvrději, profitovala z toho, že pneumatiky 2012 umožňovaly jezdit vpředu s nižší světlou výškou. Čím níže, tím to je lepší v rychlých zatáčkách.

Co tedy bylo problematické u pneumatik pro rok 2013?
AN: Byly velmi citlivé na vysoké odstředivé síly. S velkým množstvím paliva ve voze se nedalo projíždět naplno rychlými zatáčkami, aniž byste je nezničili. Pneumatiky 2012 v tomto ohledu reagovaly lépe. Protože naše auto bylo v rychlých zatáčkách silné, těžili jsme z toho.

Jakou roli hráli piloti?
AN: Piloti pneumatikám rozuměli velmi dobře. Hodně toho na nich natrénovali. Klíčové bylo přizpůsobit pneumatikám auto. Cílem bylo je nepřetěžovat. A i když to nebylo možné, existovala řešení. Soustředíte se na to, abyste pneumatiky využívaly ve fázích, kdy nejsou tolik zatěžovány. Pro to existují aerodynamická a mechanická řešení. Uměním je spojit obojí.

Některé týmy tvrdí, že po návratu k loňským pneumatikám musely posunout těžiště přítlaku více dozadu, čímž byly znevýhodněny. Jak tomu bylo u vás?
AN: My jsme s naším těžištěm přítlaku hýbat nemuseli. Problémy ostatních týmů tedy nemůžu komentovat.

webber
Red Bull musel naslouchat při vývoji aerodynamiky spíše Markovi Webberovi, auta však nepřizpůsoboval stylu pouze jednoho ze svých jezdců (foto: Red Bull Racing)

Ovlivňoval jízdní styl Sebastiana Vettela design vozu? Soustředili jste se kvůli tomu více na foukání do difuzoru?
AN: Neřekl bych, že byl tou hnací sílou. Vyvíjeli jsme vůz tímto směrem, protože naše přesvědčení potvrzovaly aerodynamický tunel a CFD simulace. Naše rozhovory s Vettelem a Webberem o vývoji vozu nás v tom utvrzovaly, nevedly nás jiným směrem.

Musím říci, že Mark Webber je citlivější než Sebastian, pokud jde o aerodynamické změny vozu. Proto jsme museli naslouchat spíše jemu. Vývoj vozu není nikdy šitý na míru jednoho pilota.

Proč měl Red Bull v Singapuru takovou převahu?
AN: Těžko se mi na to odpovídá. Nevím, co tam dělali ostatní.

Vaše auto získávalo zejména v pomalých zatáčkách, tedy ve fázích, kdy výfuky tak silně nefoukají. Jakou roli hraje software motoru?
AN: Obrovskou. Má vliv na ovladatelnost, krouticí moment a tvorbu výfukových plynů. Je náš motor jiný? To nedokážu říct. V tomto ohledu toho vím o motorech konkurence velmi málo.

Red Bull se svou aerodynamickou koncepcí dominuje F1 od roku 2009. Jak velké je riziko, že tomu tak v roce 2014 nebude?
AN: Největším problémem příštího ročníku je užší přední křídlo. O 150 mm méně se nezdá být moc, jde však o obrovský rozdíl, protože bočnice křídla se nyní nacházejí uprostřed předních pneumatik. Vyžaduje to hodně práce tohle odčinit. Musíte se rozhodnout, jestli vzduch povedete vnitřkem nebo po vnějšku.

Druhou výzvou umístit do auta motor se svým příslušenstvím. Tato pohonná jednotka je komplikovanou potvorou. Instalace je zhruba dva až třikrát náročnější než u současných V8.

renault energy f1
Se změnou výfuků může Red Bull ztratit nejvíce, protože dokázal nejlépe využívat výhody foukání
(foto: Renault Sport F1)

Bude v roce 2014 ještě možné nastavit auto tak, jak jste to dělali doposud se všemi svými auty?
AN: To ještě nedokážu říci. Na jedné straně už prakticky nebudeme moci výfuky využívat k utěsnění difuzoru. Jednak kvůli tomu, že budeme mít už pouze jednu koncovku, která ústí pod zadním křídlem, a pak také kvůli tomu, že turbo ubírá hodně výkonu z výfukových plynů.

My jsme měli výfuky do naší aerodynamiky zapojeny rozhodně lépe než většina ostatních týmů. Proto také můžeme nejvíce ztratit. Na druhou stranu jsem už své vozy stavěl i bez foukání do difuzoru. Nějak to fungovalo. Pokusím se o to znovu.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Newey: Při vývoji jsme naslouchali spíše Webberovi, změnou výfuků můžeme ztratit nejvíc my

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 28, poslední 10.12.2013 18:32 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 28 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Tři nejlepší jezdci na pódiu po závodě ve Francii

FOTO: Velká cena Francie s dalším skvělý výkonem Hamiltona. Ferrari rozpačité, McLaren potvrdil zlepšení

Daniel Ricciardo se při předjížděni dostal všemi čtyřmi koly mimo trať

Komisaři trestají Ricciarda hned dvakrát, dodatečně se mění pořadí

Robert Kubica u mechaniků Williamsu

Zastávky v boxech a strategie: Nejrychleji přezouval opět Williams, Stroll vydržel na pneumatikách nejdéle

Sebastian Vettel ve Francii zajel nejrychlejší kolo

Nejlepší sektory a rychlosti závodu: Vettel na rovince létal, na Hamiltona v 2. sektoru neměl ani na čerstvé směsi

Sebastian Vettel ve Francii

Vettel v bitvě o nejrychlejší kolo a bod navíc Hamitlona těsně porazil v posledním kole

Lewis Hamilton po úspěšné kvalifikaci ve Francii

PROHLÁŠENÍ po závodě: "Cíl jsme nesplnili, protože jsme náskok Mercedesu nestáhli," lituje Vettel

Lewis Hamilton nadále vítězí a má titul stále blíže

GP FRANCIE: Překvapení? Zapomeňte. Nadvláda Mercedesu trvá + VIDEO

Lewis Hamilton a Valtteri Bottas po úspěšné kvalifikaci ve Francii

FOTO: Sobota ve Francii - Mercedes řadí dále, McLaren zatápí Red Bullu

Lewis Hamilton s Mercedesem W10 ve Francii

ANALÝZA SEKTORŮ: Hamilton výrazně překonal rekord okruhu, co stojí za překvapením McLarenu? +VIDEO

Lewis Hamilton pokračuje v krasojízdě, na kontě má další pole position

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: "Spíše budeme bojovat s Red Bullem," uvádí zklamaný Vettel

  • Pátek

    • 1. Trénink (11:00 - 12:30)
    • 2. Trénink (15:00 - 16:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Úterý

    • Závod (15:10)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VET... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Red Bull

Revoluce v F1: Co přinesou nová pravidla pro rok 2014?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: "Spíše budeme bojovat s Red Bullem," uvádí zklamaný Vettel

  2. Mercedesy stále na čele, ztráta Ferrari se prohlubuje. McLaren před Red Bullem, Hamilton míří ke komisařům

  3. "Po Rosbergově odchodu jsem jednal s Wolffem," prozrazuje Alonso. Pro rok 2020 hledá vítězné auto

  4. "Trať ve Francii nám moc nesedí," hlásí Ferrari před závodem. Jaké posily získalo a co nového chystá?

  5. ANALÝZA SEKTORŮ: Hamilton výrazně překonal rekord okruhu, co stojí za překvapením McLarenu? +VIDEO

  6. Ve Francii začíná nejlépe Hamilton, Ferrari s novým křídlem třetí, překvapuje McLaren

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud