S Neweym o novém Red Bullu RB9: Největší změnu představují pneumatiky

Petr Hlawiczka, 4. února 2013, 06:10 Google+

Red Bull včera ve své továrně představil nový monopost. Jeho hlavní designér Adrian Newey přibližuje některé stránky jeho vývoje a očekávání před sezónou 2013.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 04.02. 12:10) Napište svůj názor
Red Bull

Red Bull | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

Adriane, jste hrdý na práci odvedenou na RB9?
Adrian Newey: Ano, jsme. Je to poklona veškeré té tvrdé práci kluků během zimy, protože jsme minulý rok svedli velmi těsnou bitvu o šampionát. Bylo to těžké pokračovat ve vývoji loňského vozu a zároveň provádět výzkum na RB9. Očividně nám to vyšlo, dalo nám to však velmi úzký časový prostor na vývoj a výrobu tohoto vozu. Mít ho dnes tady, dva dny před prvním testem, je podle mě absolutně skvělý výkonu kluků.

Co se změnilo mezi loňským Red Bullem RB8 a novým RB9?
AN: RB9 je evolučním vozem. Největší změnu možná nepředstavují pravidla, ale nové pneumatiky Pirelli. Mohli jsme si je krátce vyzkoušet před Velkou cenou Brazílie, ale popravdě jsme se toho kvůli podmínkám moc nenaučili. Pirelli nám dodalo data o tom, jak se nové pneumatiky chovají, ale minulé zkušenosti nám říkají, že na to skutečně přijdeme až během testování.

Na co zaměřilo oddělení designu svou pozornost?
AN: Kvůli tomu, že se pravidla moc neměnila, to byla otázka vytříbení RB8. Test tuhosti předního křídla byl zpřísněn, což ztížilo podmínky toho, jak musí být tuhé, zbytek vozu je však v podstatě evolucí. Všechny principy jsou stejné jako u loňského vozu, snad jen trochu rozvinuté.

Ve kterých oblastech myslíš, že jste udělali největší pokroky?
AN: Vše je v detailech spíše než v tom, že bychom řekli, že jsme získali v tom či onom. Upravili jsme části, o nichž jsme si mysleli, že je můžeme zlepšit - ale jak je to v těchto dnech obvyklé, tohle auto je přechodné. Do prvního závodu se objeví jeden či dva nové díly, což určitě platí pro všechny. Pak to bude o vývoji v průběhu roku.

newey
Adrian Newey s šéfem týmu Christianem Hornerem a závodními piloty Red Bullu
při včerejší prezentaci (foto: Red Bull Racing)

Vývoj během roku byl v posledních sezónách klíčovým faktorem - ve kterých oblastech se toho v roce 2013 odehraje podle tebe nejvíce?
AN: Myslím, že klíčový bude vývoj pochopení pneumatik. Pokaždé, když jsme si minulý rok mysleli, že jim rozumíme, nás něco zcela překvapilo, a uvědomili jsme si, že naše pochopení nebylo úplné. Letos u pneumatik došlo ke změně, takže si myslím, že budou představovat rozsáhlou oblast učení. Jsem si jistý, že zbytek bude detailní evoluce aerodynamiky a snaha o vyladění vozu dle toho, co se líbí jezdcům.

RB9 si uchoval nos se schodem z loňského roku. Na co jste mysleli, když jste nasadili volitelný "panel marnosti?"
AN: Máme tam panel marnosti, ale je docela malý. Není moc protáhnutý dopředu, protože to by přidalo neospravedlnitelnou hmotnost. Minulý rok jsme použili návrh "poštovní schránky," abychom ten schod snížili, což zlepšilo chlazení. Letos nám drobný panel marnosti umožnil se ho zbavit.

Jaké jsou tvé vnitřní pocity z RB9 - bude tak úspěšný, jako jeho předchůdci?
AN: Pro mě to je vždy neuvěřitelné těžká otázka. Výsledky našich simulací ukazují, že jsme učinili pokrok - jenže nevíme, jak si vedou všichni ostatní. Nevíme, jak velký pokrok učinili oni. Pak jde o povahu simulací: téměř jako dle definice - výsledky simulací nejsou 100% přesné. Někdy mohou být chyby pozitivní - dle mých zkušeností zřídka - jindy máte problém, když předpovědi z tunelu na dráze nepřinášejí ovoce. Musíme počkat a uvidíme.

Krom toho, F1 je v poslední dekádě charakterizována rychlostí vývoje během roku. Kdysi platilo, že když jste přišli na začátku roku s dominantním vozem, dokud byl spolehlivý, pravděpodobně jste vyhráli šampionát. To už teď neplatí: týmy se vracejí do boje, mohou ostatní ve vývoji porazit. Teď je to opravdu o neustálém vývoji.

schod rb9
Schod na nose je překryt panelem, štěrbina zepředu je pryč, naopak se objevi otvor vzadu tak, jak ho loni využíval Sauber (foto: Red Bull Racing)

Kolik vývojové pozornosti se RB9 dostane? Už se ohlížíte po voze pro rok 2014?
AN: Ano, a podle mě půjde pro všechny týmy o skutečnou bitvu. Máme omezené zdroje, takže nemůžeme dělat všechno. Jejich rozložení mezi tento rok a velmi zatěžující realitu roku 2014 vyžaduje některá obtížná rozhodnutí.

Šéfové našich oddělení - Rob Marshall (vedoucí designér), Peter Prodromou (šéf aerodynamiky) a Mark Ellis (hlavní designér - dynamika vozu) - nyní mají dvě odpovědnosti: dohlížejí na [vůz pro rok 2014], ale také vynakládají úsilí pro rok 2013.

Je to těžké vyvážit a každý tým se k tomu postaví jinak, možná bude záležet na tom, jak si povede v šampionátu 2013. Týmy, které budou cítit svou šanci v letošním roce, na to budou tlačit. Ti, kteří mají zajištěnou budoucnost, ale nebudou bojovat o titul, své úsilí zřejmě dříve zaměří jiným směrem.

 

Fotografie z včerejšího představení Red Bullu RB9 najdete zde.

Vytisknout

Diskuze: S Neweym o novém Red Bullu RB9: Největší změnu představují pneumatiky

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 04.02.2013 12:10 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Kubica, Robert

Jak na tom byl Kubica při DTM testu s časy na kolo?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud