Tost: Potřebujeme snižovat náklady na celý balík včetně motoru, nejen na šasi

Petr Hlawiczka, 29. srpna 2012, 16:00 Google+

Šéf Toro Rosso Franz Tost hodnotí pro F1 Racing výkony svého týmu i pilotů a hovoří o budoucnosti F1. Vadí mu, že se hovoří o úspoře nákladů pouze na straně šasi, nové motory v roce 2014 přitom budou stát hodně peněz. Přeplňované nízko objemové šestiválce jsou však podle něj dobrou volbou.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Tost, Franz

Tost, Franz | foto: Scuderia Toro Rosso

Sdílejte článek

Jsme za polovinou sezóny: jak byste zatím zhodnotil tento rok za Toro Rosso?
Franz Tost: Na počátku sezóny jsme byli celkem konkurenceschopní - v Melbourne Daniel Ricciardo dojel devátý a v Malajsii Jean-Eric Vergne osmý.

Zatím si myslím, že piloti odvádějí poměrně dobrou práci. Můžete vidět, že Daniel má mírnou rychlostní výhodu, protože loni odjel 11 závodů, zatímco pro Jeana-Erica je vše nové. Ale dělají celkem dobrý pokrok. Oba jsou schopní piloti a myslím, že se u nich ve druhé části sezóny setkáme s dobrými výkony.

Z naší strany musíme zlepšit výkonnost vozu. Byl na počátku celkem konkurenceschopný, ale během sezóny jsme výkonnost ztráceli.

Čím to je: udělali ostatní větší pokrok nebo jste se vydali špatným směrem?
FT: Ne, nevydali jsme se špatným směrem. Nějaké pokroky jsme udělali, ale když jsme získali 0,2 s, naši přímí soupeři získali 0,3 - 0,4 s. Znamená to, že jsou stále před námi. Vzhledem k tomu, že to je uprostřed pole velmi těsné, tak se nejedná o lehký úkol. Musíme však nalézt řešení.

Někdo by řekl, že je velmi těžké vyvíjet auto s nezkušenými piloty...
FT: Určitě to hraje nějakou roli, byla by to však příliš jednoduchá výmluva. Ne, ne - jednoduše jezdcům musíme poskytnout dobré, konkurenceschopné auto, a oni odvedou dobrou práci.

Udělali Daniel a Jean-Eric dost na to, aby ospravedlnili nahrazení Sébastiena Buemiho a Jaimeho Alguersuariho?
FT: Na to je trochu brzy. Vždy jsem zastával názor, že potřebujeme dvě sezóny na hodnocení pokroků pilota. Přijít do F1 je jedna věc, zůstat v ní a zlepšit svou výkonnost druhá. Je to v rukou jezdců - samozřejmě s podporou z naší strany.

Musíme jim poskytnout správný balík a pak jsem přesvědčený, že odvedou dobrou práci, protože oba předvedli svůj potenciál v juniorských kategoriích.

toro rosso
Na hodnocení pilotů je podle Tosta ještě brzy (foto: Scuderia Toro Rosso)

Zdá se, že týmy obtížně chápou letošním pneumatikám - je to tak?
FT: Není to jednoduché, ale s pneumatikami to ani nikdy nebylo. Když jsme měli více jejich výrobců, měli jste na stole podobná témata. Také tehdy jste museli přemýšlet o tom, jak zabránit drolení či přehřívání pneumatik a museli jste zvládat jejich opotřebení a degradaci.

Když jste z pohledu závodních strategií zůstali venku příliš dlouho, ztráceli jste hodně času. Je to součást strategie - zajet do boxů tehdy, kdy to je pro pneumatiky nejlepší, ne jen tehdy, když to udělají vaši soupeři.

Pro fanoušky je to díky pneumatikám mnohem zajímavější.
FT: V současné době máme v F1 závody, které jsou vzrušující proto, že nedokážete předvídat jejich vítěze tak, jak jste mohli v minulosti. Změnilo se to a je to dobré, protože F1 je zábavou.

Jste klidný, když se hovoří o budoucnosti Toro Rosso? V minulosti se hovořilo o potenciálním prodeji.
FT: Nic jsem o tom neslyšel. Naštěstí jsme v rukou Red Bullu a doufáme, že to tak i zůstane. Také záleží na tom, jak budeme úspěšní. Doufám, že budeme pokračovat ve zlepšování a staneme se vysoce konkurenceschopným týmem.

Momentálně se hodně hovoří o snižování nákladů. Jak moc je to důležité pro tým jako je Toro Rosso, aby F1 souhlasila s některými úspornými opatřeními?
FT: Je to velmi důležité. Náklady v F1 musí klesnout. Není potřeba utrácet stovky milionů - show můžeme předvádět i s méně penězi.

Důležité je, aby se jednalo o celém balíku. Momentálně hovoříme pouze o úspoře nákladů u šasi, ne u motorů. Ale pohonné jednotky pro rok 2014 budou stát celé jmění. Doufám, že brzy nalezneme dobré řešení.

toro rosso
Toro Rosso nezačalo sezónu špatně, v jejím průběhu však kvůli pomalejšímu vývoji ztrácí - pomoci by jim měl nový technický ředitel James Key, který od září nahradí Giorgia Ascanelliho
(foto: Scuderia Toro Rosso)

Dalším potenciálním problémem změny u motorů je to, že jeden výrobce by mohl přijít s agregátem, který by byl mnohem lepší než ostatní.
FT: To je další velká otázka. V současnosti je výkon motorů celkem stejný. V roce 2014 může dojít k tomu, že jeden výrobce odvede skvělou práci a jeho vozy budou na čele. To je vždy riziko při zavádění nových motorů.

Připadá vám to jako škoda, že se změní současné úspěšné předpisy?
FT: Ano, ale pro budoucnost něco udělat musíme. V8 jako motor už není na správné úrovni z hlediska životního prostředí či spotřeby paliva. Nemůžeme to ignorovat.

Z tohoto pohledu si myslím, že FIA učinila správné rozhodnutí. 1,6litrový, nízko objemový turbomotor je motorem budoucnosti a je důležité, aby to F1 ukázala. Pokud jde o zábavu, nevím, jak dopadneme.

Minulý listopad vás Eddie Jordan označil za nejlepšího týmového šéfa roku - proč to podle vás řekl?
FT: Nevím - měli byste se zeptat jej. Týmovým šéfem roku je podle mě ten, kdo vyhraje titul, to je jednoduché.

Vytisknout

Diskuze: Tost: Potřebujeme snižovat náklady na celý balík včetně motoru, nejen na šasi

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mercedes

Häkkinen zůstává pro Schumachera největším rivalem jeho kariéry

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

  4. Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud