Na úvod je vysvětlím, že za dobře známým rFactorem stojí společnost ISI, rFactor Pro je separátním produktem, za kterým stojí zcela jiní vývojáři a není běžně dostupný.
Mohl bys nám říct, jaký je rozdíl mezi hráčům velmi dobře známým rFactorem a rFactorem Pro? Používají stejný fyzikální model? Co mají společné?
CH: rFactor [dále už jen rF - pozn. aut.] Pro používá grafický a zvukový engine z rFactoru2. rF Pro umožňuje kompletně nahradit fyzikální engine, umožňuje použití modelu vozu vytvořeného v Dymole, SIMPACKu, Simulinku, C++ atd. rF Pro také umožňuje modelovat a integrovat části vozů s využitím interního enginu rF Pro, což je užitečné pro týmy, které vytvářejí svůj vlastní model od nuly – mohou vyvinout a testovat komponenty izolovaně a současně dosáhnout korelace dat, což snižuje riziko a urychluje vývoj.
Se kterými týmy F1 spolupracujete?
CH: O tom nemůžu hovořit.
Dobrá, kolik jich aspoň je?
CH: Další otázku [tohle z Chrise zkrátka nedostanu, naštěstí tohle proběhlo za oboustranného smíchu. Vím ale, že jejich produkt využívá minimálně polovina startovního roštu včetně např. Red Bullu či Force Indie. Lotus otázku nákupu nového simulátoru v těchto dnech právě řeší - pozn. aut.]
Schéma jednoho z pluginů rFactoru Pro - Simulinku
Když jsem hovořil s některými zástupci týmů F1, řekli mi, že přesné a detailní mapy jsou velkým problémem při nákupu simulátoru. Poskytujete také naskenované tratě? Musíte kvůli tomu platit zvláštní poplatek Berniemu Ecclestonovi za přístup na okruhy?
CH: Ano a ano – ačkoliv jsou to tratě, kterým platíme, ne panu Ecclestonovi. Tento proces je velmi drahý a velmi se liší od skenování tratí pro hry. Proskenujeme celý okruh během dvou kol díky vysokorychlostnímu skeneru, který je umístěn na dodávku jedoucí kolem 30 km/hod. To nám umožňuje zachytit celou trať za téměř konstantních GPS podmínek. GPS obsahuje jednotku setrvačné navigace, která zvyšuje přesnost, když projíždíme v [GPS – pozn. aut.] stínu stromů či pod mosty.
Jaké jsou výhody rFactoru proti konkurenci, jako je např. iRacing?
CH: iRacing se podle mě zaměřuje spíše na herní trh, ale tohle je spíše otázka pro ISI [tvůrce “obyčejného” rFactoru – pozn. autora].
Předběhl hardware simulátory nebo stále dokážete plně využít vícejádrových procesorů a stream-procesorů grafických karet?
CH: Jsme limitování hardwarem. Náš nejnovější systém běží na chlazených a přetaktovaných 4,2 GHz čtyřjádrových PC pro každý projektor. Typicky používáme 3 – 5 projektorů, každý s vlastním PC, spojené do jednoho celistvého obrazu na zakulacené projekční ploše, která je vzdálena 3 – 5 metrů od pilota.
Čím máme více výkonu, tím můžeme používat více grafických detail. Také to vyžaduje 120Hz projekci, což znamená, že potřebujeme dvakrát vyšší výkon, abychom mohli provozovat stejnou trať jako na 60Hz monitorech.
Zvlášť vyčleněný hardware používáme pro model vozidla a pohyblivé ovládání, pokud ho simulátor obsahuje. Složitost modelu je taktéž omezena výkonem hardwaru: potřebujete minimální dobu na integrování každého časového kroku, takže čím máš více výkonu hardwarového výkonu, tím komplexnější model můžeš použít. Zvláště fyzikální modely pneumatik a zavěšení či spolupráce se šasi mohou vyžadovat hodně dodatečného výkonu.
Používáte CFD nebo spolupracujete s nějakou CFD společností pro vylepšení fyziky rF Pro, jeho aerodynamické části?
CH: Ne, ale naši klienti to dělají.
Jak ověřujete výsledky simulace s realitou?
CH: Korelaci s reálným světem dosahujeme porovnáváním výsledků telemetrie ze simulátoru s daty, která získávají z aero-tunelů, CFD či testováním na trati.