Exkluzivní rozhovor s tvůrci profesionální verze rFactoru - rFactoru Pro

Petr Hlawiczka, 7. listopadu 2010, 12:00 Google+ Exkluzivně

rFactor je v našich končinách velmi dobře známý a oblíbený PC simulátor. Slyšeli jste ale už o rFactoru Pro? Jak se liší od běžného rFactoru? Na jakém hardwaru běží? Jak probíhá skenování tratí pro týmy F1? Používají při jeho tvorbě CFD? Jak je ověřována věrohodnost výsledků simulátoru? Nejen na tyto dotazy odpovídá Chris Hoyle - technický ředitel rFactoru Pro.

Počet komentářů:  7 komentářů (Poslední 09.11. 12:15) Napište svůj názor
Model okruhu

Model okruhu | foto: www.autodromoalgarve.com

Sdílejte článek

English versionEnglish version

Na úvod je vysvětlím, že za dobře známým rFactorem stojí společnost ISI, rFactor Pro je separátním produktem, za kterým stojí zcela jiní vývojáři a není běžně dostupný.

Mohl bys nám říct, jaký je rozdíl mezi hráčům velmi dobře známým rFactorem a rFactorem Pro? Používají stejný fyzikální model? Co mají společné?
CH: rFactor [dále už jen rF - pozn. aut.] Pro používá grafický a zvukový engine z rFactoru2. rF Pro umožňuje kompletně nahradit fyzikální engine, umožňuje použití modelu vozu vytvořeného v Dymole, SIMPACKu, Simulinku, C++ atd. rF Pro také umožňuje modelovat a integrovat části vozů s využitím interního enginu rF Pro, což je užitečné pro týmy, které vytvářejí svůj vlastní model od nuly – mohou vyvinout a testovat komponenty izolovaně a současně dosáhnout korelace dat, což snižuje riziko a urychluje vývoj.

Se kterými týmy F1 spolupracujete?
CH: O tom nemůžu hovořit.

Dobrá, kolik jich aspoň je?
CH: Další otázku [tohle z Chrise zkrátka nedostanu, naštěstí tohle proběhlo za oboustranného smíchu. Vím ale, že jejich produkt využívá minimálně polovina startovního roštu včetně např. Red Bullu či Force Indie. Lotus otázku nákupu nového simulátoru v těchto dnech právě řeší - pozn. aut.]


Schéma jednoho z pluginů rFactoru Pro - Simulinku

Když jsem hovořil s některými zástupci týmů F1, řekli mi, že přesné a detailní mapy jsou velkým problémem při nákupu simulátoru. Poskytujete také naskenované tratě? Musíte kvůli tomu platit zvláštní poplatek Berniemu Ecclestonovi za přístup na okruhy?
CH: Ano a ano – ačkoliv jsou to tratě, kterým platíme, ne panu Ecclestonovi. Tento proces je velmi drahý a velmi se liší od skenování tratí pro hry. Proskenujeme celý okruh během dvou kol díky vysokorychlostnímu skeneru, který je umístěn na dodávku jedoucí kolem 30 km/hod. To nám umožňuje zachytit celou trať za téměř konstantních GPS podmínek. GPS obsahuje jednotku setrvačné navigace, která zvyšuje přesnost, když projíždíme v [GPS – pozn. aut.] stínu stromů či pod mosty.

Jaké jsou výhody rFactoru proti konkurenci, jako je např. iRacing?
CH: iRacing se podle mě zaměřuje spíše na herní trh, ale tohle je spíše otázka pro ISI [tvůrce “obyčejného” rFactoru – pozn. autora].

Předběhl hardware simulátory nebo stále dokážete plně využít vícejádrových procesorů a stream-procesorů grafických karet?
CH: Jsme limitování hardwarem. Náš nejnovější systém běží na chlazených a přetaktovaných 4,2 GHz čtyřjádrových PC pro každý projektor. Typicky používáme 3 – 5 projektorů, každý s vlastním PC, spojené do jednoho celistvého obrazu na zakulacené projekční ploše, která je vzdálena 3 – 5 metrů od pilota.

Čím máme více výkonu, tím můžeme používat více grafických detail. Také to vyžaduje 120Hz projekci, což znamená, že potřebujeme dvakrát vyšší výkon, abychom mohli provozovat stejnou trať jako na 60Hz monitorech.

Zvlášť vyčleněný hardware používáme pro model vozidla a pohyblivé ovládání, pokud ho simulátor obsahuje. Složitost modelu je taktéž omezena výkonem hardwaru: potřebujete minimální dobu na integrování každého časového kroku, takže čím máš více výkonu hardwarového výkonu, tím komplexnější model můžeš použít. Zvláště fyzikální modely pneumatik a zavěšení či spolupráce se šasi mohou vyžadovat hodně dodatečného výkonu.

rfpro

Používáte CFD nebo spolupracujete s nějakou CFD společností pro vylepšení fyziky rF Pro, jeho aerodynamické části?
CH: Ne, ale naši klienti to dělají.

Jak ověřujete výsledky simulace s realitou?
CH: Korelaci s reálným světem dosahujeme porovnáváním výsledků telemetrie ze simulátoru s daty, která získávají z aero-tunelů, CFD či testováním na trati.

Vytisknout

Diskuze: Exkluzivní rozhovor s tvůrci profesionální verze rFactoru - rFactoru Pro

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 7, poslední 09.11.2010 12:15 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 7 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Hamilton, Lewis

Finále o pěti účastnících – počtvrté v historii

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud