John Lee o své práci - výrobě dílů pro závodní monopost Mercedesu

Petr Hlawiczka, 3. září 2010, 20:55 Google+

John Lee nepatří mezi celebrity Formule 1, jeho jméno slyšel málokdo. Přesto je jedním z klíčových zaměstnanců závodního týmu Mercedes GP, kde má na starosti práci s kompozitními materiály. V dnešním rozhovoru prozrazuje pár zajímavých informací nejen sobě, ale i o svém zaměstnání.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 05.09. 10:12) Napište svůj názor
GP Belgie

GP Belgie | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Co jsi studoval, než jsi začal pracovat ve Formuli 1?
Moc jsem se neučil, když jsem byl mladší, byl jsem opravdu obyčejným líným teenagerem! Několik let jsem chodil na uměleckou školu, nakonec se ale ukázalo, že to není nic pro mě, proto jsem si dal přihlášku do výučního oboru u Loly (Lola Cars). Během svého učení jsem prošel i několika kursy na ovládání řezacího stroje. Technika a dovednost u tohoto stroje jsem si opravdu oblíbil, takže od té doby dělám téměř pořád stejnou práci.

Kde jsi pracoval před příchodem do Mercedesu GP?
V roce 2001 jsem pracoval u Loly, když jsem se doslechl o volném místě kompozitního strojníka v týmu, který si říkal British American Racing. Podal jsem si žádost, dostal jsem to místo a od té doby tam pracoval.

Co je každodenní náplní tvé práce?
Mým úkolem v týmu je digitalizace šablon a vyřezávaní tvarů pro části našeho monopostu, které se skládají z karbonových vláken. Manuály pro návrh a rozvržení posílají designéři z DO (Design Office - Oddělení návrhu) laminátorům, kteří vytvářejí z forem šablony, které mi pak posílají.

Digitálně zachytím jejich tvar, což dělám ručně při procesu, kterému se říká digitalizace. Výsledný obraz je pak naprogramován do řezacího stroje a já posouvám šablony tak, aby byly správně natočeny v daných sekvencích, aby laminátorům daný kus seděl dle manuálu pro rozvržení. Jakmile mám tvary vyřezané, posílám je zpět laminátorům, kteří ze základních tvarů vyrobí zcela nové díly, jež vidíte na našich vozech během závodů.

Lee_John
John Lee při skenování obrysů šablon, které mu zasílají laminátoři

Jaké je to pracovat v F1?
Mám rád intenzitu v našem sportu a tlak na výkon dle mých maximálních schopností, aby bylo jisté, že tým kolem sebe nenechávám na holičkách. Každá fáze v návrhu a ve výrobě vozu je klíčová, stále si uvědomujete, jak důležitá je obzvlášť vaše práce.

Co je to nejlepší na práci u Mercedesu GP?
To, že se naslouchá vašim názorům. Mám kolem sebe prvotřídní tým, nechtěl bych pracovat pro žádný jiný!

A nejnáročnější hledisko tvé práce?
Vyrábět požadované tvary co nejrychleji. Ačkoli je digitalizovaný obraz velmi přesný, stále zde je prostor pro lidskou chybu, proto musíte být pozorní a provádět neustále úpravy a manipulace během výrobního procesu. Práce může být časově velmi náročná a klíčová je pozornost vůči nejjemnějším detailům.

Nejnáročnější výzvou, které jsem čelil, byla stavba vozu pro letošní Velkou cenu Monaka. Měli jsme zcela nový vylepšení zavěšení, které bylo extrémně detailní. Vyřezávali jsme tři odlišné typy závěsů a velkou změnu rozvoru. Zahrnovalo to spoustu vrstev karbonu, čímž jsme se dostali pod větší tlak, ale svou práci jsme včas zvládli.

Vytisknout

Diskuze: John Lee o své práci - výrobě dílů pro závodní monopost Mercedesu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 05.09.2010 10:12 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mercedes

Mercedes: Monza představuje velkou výzvu!

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud