Kivi ve znaku: Počátky stáje McLaren (1/6)

iM3, 1. dubna 2013, 15:20 Google+

McLaren patří k nejúspěšnějším a nejstarším týmům formule 1. Historii v šampionátu F1 má jen o něco málo kratší než Scuderia Ferrari, působící v závodech mistrovství světa od prvopočátku. Letos je to padesát let, co se Bruce McLaren postavil na vlastní nohy a založil tým s ptákem Kivi ve znaku.

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 02.04. 15:28) Napište svůj názor

Sdílejte článek

V následujícím několikadílném seriálu se podíváme na etapu stáje McLaren, vedenou do roku 1970 jejím zakladatelem Brucem McLarenem. Kdo by to byl řekl, že z klučiny trpícího v dětství Perthesovou nemocí – charakteristickou pro poruchu cévního zásobení hlavice kyčelního kloubu – vyroste závodní pilot, jehož příjmení se bude nepřetržitě skloňovat i desítky let po jeho smrti.

ROZPORUPLNÁ PREMIÉRA   
Sezónu formule 1 roku 1966 otevírá závod v ulicích Monte Carla. Nejvýhodnější pozici na startu získává dvojnásobný šampion Jim Clark. Jako jediný se dostává pod hranici jedné minuty a třiceti vteřin. Jeho čas je o dvě a půl vteřiny rychlejší než rekord Grahama Hilla z předchozího roku. Soupeři na Clarka nestačí, John Surtees ždímá rudé ferrari na maximum, ale před uměním nadaného Skota mu nezbývá než smeknout.

S třívteřinovou ztrátou na Jima Clarka se potýkají Bruce McLaren a Jack Brabham. Pro dvojici to znamená desátou, resp. jedenáctou příčku. Od sebe je dělí jedenáctiletý rozdíl, ale jinak toho spolu mají hodně společného – oba pocházejí od protinožců, oba jsou technicky nadaní a oba řídí monoposty vlastní konstrukce. Mlčenlivý „Black Jack“ je ve formuli 1 zkušeným profesionálem. Aniž by to tušil, rok 1966 bude jeho vítězným. Naopak Bruce McLaren je v roli konstruktéra naprostým nováčkem.

V Monaku poháněl jeho bílý monopost osmiválcový motor Ford, používaný v americké sérii IndyCar.  Bruce pořídil agregát za dobré peníze, ale na bratříčka Ford vyvíjeného firmou Cosworth zdaleka nestačil. Bruce vydržel v GP Monaka jen půl hodiny, únik oleje jej donutil odstoupit.


Bruce McLaren ve voze vlastní konstrukce - McLaren M2B

V další grand prix sáhl po jiném agregátu – a neudělal dobře. Italským motorem Serenissima učinil nedobrovolný krok zpět. Na okruhu Spa-Franchorchamps v Belgii zajel nejpomalejší čas, k tomu se přidaly technické problémy, jež Brucovi znemožnily nedělní start. Italskou techniku vyzkoušel ještě dvakrát. Ve Velké Británii dojel šestý a v Nizozemí ho opět zklamal motor. Na závody za Atlantickým oceánem raději povolal zpět do služby osmiválcový Ford a v USA s ním získal páté místo. V Mexiku Bruce odstranil kryt motoru a zvýšil chlazení ve vysokých vedrech, ani tato úprava však nepomohla a agregátu došel po několika kolech dech. Celkově tři body roku 1966 nebyly to, v co Bruce McLaren doufal.

To byla na úvod seriálu premiérová sezona  McLarenu. V dalším dílu už to vezmeme popořadě a podíváme na dobu před formulí 1, kdy tým McLaren tvořila jen hrstka motoristických nadšenců.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Kivi ve znaku: Počátky stáje McLaren (1/6)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 02.04.2013 15:28 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Slavné jméno se vrací k Ferrari

Mick Schumacher se stává členem Pilotní akademie Ferrari, s F1 týmem ho čekají 2 testy

Adrian Newey se svou rudou složkou

Red Bull přišel na způsob, jak znovu naplno zaujmout Neweyho

Toro Rosso v posledních testech roku 2018 v Abú Zabí

Toro Rosso je ochotno se obětovat, aby pomohlo Red Bullu s Hondou

Fernando Alonso s McLarenem MCL33 v Brazílii

McLaren letos očekává dobré auto, od toho loňského se má hodně lišit

Max Verstappen s trofejí po GP Brazílie

Verstappen už Ricciarda jasně předčí, tvrdí Helmut Marko

Maurizio Arrivabene (vlevo) v pozici šéfa týmu i přes vzrůstající formu Ferrari skončil

Vsadili ve Ferrari při volbě nového šéfa týmu na správnou kartu?

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. RÄ... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

GP Malajsie (Sepang)

Éra Pirelli: Měl by být duch F1 obětován na oltář zábavy?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda větší změny motoru nechystá, zůstává u konceptu z roku 2017. Dobrá zpráva pro Red Bull?

  2. F1 vytvořila simulátor předjíždění, chce navrhovat zábavnější okruhy. Vietnam má být super

  3. McLaren letos očekává dobré auto, od toho loňského se má hodně lišit

  4. Mick Schumacher se stává členem Pilotní akademie Ferrari, s F1 týmem ho čekají 2 testy

  5. Red Bull přišel na způsob, jak znovu naplno zaujmout Neweyho

  6. Verstappen už Ricciarda jasně předčí, tvrdí Helmut Marko

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud