Éra Pirelli: Měl by být duch F1 obětován na oltář zábavy?

iM2, 31. března 2013, 23:02 Google+

Éra, během které je jediným dodavatelem pneumatik Pirelli, nám nabízí vzrušující boje často i o vítězství, ale měl by být duch F1 obětován na oltář zábavy? Autosport se nad současnou situací zamyslel a shrnul nám zajímavá fakta.

Počet komentářů:  71 komentářů (Poslední 03.04. 08:58) Napište svůj názor
GP Malajsie (Sepang)

GP Malajsie (Sepang) | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

Jeden jezdec se na setkání Asociace pilotů velkých cen (GPDA) postavil a zeptal se: "Jak jsme mohli dovolit, aby se něco takového stalo? Kdy jsme se stali spíše cirkusovými umělci předvádějícími pouze show spíše než jezdci Formule 1 závodící naplno?"

Tento jezdec byl naštvaný kvůli Pirelli, byl totiž jedním z těch, které vlastnosti posledních pneumatik znevýhodnily nejvíce, a tak se samozřejmě můžeme dohadovat o jeho nestrannosti.

Není to problém poslední doby, už loni se podobná situace řešila, když Michael Schumacher tehdy řekl, že jízda na pneumatikách Pirelli je jako "jízda na syrových vajíčcích". Michael tehdy říkal, že se necítí jako závodní jezdec, když po většinu závodu musí zajíždět pomalejší časy kvůli výdrži gum. 

Problémem letošních gum je, že jejich opotřebování je hodně závislé na konkrétním monopostu a jezdec s tím nemůže nic udělat. Jeho rychlost mu diktuje opotřebení pneumatik na monopostu a od toho se pak také odvíjí celé závody. Díky tomu jsou tak závodní rychlosti rozdílné od rychlostí jednotlivých monopostů a jezdců na jedno kolo v kvalifikaci. V závodech tak dochází k četným změnám v pořadí. 


Pneumatiky v posledních dvou sezonách dost ovlivňují výsledky...

Pro náhodného diváka to stále vypadá jako normální závody. Ale jezdci už to tak necítí, musí jezdit daleko pod potenciálem auta a v závodě už to není tolik o jejich umu. Někteří se dokonce mohou cítit, že vítězství v šampionátu není tak úplně o nich. Což není to, na co většina fandu předpokládá, že se dívá.

"Můžete si vzít vyjádření z posledních dvou sezon. V prvních třech závodech je to přesně to stejné. Na začátku sezony jsou zde tendence na to nadávat, ale pak, po šesti až osmi závodech, se to všechno změní. Když se podíváme na komentáře zpět na začátek roku, kdy se každý snažil zjistit, jak na tom jsou a jak maximalizovat kombinaci výkonu gum a šasi, tak to začalo tak nějak podobně.

Pak to ale odeznělo, když si na to lidé zvykli. Nevidíme žádnou potřebu něco měnit. Zažili jsme jedno z nejnapínavějších Melbourne za poslední roky. Chcete, abychom dělali nudné závody?" ptá se sportovní ředitel Pirelli Paul Hembery


..., jestli je to dobře nebo ne, to nechváme na vás. (foto: Pirelli)

Hodně fandů má ale éru závodů pod taktovkou Pirelli rádo, protože nabízejí skvělou podívanou. Příkladem takovéto show mužeme brát i závod v Malajsii z minulého týdne. Mohli jsme vidět spoustu soubojů kolo na kolo a navíc velkou porci kontroverze uvnitř týmů způsobenou právě gumami.

Můžeme to vidět i tak, že kdybychom měli gumy s velkou výdrží, tak by Red Bully třeba vyhrávaly závody o celé kolo. Tak to alespoň tvrdí Pirelli... Red Bull si dle jejich názoru z pneumatik žádá větší porci energie, než kterou jsou schopny kdykoliv nabídnout. Jezdci, a ne jen ti od Red Bullu, tak musí většinu závodu jet o 2 sekundy pomaleji, než by mohli.

Když tedy jezdci mluví o napínavém závodě, tak ve skutečnosti mluví o závodech v šetření gum a opravdové závody se odehrávají u techniků vyvíjejících zavěšení na novodobé formule. Záleží jen na vás. Jakého názoru jste vy: díváte se na F1 raději jako na sport nebo jako na zábavu?

Vytisknout

Diskuze: Éra Pirelli: Měl by být duch F1 obětován na oltář zábavy?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 71, poslední 03.04.2013 08:58 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 71 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Pirelli

Vettel netradičně o svém životě

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  3. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  4. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  5. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  6. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud