S VANWALLEM DO KONCE ŽIVOTA
Po sezóně 1957 odcestoval Stuart Lewis-Evans do Austrálie a na Nový Zéland závodit v místní Tasmánské sérii. Piloti ji užívali jako tréninkový nástroj během zimního období v Evropě. Navíc konkurence byla u protinožců vždy velmi silná a Lewis-Evans se na Novém Zélandu utkal i s budoucím trojnásobným šampionem Jackem Brabhamem. Pod křídli Bernieho Ecclestona s vozem Connaught se v ostré konkurenci rozhodně neztratil.
Přestože pro rok 1959 plánoval závodit ve vozech Cooper u týmu svého kamaráda a manažera Bernieho Ecclestona, zbytek kariéry a svého krátkého života strávil u týmu Vanwall. V roli třetího pilota nastoupil do roku 1958 z původních plánovaných devíti mistrovských grand prix do osmi. Nečekaná série odumírajících motorů způsobila, že v Nürburgringu neměl s čím startovat.
Lewis-Evans zažil nejlepší víkend v Nizozemí na okruhu Zandvoort, vinoucí se skrze písečné duny na pobřeží Severního moře. V kvalifikačních trénincích si vyjel druhou pole-position v kariéře a před poruchou motoru držel třetí místo. Bronz bral jen ve Spa a Oportu. Ve zbylých závodech se potýkal s vysokou nespolehlivostí techniky, kterou mu Moss a Brooks přenechávali. Lewis-Evans si z pozice trojky těžkou hlavu nedělal, nabýval na zkušenostech, sdílel poznatky s největšími britskými esy a těšil se na výhradní postavení u Ecclestonova týmu v roce 1959.
Říjnové finále mistrovství světa hostilo Maroko. V ulicích hlavního města Casablanca spěla bitva o titul mezi Mikem Hawthornem a Stirlingem Mossem do velkého závěru. Lewis-Evans a Brooks hráli významnou roli, měli Mossovi pomoci k titulu a zabránit Hawthornovi zisku druhého místa, které by mu zajistilo celkovou výhru. Plán ale ztroskotal. A co víc. Lewis-Evanse potkala osudová porucha převodovky.
Zaseknutá převodovka poslala zelený Vanwall do smyku a nárazem o pevný objekt praskla palivová nádrž. Událost 41. kola se odehrála v délce pár vteřin. Rozlité palivo se vsáklo i do Lewis-Evansovy kombinézy a okamžité vzplanutí znamenalo pro nešťastného pilota fatální problém. Jako planoucí pochodeň vyskočil z kokpitu a zcela oslepen začal utíkat do náruče hasičů. Bohužel Lewis-Evans neviděl a netušil, že utíká na opačnou stranu a záchranáři musí běžet za ním. Následky zmatku a nešťastné volby směru byly hrůzné. Doktoři v Casablance nedávali těžce popálenému Lewis-Evansovi žádnou naději.
Šéf Vanwallu Tony Vandervell byl zděšen. Bezmocný výraz doktorů v marocké nemocnici ho přesvědčil o nutnosti přepravy jeho jezdce do Velké Británie. Charterovým letem, s nímž přiletěla část cirkusu formule 1, překlenul Gibraltarský průliv a netrpělivě čekal na přistání. Vandervell mluvil během letu poskrovnu, upínal myšlenky na zabandážovaného Lewis-Evanse v přední části letadla. Čerstvě korunovaný šampion Mike Hawthorn marně hledal důvod k oslavě. Nebylo tomu dávno, co ztratil týmové kolegy Luigiho Mussa a krajana Petera Collinse. Nyní přišel na řadu Lewis-Evans.
Po příjezdu do britské nemocnice doktoři již nic nezmohli. V dobách bez žáruvzdorných kombinéz byli jezdci proti ohni bezbranní. Osmadvacetiletý pilot zemřel pět dní po havárii na následky popálenin. Vandervell si uvědomil, že jeho vinou zahynul člověk. Byl to další pádný důvod s formulí 1 skoncovat. Viděl umírat Scotta Browna, Luigiho Musse, Petera Collinse, a když smrt zasáhla i jeho tým, nechtěl už ničemu podobnému v budoucnu čelit. Tým, který jako první získal pohár konstruktérů, zmizel smrtí Lewis-Evanse ze scény. Situaci přehodnotil i Bernie Ecclestone. Plán postavit tým, vyvinout vlastní monopost a založit celou organizaci kolem Lewis-Evanse, ztroskotal.
Komerční sdělení