Ecclestone je trapně patetický. Proč? Kvůli výrokům ohledně žen v F1

Robert RoBertino Pavelka, 21. dubna 2016, 13:05 Google+

Není to tak dávno, kdy se rozhořela debata o tom, zda ženy a Formule 1 patří k sobě. Názory se různily, dokonce byla na pomoc vzaty i odborné lékařské kapacity. Výsledek? Nejasný. Jisté jenom je, že působení žen v F1 není otázkou řízené emancipace.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 22.04. 14:12) Napište svůj názor
Susie Wolffová Ecclestonea v jistých směrech obhajuje

Susie Wolffová Ecclestonea v jistých směrech obhajuje | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

Bývalá testpilotka Williamsu a manželka šéfa Mercedesu Susie Wolffová patřila mezi ty pilotky, které si snad dělaly naději na šanci, že naváží na pětici statečných, které se pokusily do světa F1 vstoupit. Jenže poslední žena na startu se objevila před dlouhými čtyřiceti lety, kdy byla F1 z dnešního pohledu značně chaotická. Dovolme si kratičkou vzpomínku.

Maria Teresa de Filippis (1926-2016): Průkopnice v působení žen ve F1. V letech 1958-1959 absolvovala Italka tři závody, do dalších dvou se nekvalifikovala. Až na poslední pokus na Porsche v týmu Jeana Behry pilotovala vždy legendární Maserati 250 F. Po skončení kariéry se věnovala funkcionářské práci v italském a mezinárodním motorsportu.

Maria Grazia "Lella" Lombardi (1941-1992): Všetraná rodačka z Frugarola, která ve statistikách F1 absolutně dominuje: z 18 pokusů v letech 1974-1976 se kvalifikovala do 12 Grand Prix a dosáhla některých pozoruhodných výsledků, například na náročném Nürburgringu v roce 1975 dojela v plné konkurenci sedmá. Patří jí i půlbod z tragické Grand Prix Španělska 1975. "Bella Lella" byla první pilotkou, která získala v F1 celoroční kontrakt - angažoval ji Max Mosley (March), ovšem jedním z hlavních důvodů byla značná finanční podpora. Lella zemřela ve věku 50 let na rakovinu.

Divina Mary Galica (1946): Velká soupeřka Lombardiové, ale ve svých třech pokusech neuspěla. Po prvním pokusu na soukromém Surteesu (1976) její krátké angažmá u přežívajícího Heskethu o dva roky později skončilo po dvou závodech vyhazovem pro malou konkurenceschopnost (ovšem lépe se v týmu nevedlo ani Cheeverovi a Dalymu). Angličanka s polskými kořeny, která před závodní kariérou byla výbornou lyžařkou a dokonce měla na dosah olympijskou medaili za obří slalom, posléze přesedlala na závody tahačů.

Désiré Randall Wilson (1953): Manželka ředitele okruhu v Brands Hatch, kvůli svému původu zvaná "Jihoafrická královna", si velice dobře vedla v závodech šampionátu Aurora, tehdy označovaného za druhou ligu F1. Připsala si tam i jedno vítězství, ale ve svém jediném pokusu v první lize, Grand Prix Velké Británie 1980 na Williamsu, neuspěla. A nepomohlo jí ani "domácí prostředí" v podobě okruhu Brands Hatch.

Giovanna Amati (1959): Italčino angažmá bylo míněno jako marketingový tah pro získání sponzorů pro potápějící se tým Brabham. Nevyšlo ani jedno, blonďatá Římanka ve svých třech pokusech byla beznadějně nejpomalejší, takže byla vystřídána Damonem Hillem, ale ani syn dvojnásobného mistra světa nedokázal pádu druhdy špičkovému týmu zabránit.

img-responsive

Ecclestone má k ženám vztah určité vstřícný, i s F1 to je otevřené | foto: Sutton Images

Ecclestonemu ženy v F1 v zásadě nevadí

Susie Wolffová zastává názor, že Ecclestoneovi ženy a priori nevadí, ale cítí, že by měl zrevidovat svou myšlenku, že pro Formuli 1 nejsou dostatečně silné. Stejně tak se jí nelíbí jeho názor, že je v F1 není nutné brát vážně.

"Domnívám se, že ženy mohou být v této kategorii úspěšné. Fyzicky mohou být připravené pilotovat monopost F1. Já sama jsem v Barceloně při testech absolvovala vzdálenost, která se rovná závodu, takže to je důkaz, že to je v ženských silách," argumentuje Susie bez ohledu na názory, že jet v testovacím a závodním módu je určitý rozdíl.

Někdejší testpilotka Williamsu rovněž dala vzniknout iniciativě Dare to be Different (Odvaha se lišit), jejímž cílem je povýšit význam žen v motorsportu. Rovněž uvedla, že se v rámci konference Advertising Week Europe v Londýně (20. 4.) setkala s Bernie Ecclestonem a pohovořila s ním o jeho kontroverzních komentářích. 

Je to sexistický starý muž

Ecclestoneovy poznámky rozčílily i další závodnice. Asi nejostřejší slova volila pilotka Leilani Münter, účastnice ARCA Racing Series. Dvaačtyřicetiletá Američanka označila Ecclestonea jako "trapného, smutně patetického, sexistického starého muže s prehistorickým pohledem na ženy". 

Wolffová se v tomto ohledu staví částečně na Ecclestoneovu stranu. Pro BBC World Services prohlásila: "Když jsem jeho komentáře slyšela, napadlo mě asi jako plno ostatních »Wow, jak mohl tohle říci?« Ale po pozdějším posouzení jsem si uvědomila, že byly zcela vytrženy z kontextu. Debata kolem zmíněného tématu byla podstatně širší a ve skutečnosti jeho poznámky nebyly vůbec tak odsuzující, jak se na první poslech zdá. Proto si nemyslím, že by vysloveně měl něco proti ženám ve Formuli 1, v rozhovoru jasně uvedl, že po obchodní stránce by bylo velice dobré mít kvalitní pilotku."

img-responsive

Tříleté čekání na příležitost skončilo odchodem ze závodního světa | foto: Williams F1 Team

Wolffové se sen nesplnil

Susie Wolffová začala pracovat pro Williams v roce 2012 po sedmiletém působení v německém šampionátu Touring Car. Loni na sklonku roku se rozhodla svou kariéru ukončit. V týmu F1 strávila tři roky jako zkušební a vývojová pilotka a v letech 2014 a 2015 ve čtyřech Grand Prix absolvovala páteční tréninky - po více než 20 letech tak byla první ženou, která se objevila aspoň v tréninkovém procesu.

"Jedním z hlavních záměrů mé iniciativy Dare to be Different je vzbudit u mnoha dívek zájem o motorsport, ve všech oblastech, nejen ohledně samotného závodění, ale i zapojení do široké oblasti, která závody podporuje. V situaci, kdy mohou mít po Ecclestoneových výrocích určité negativní pocity se mohou přihlásit do naší komunity, aby získaly podporu od mnoha dalších žen, které v motorsportu uspěly. Myslím, že jsme svědky vývoje, možná ne až tak na závodní trati jako takové jako mimo ni, ale onen progres tu je. Byla bych ráda, kdybychom se přiblížily k účasti žen v F1, ale nejsem schopna vám říci, kdy se tak stane," končí svou úvahu Susie Wolffová.

 

Vytisknout

Diskuze: Ecclestone je trapně patetický. Proč? Kvůli výrokům ohledně žen v F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 22.04.2016 14:12 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Sebastian Vettel v Číně

Ferrari: Na Mercedes ztrácíme jen desetinu sekundy

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  3. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud