Webber kritizuje piloty, žádá uzavřené kokpity. Co říká na situaci u Mercedesu?

Robert RoBertino Pavelka, 8. září 2015, 19:00 Google+

Ačkoliv Mark Webber už druhým rokem ve formuli 1 nepůsobí, nadále ji bedlivě sleduje a čas od času potěší fanoušky nějakým odborným komentářem nebo ještě lépe knihou. Ve svých názorech je stejně přímočarý jako na závodní dráze.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 10.09. 08:59) Napište svůj názor
Mark Webber strávil v prostředí F1 dvanáct sezón

Mark Webber strávil v prostředí F1 dvanáct sezón | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

O letošní skladbě startovního pole se Australan vyjádřil jako o vůbec nejslabší v historii F1. O "platících pilotech" jako Felipe Nasr nebo Marcus Ericsson soudí, že pro formuli 1 nejsou tím správným přínosem. "Máme tu kluky na fenomenální úrovni, ale zbytek startovního pole nebyl snad nikdy tak slabý. Je potřeba provést něco jako kalibraci podle těch vpředu. A také je třeba mít rychlejší auta."

Jak už bylo naznačeno, Webberovi se příliš nelíbí skutečnost, že v F1 se objevuje stále více pilotů, kteří za své místo v týmu zaplatí. Pro tým to je sice vítaná finanční pomoc k naplnění rozpočtu, ale Webber je přesvědčen, že to spíš přináší vícero problémů. "Pokud se podíváte za TOP 10, najdete tam hodně platících pilotů, a to není dobré. Už jenom fyzické předpoklady jsou celkově nižší než dříve. Jako kdybyste měli ragbyový tým, ale o 30% slabší hráče."

Stýskání po síle motorů

Když se Webber poprvé objevil v F1, auta se blížila maximálním výkonům, bylo potřeba značného fyzického fondu, aby pilot vůbec byl schopen vůz ovládat. Řada změn v poslední době auta zpomalila, došlo i na ústupky ochráncům životního prostředí, zavedla se spousta podpůrných pomůcek, aby bylo možné snadněji předjíždět. Australan si myslí, že tohle piloti vůbec nechtěli. "Jejich přáním je mít náročnější vozy. Přirovnal bych to k situaci, kdy posadíte pilota stíhačky F-18 za knipl letadla British Airways. Jsou to vlastně takové pohodlné, simulační závody. Což pro jezdce samotné musí být frustrující

Formule 1 by měla být pro každého pilota vrcholem. Vozy by měly být v zatáčkách nejrychlejší, piloti by měli odvádět nutné fyzické výkony, prostě být znovu novodobými gladioátory. Monoposty by měly být jedinečné, vrcholem technického umění. Nyní mám spíš pocit, že jsou stále podobnější jiným, nižším a slabším kategoriím," kritizuje Webber.

img-responsive

Webber si pochvaluje sílu vozů při svém vstupu do F1. | foto: Minardi F1 Team

Kokpity musí být uzavřené

Vážná zranění Felipe Massy, Julese Bianchiho a Justina Wilsona, která v u dvou posledně jmenovaných vedly k úmrtí, zvedla vlnu podpory uzavřených kokpitů. Už po Massově nehodě v roce 2009 přišel první návrh na baldachýnovou konstrukci nad kokpitem podobnou krytu kabiny u stíhacích letounů, ale návrh byl odmítnut kvůli obavám týkajících se pevnosti takového krytu. 

Webber se řadí k těm, kteří by uzavřený kokpit podporovali. "Ačkoliv se cítím být puristou, přál bych si kokpity uzavřené. Budou nevyhnutelné a jejich zavedení je otázkou času. Za nějakých deset let budou nutností, takže neztrácejme čas a hledejme způsob, který bude elegantní a umožní bezpečné opuštění vozu. Máme dost odborníků, aby se s tím úspěšně dokázali poprat."

img-responsive

Pro Rosberga je důležité přenést se přes dosavadní neúspěchy. | foto: Daimler AG

Něco málo o hoších od Mercedesu

Webber si všímá i "dvou nejrychlejších pilotů ve dvou nejrychlejších vozech". Mark by vůbec neřešil soukromý život Lewise Hamiltona a jeho účast na akcích typu MTv Video Awards (Lo Angeles). Na otázku, zda to je pro jeho kariéru příliš okázalé nebo tím podporuje motoristický sport Webber podotýká: "Je to jeho životní styl. Podobně jako David Beckham, Usain Bolt nebo Valentino Rossi - všichni jsou rozdílné charaktery, Lewis se také jenom odlišuje vlastním způsobem. On sám se považuje za dobrou prodejní značku. To je důvod, proč se chce na marketingovém trhu uplatnit a také za to inkasovat. A neměli bychom podceňovat jeho atak amerického trhu."

Při hodnocení Nico Rosberga se Webberovi vybaví jiný příběh - hlavními aktéry Vettel a on sám v roce 2010. Německý pilot v posledních dvou závodech sezóny přespurtoval Australana (a také Alonsa) a započal svou úžasnou sérii čtyř mistrovských titulů v řadě. Mark vnímá Rosbergovu pozici stejně jako u sebe samotného rok po prohraném titulu. Nico bude muset v letošní zimě zmobilizovat své síly. "Proto říkám, že je první titul vždycky nesmírně důležitý. Vedl jsem skoro celou sezónu 2010, aby mě Seb v posledních závodech doslova převálcoval. Rok poté, co jsem ho prohrál, jsem prožil velice slabou sezónu. Nico je na tom nyní stejně. Musí se přes to nemilé období přenést, ale nemůže si kvůli tomu vzít nějakou dlouhou pauzu. Závodí se prakticky každých čtrnáct dní - bum bum bum. Není v pozici tenisty, který si může dovolit vypustit jeden turnaj a jít si domů pochovat talisman pro štěstí. Musí se pochlapit. Pro Nica bude letošní zima nesmírně důležitá."

img-responsive

Buttonovi by podle Webbera prospěla změna prostředí. | foto: McLaren

Button by měl zkusit něco jiného

McLaren má na mistra světa 2009 opci, ale pětatřicetiletý Jenson požaduje, aby se o jeho budoucnosti rozhodlo v nejbližších týdnech. Boj na chvostu startovního pole mu rozhodně nepřidává na náladě, Mark si proto myslí, že by mu rozhodně prospěla změna prostředí.

"Jít do závodu s vědomím, že vlastně nemáte žádnou šanci, je psychicky velice obtížné. Byl bych rád, kdyby zkusil nějakou jinou oblast, třeba sportovní vozy. Viděl jsem, jak je tím vším rozladěný. Rád bych ho viděl v konkurenceschopném autě, ale bude ho mít příští rok? To je velmi nepravděpodobné. Jenson je energický člověk, ale rozhodně mu víc prospívá prostředí, kde vládne mnohem menší napětí."

Autor knihy Aussie Grit, vydané nakladatelstvím Macmillan v Austrálii letos v červenci, se rád o své názory podělí, třebaže nemusí být každému po chuti. Ale jeho kariéra v F1, čítající 215 Grand Prix, v nichž devětkrát projel cílem na první pozici a třikrát mu patřila bronzová příčka v konečném hodnocení, ho k posuzování nejen současné F1, ale i jeho následovníků opravňuje.

Vytisknout

Diskuze: Webber kritizuje piloty, žádá uzavřené kokpity. Co říká na situaci u Mercedesu?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 10.09.2015 08:59 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz se v druhém tréninku dostal do TOP5 (ilustrační foto)

GP BELGIE: V druhém tréninku McLareny vrací úder

Alpine opouští po roce další šéf

Bruno Famin končí v Alpine, Ocon už má nové angažmá

Esteban Ocon se v prvním tréninku svezl pouze v jediném instalačním kole

GP BELGIE - v prvním tréninku s převahou vítězí Verstappen, překvapil Albon

Lewis Hamilton po úspěšné Velké ceně Maďarska

Hamilton Verstappenovi řekl, jak se má mistr světa chovat. Zápis komisařů o kolizi ho šokoval

Mattia Binotto do roku 2022 šéfoval Ferrari

Binotto znovu na scéně, stává se šéfem F1 projektu Audi. Seidl končí

Oscar Piastri a Lando Norris slaví po závodě v Maďarsku

FOTO: Double McLarenu v Maďarsku, bronzový Hamilton a tápající Red Bull

Max Verstappen

"Nemám se za co omlouvat! Tohle byla poslední kapka," varuje naštvaný Verstappen. Komisaře by nechal vyšetřit + VIDEO

Tým Mclaren působí navenek jako pohodový tým. Ale bude si muset poněkud uspořádat poměry

Přepis radiokomunikace týmu McLaren v závěru GP Maďarska

Nakolik myslel Lando Norris své prohlášení upřímně? (Ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po GP Maďarska: Vítězové se plácají po zádech, týmy ze suterénu loví optimismus

Oscar Piastri je dalším jménem ve Zlaté knize vítězů F1, ovšem spíš než vybojované získal darované vítězství

GP MAĎARSKA: Vítězná komedie McLarenu, rozzuřený Verstappen, jubilující Hamilton

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Pomalu přestává jít jen o existenci Lotusu, ve hře je toho mnohem víc

Koupit Lotus nebo skončit - Renault žádnou jinou volbu nepřipouští

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Přepis radiokomunikace týmu McLaren v závěru GP Maďarska

  2. "Nemám se za co omlouvat! Tohle byla poslední kapka," varuje naštvaný Verstappen. Komisaře by nechal vyšetřit + VIDEO

  3. Hamilton Verstappenovi řekl, jak se má mistr světa chovat. Zápis komisařů o kolizi ho šokoval

  4. PROHLÁŠENÍ po GP Maďarska: Vítězové se plácají po zádech, týmy ze suterénu loví optimismus

  5. KVALIFIKACE: Další Pérezovo selhání, dvě červené vlajky a triumf McLarenu

  6. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: McLaren je opatrně spokojen, Alpine si sype popel na hlavu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud