Dokonalost jménem McLaren Technology Centre

iM3, 24. března 2009, 10:42 Google+

Pod oficiálním názvem McLaren Technology Centre se skrývá vedení organizace McLaren Group. Složitý komplex ve svých útrobách skrývá veškeré náležitosti, které jsou nezbytné pro provoz stáje McLaren a celé společnosti.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
McLaren

McLaren | foto: McLaren

Sdílejte článek

Technologické centrum o rozloze 500 000 m2 navrhl světoznámý architekt Norman Foster, do jeho portfolia spadá například mrakodrap Hearst Tower v NY nebo největší zavěšený most na světě - Viadukt u Millau.

Rozsáhlý stavba s půdorysem polovičního kruhu má skleněné obvodové zdi, Fosterovo architektonické studio Foster and Partners získal za realizaci technologického centra McLarenu prestižní cenu Stirling Prize.

Okolí formuje pět umělých jezírek, jedno z jezer těsně přiléhá k budově a dotváří tím kruhový tvar centra. Zbylé čtyři fungují jako ekologická klimatizace budovy. Voda z nich je přečerpávána skrz tepelná čerpadla, ta ochlazují nejen stavbu, ale i aerodynamický tunel, který tým potřebuje na vývoj monopostu F1. Cirkulace vody probíhá každých 48 hodin, systém pomohl snížit počet chladících věží ze sedmi na dvě.

Aerodynamický tunel, jenž se nachází v zadní částí budovy, je postaven ze 400 tun ocele. Čtyřmetrový ventilátor dokáže vyvinout až 600 otáček za minutu. Zesílené dvojité stěny tunelu eliminují vibrace a hluk, takže pracovníci ve vedlejších místnostech nemají ponětí, že kousek od nich fouká velmi silný vítr.


Aerodynamický tunel s čtyři metry vysokým větrákem

Na počátku realizace bylo potřeba vyhloubit třicetimetrovou jámu, k tomu byl použit obrovský bagr z USA, který je vyroben pouze ve třech kusech. Na ocelovou konstrukci se spotřebovalo přes 5000 tun ocele a 20 000 m3 betonu.

Interiér je rozdělen na 18 metrů široké sekce spojené 6 metrů širokými koridory. Zázemí pro 1000 zaměstnanců musí být u McLarenu dokonalé, proto se nelze divit, že kromě restaurace nebo kavárny nechybí ani bazén a fitness centrum.

Norman Foster stál před výzvou zasadit centrum do krajiny, aniž by zásadně narušil její vzhled. Proto není budova nijak zvlášť vysoká, její výška je pouze 11 metrů. V okolí je vysazeno až 100 000 stromů.

Stavební práce na komplexu, který byl původně znám jako Paragon Technology Centre, začaly v roce 1999. Na realizaci se podílelo více než 4 000 dělníků. Do ledna 2000, kdy společnost DaimlerChrysler odkoupila 40ti procentní podíl McLarenu, se jednalo o největší investici soukromého subjektu v evropském stavebnictví. McLaren celkové náklady úspěšně tají, ale britská televizní stanice BBC News odhadla cenu na 300 milionů liber.

Kruhový půdorys s obrovskou výsadbou zeleně

Cílem technologického centra by navodit přívětivou atmosféru zaměstnancům i návštěvníkům. A hlavně mít všechny zaměstnance pod jednou střechou „Postavte člověka do tmavé místnosti, kde to zapáchá a je horko. Proti němu postavte člověka do místnosti s klimatizací, dobrým osvětlením a bez zápachu. Když budou stát před důležitým rozhodnutím nebo budou pracovat na stavbě vozu, kdo bude mít lepší výsledky?“ poukazoval na důležitost pracovního prostředí bývalý šéf stáje McLaren Mercedes Ron Dennis.

První skupina zaměstnanců se do Wokingu nastěhovala v roce 2003.

Základní údaje o stavbě
Název stavby : Technologické centrum McLarenu
Místo: Woking, Velká Británie
Investor: McLaren Group
Architekt: Norman Foster
Realizace stavby: 1999 až 2003
Odhad ceny: 300 milionu liber

Více podrobností stavbách, architektuře, developmentu a bydlení najdete na stránkách www.4stav.cz



Vytisknout

Diskuze: Dokonalost jménem McLaren Technology Centre

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Sutil, Adrian

Sutil zůstává před prvním závodem realistou

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  2. GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

  3. GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

  4. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  5. SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

  6. GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud