Jak na bezpečnost?

Pavel Stavebník, 17. srpna 2006, 11:59 Google+

Bezpečnost závodů je jednou ze základních priorit současné Formule 1. Přestože klesly smrtelné úrazy od Imoly 1994 na nulu, nebezpečné havárie čas od času zahrozí znovu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Alonso, Fernando

Alonso, Fernando | foto: Fernando Alonso

Sdílejte článek

Nejlepší obranou je vždy prevence a snížení možných rizik. Bezpečnost se vyvíjí ruku v ruce se závody samotnými. Od nezpevněných krajnic silnic tvořících závodní okruhy vedla cesta ke krajnici zpevněné a používání ocelových svodidel chránících vozy před nárazem do stromů, sloupů či objektů v těsné blízkosti dráhy. Krytí svodidel pneumatikami absorbujícími náraz bylo dalším významným posunem vpřed. Lemování okruhu pletivem bylo účinnější spíše jako ochrana před vnikem diváků na dráhu, než jako bezpečnostní faktor.
 
Dlouhé přírodní závodní okruhy lemované stromy již patří minulosti. Zkrácení přineslo zkvalitnění zdravotního zabezpečení lepší a rychlejší dostupností místa havárie. Revolucí v bezpečnosti závodních okruhů bylo pak budování umělých únikových zón, ať už s trávou, asfaltovým kobercem nebo později kačírkem. Speciálním produktem snahy o bezpečnost motoristických závodů jsou pak měkké zdi, jež se uplatňují u betonových svodidel amerických okruhů.

Dnešní špičkové okruhy využívají kombinace jednotlivých prvků bezpečnosti dle možností a dané nutnosti. Kačírek jako vrstva únikové zóny díky malé frakci použitého kameniva výborně zbrzdí neovladatelný vůz. Jeho nevýhodou je ale časté poškození šasi při průjezdu a pokračování v jízdě, nemluvě o nebezpečí letících kamínků pro závodní komisaře.

Architekti se proto částečně vrací k osvědčené asfaltové únikové zóně, v ideálním případě na samém konci doplněné plochou kačírku. Jezdec má po vyjetí z dráhy možnost vůz zvládnout na asfaltu, kde je nejlépe ovladatelný a pokud je natolik poškozený, že ho ovládat nemůže, kačírek na konci je spolehlivou záchranou. Ne každý okruh má ale takové prostorové možnosti.

Volba preventivního opatření je tak odpovědným úkolem a při návrhu bezpečnostních úprav jsou projekty konzultovány s mnoha odborníky a zástupci jezdců mezi nimi samozřejmě nechybí.

A teď něco zajímavostí. Tloušťka kačírku je 25 centimetrů a frakce kameniva jen v rozmezí od 5 do 15 milimetrů. Bariéry z pneumatik nesmí být nižší jednoho metru a musí krýt celou výšku zdi nebo svodidla. Používají se pneumatiky pro osobní vozidla, a taková bariéra dokáže pohltit až 80% kinetické energie vozu. Měkké zdi používané v USA jsou vlastně vrstvy umělé hmoty.


Foto: Fernando Alonso, WilliamsF1 Team

Vytisknout

Diskuze: Jak na bezpečnost?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Coulthard, David

Indianapolis s jistotou jen příští rok

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

  4. Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

  5. Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud