Pirelli chce v F1 zavést "chytré" pneumatiky. Co by mohly umět a v čem by byly užitečné?

Petr Hlawiczka, 8. srpna 2018, 06:30 Google+

Pirelli se pochlubilo myšlenkou, že by ve vrcholné disciplíně motorsportu rádo prosadilo svou technologii chytrých pneumatik. O co jde a v čem by spočíval její přínos?

Počet komentářů:  6 komentářů (Poslední 10.08. 09:13) Napište svůj názor
Chytrá pneumatika Pirelli - dočkáme se jí v brzké budoucnosti v F1?

Chytrá pneumatika Pirelli - dočkáme se jí v brzké budoucnosti v F1? | foto: Pirelli

Sdílejte článek



Italský výrobce již má ve své nabídce chytré pneumatiky Connesso pro silniční vozidla. Tuto technologii by chtěl prosadit i do F1, uvědomuje si ale, že by to vyžadovalo určitý čas.

"Víme, že chytré pneumatiky jsou budoucností. Pneumatika, která hovoří s autem je něčím, co jsme studovali mnoho let. Vyvíjíme tedy čidla atd.," vysvětluje pro racefans.net Mario Isola, sportovní ředitel Pirelli.

"Ale jejich využití v motorsportu, obzvlášť u pneumatik Formule 1, kde máte síly, zrychlení, energii a teploty mnohem vyšší než u silničního vozu, to je něco, co musíme před zavedením ještě zanalyzovat," pokračuje.

Chytrá pneumatika by mohla řídicí jednotce monopostu předávat informace o svém opotřebení, přilnavosti, teplotě, tlaku, a to vše navíc pro týmy i fanoušky v reálném čase. Vývoj by pak mohlo Pirelli využít u svých produktů pro běžný silniční provoz.

img-responsive

Mario Isola by v F1 rád viděl chytré pneumatiky | foto: Pirelli

"Všechna data, která v F1 sbíráme, vzhledem k detailům, které v F1 máte, se hodně týkají silničních aut. Hovoříme o tlaku vzduchu, teplotu už měříme, úroveň přilnavosti, tento druh věcí. Kdybychom tohle dokázali sbírat v F1, tak by to vzhledem k té úrovni detailů bylo určitě pro silniční auta opravdu užitečné," domnívá se Isola.

Existuje však riziko odhalení citlivých informací o vozech týmů. "Musíme věnovat pozornost komerční stránce, abychom nezahrnuli důvěrné informace. Ale mohli bychom získávat užitečné informace také pro zábavu diváků. Věřím, že hlavní cíl je technický."

"Mít něco užitečného pro bezpečnost, protože když zavedete tento druh senzoru v silničním voze, pak jde zejména o bezpečnost - aby varoval, pokud je pneumatika příliš opotřebená, když jedete moc rychle nebo když se změní přilnavost vozovky. Všechny tyto informace jsou tedy u silničního auta užitečné. A když je dokážete sbírat u sportovní pneumatiky, pak je to ještě zajímavější," těší sportovního šéfa Pirelli.



Google+ Vytisknout

Diskuze: Pirelli chce v F1 zavést "chytré" pneumatiky. Co by mohly umět a v čem by byly užitečné?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 6, poslední 10.08.2018 09:13 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 6 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz během testování pneumatik v Abú Zabí

Nový mladý lídr McLarenu podobnou rivalitu jako s Verstappenem nečeká, cítí se být silný

Sebastian Vettel během posledních testů v Abú Zabí

Ferrari musí podle Vettela řešit svou rychlost v "příliš mnoha závodech"

Kimi Räikkönen je po prvním testu se Sauberem spokojen

Räikkönen: Sauber má vše potřebné pro to, aby v roce 2019 postavil skvělé auto

Pohonná jednotka Mercedesu

Vývoj nové pohonné jednotky Mercedesu neprobíhá podle plánu, přiznává Wolff

Stoffel Vandoorne ve Velké ceně Abú Zabí

"Mých nejlepších závodů s McLarenem si nikdo ani nevšimnul," stěžuje si Vandoorne

Lewis Hamilton a Max Verstappen na pódiu v Abú Zabí

Hamilton poráží Verstappena - šéfové týmů volili nejlepší piloty za rok 2018

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. RÄ... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Force India na závodní okruhy vyrazí i po letní přestávce

Force India zachráněna konsorciem vedeným Strollem

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Vývoj nové pohonné jednotky Mercedesu neprobíhá podle plánu, přiznává Wolff

  2. "Před příští sezónou to vypadá slibně," těší se Verstappen. Red Bull s Hondou pomýšlí na titul

  3. Hamilton poráží Verstappena - šéfové týmů volili nejlepší piloty za rok 2018

  4. Ferrari musí podle Vettela řešit svou rychlost v "příliš mnoha závodech"

  5. "Mých nejlepších závodů s McLarenem si nikdo ani nevšimnul," stěžuje si Vandoorne

  6. Sainze letos mátla nestabilita Renaultu RS18, když se snažil jezdit na limitu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud