Pirelli chce v F1 zavést "chytré" pneumatiky. Co by mohly umět a v čem by byly užitečné?

Petr Hlawiczka, 8. srpna 2018, 06:30 Google+

Pirelli se pochlubilo myšlenkou, že by ve vrcholné disciplíně motorsportu rádo prosadilo svou technologii chytrých pneumatik. O co jde a v čem by spočíval její přínos?

Počet komentářů:  6 komentářů (Poslední 10.08. 09:13) Napište svůj názor
Chytrá pneumatika Pirelli - dočkáme se jí v brzké budoucnosti v F1?

Chytrá pneumatika Pirelli - dočkáme se jí v brzké budoucnosti v F1? | foto: Pirelli

Sdílejte článek



Italský výrobce již má ve své nabídce chytré pneumatiky Connesso pro silniční vozidla. Tuto technologii by chtěl prosadit i do F1, uvědomuje si ale, že by to vyžadovalo určitý čas.

"Víme, že chytré pneumatiky jsou budoucností. Pneumatika, která hovoří s autem je něčím, co jsme studovali mnoho let. Vyvíjíme tedy čidla atd.," vysvětluje pro racefans.net Mario Isola, sportovní ředitel Pirelli.

"Ale jejich využití v motorsportu, obzvlášť u pneumatik Formule 1, kde máte síly, zrychlení, energii a teploty mnohem vyšší než u silničního vozu, to je něco, co musíme před zavedením ještě zanalyzovat," pokračuje.

Chytrá pneumatika by mohla řídicí jednotce monopostu předávat informace o svém opotřebení, přilnavosti, teplotě, tlaku, a to vše navíc pro týmy i fanoušky v reálném čase. Vývoj by pak mohlo Pirelli využít u svých produktů pro běžný silniční provoz.

img-responsive

Mario Isola by v F1 rád viděl chytré pneumatiky | foto: Pirelli

"Všechna data, která v F1 sbíráme, vzhledem k detailům, které v F1 máte, se hodně týkají silničních aut. Hovoříme o tlaku vzduchu, teplotu už měříme, úroveň přilnavosti, tento druh věcí. Kdybychom tohle dokázali sbírat v F1, tak by to vzhledem k té úrovni detailů bylo určitě pro silniční auta opravdu užitečné," domnívá se Isola.

Existuje však riziko odhalení citlivých informací o vozech týmů. "Musíme věnovat pozornost komerční stránce, abychom nezahrnuli důvěrné informace. Ale mohli bychom získávat užitečné informace také pro zábavu diváků. Věřím, že hlavní cíl je technický."

"Mít něco užitečného pro bezpečnost, protože když zavedete tento druh senzoru v silničním voze, pak jde zejména o bezpečnost - aby varoval, pokud je pneumatika příliš opotřebená, když jedete moc rychle nebo když se změní přilnavost vozovky. Všechny tyto informace jsou tedy u silničního auta užitečné. A když je dokážete sbírat u sportovní pneumatiky, pak je to ještě zajímavější," těší sportovního šéfa Pirelli.



Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Pirelli chce v F1 zavést "chytré" pneumatiky. Co by mohly umět a v čem by byly užitečné?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 6, poslední 10.08.2018 09:13 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 6 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz během kvalifikaci na městském okruhu Marina Bay

McLaren se v kvalifikacích výrazněji zlepšil v Singapuru, tvrdí Sainz

Sebastian Vettel s Ferrari SF90, které je na rovinkách suverénně nejrychlejší

Ferrari v podezření: Honda volá po "čistém" souboji, v roce 2020 chce titul

Charles Leclerc odjel kvalifikaci v Austinu se starším motorem

Leclerca v Brazílii čeká penalizace. Dostane vývojovou verzi výkonnějšího motoru pro rok 2020?

Alexander Albon v závodě v Mexiku

Red Bull už zná svou jezdeckou sestavu pro příští rok

Koncept monopostu pro sezónu 2021

Špičkové týmy budou v F1 i po změnách v roce 2021 nadále dominovat, věří Ferrari

Alain Prost a Cyril Abiteboul v kvalifikaci v Baku

Prost o cestě Renaultu. Kdy bude francouzská automobilka vyhrávat?

Sebastian Vettel s Ferrari SF90 v Japonsku

Vývoj Ferrari v průběhu sezóny "předčil očekávání." Co se od Francie zlepšilo?

Daniel Ricciardo po kvalifikaci v Soči

Ricciardovi u nových monopostů nezáleží na rychlosti. Důležité je těsné závodění, říká

Valtteri Bottas v kvalifikaci v americkém Austinu

Slabé výkony Bottase z poloviny sezony? Fin zná jejich důvod

Charles Leclerc po úspěsné kvalifikaci v Singapuru

Leclercova první sezona u Ferrari se blíží ke konci. Jak ji Monačan hodnotí?

  • Pátek

    • 1. Trénink (15:00 - 16:30)
    • 2. Trénink (19:00 - 20:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (16:00 - 17:00)
    • Kvalifikace (19:00)
  • Neděle

    • Závod (18:10)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. LEC... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Force India na závodní okruhy vyrazí i po letní přestávce

Force India zachráněna konsorciem vedeným Strollem

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Leclercova první sezona u Ferrari se blíží ke konci. Jak ji Monačan hodnotí?

  2. Slabé výkony Bottase z poloviny sezony? Fin zná jejich důvod

  3. Renault svůj letošní cíl nesplní, za souboj s McLarenem se ale nestydí

  4. Leclerca v Brazílii čeká penalizace. Dostane vývojovou verzi výkonnějšího motoru pro rok 2020?

  5. Špičkové týmy budou v F1 i po změnách v roce 2021 nadále dominovat, věří Ferrari

  6. Prost o cestě Renaultu. Kdy bude francouzská automobilka vyhrávat?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud