Anketa
Jste pro odstranění MGU-H z pohonných jednotek F1?
Hlasování bylo již uzavřeno.
-
Ano
49 %
-
Ne
51 %
Hlasovalo 116 čtenářů. Výsledky
F1 podle něj musí být pro automobilky kombinací sportu i výzkumu a vývoje. Podle něj se však hybridní pohonné jednotky zavedené v roce 2014 soustředily až moc na to druhé. Proto FIA nyní jedná s týmy o zjednodušení motorů, které by přišli o motorgenerátor tepelné energie (MGU-H).
Show i laboratoř - fanoušci čekají něco jiného
"Myslím, že si ze současných pravidel chceme odnést co nejvíce. A věci zjednodušit. Jde o krásný kus umění, technologie, ale slýchávám, že to zřejmě není to, co fanoušci očekávají. Není to absolutně nezbytné pro dobrý šampionát," uvádí Todt.
"Proto je podle mě důležité, abychom se z toho poučili, a navrhli něco, co bude jednodušší. Vždy tvrdím, že pro mě je motorsport na jedné straně show, ale že to nestačí. Musí jít také o laboratoř. O laboratoř pro výrobce, pro týmy. A laboratoř, která by byla co nejvíce v zisku prostřednictvím silničních aut. A to se děje," tvrdí prezident FIA.
"Když si při tom myslíte, že to zašlo trochu daleko, tak musíte být připraveni se trochu vrátit. Na konci dne jsem si jistý tím, motory budou ještě efektivnější bez MGU-H," pokračuje. Tohoto motorgenerátoru, který navyšuje efektivitu pohonných jednotek o 5 % a k tvorbě elektrické energie přispívá 60 %, se moc nechtějí vzdát Ferrari, Mercedes ani Renault, v jednáních však polevují.
"Pokud jde o motory, postupujeme docela dobře. Myslím, že jsme celkem blízko k respektování konečného termínu, kdy musíme zveřejnit motorová pravidla pro rok 2021. Doufám, že přispějí k zájmu nových výrobců. Zájem je, ale mezi zájmem a závazkem je velký rozdíl," upozorňuje Todt.
Krok vpřed či vzad? Palivová pravidla a anti-lag systém
Pokud skutečně dojde k odstranění MGU-H, pak se o vstup do F1 silně zajímá automobilka Aston Martin, hlavní sponzor Red Bullu. Ti stávající v tom případě budou muset utrácet za vývoj dalších oblastí vozu - například do systému zabraňujícímu opožděnému nástupu turba (tzv. anti-lag).
MGU-H je z tohoto pohledu úžasný systém, protože u přeplňovaného motoru umožňuje řídit rychlost. "Museli bychom pak přijít s různými zařízeními a systémy, které by pak zřejmě zahrnovali spalování určitého paliva ve výfucích, což nezní z pohledu inženýra jako ta nejlepší věc," podotýká Andy Cowell z Mercedesu.
"Podle mě by MGU-H mělo zůstat, protože vývoj už byl proveden. Když ho odstraníme, odtraníme spoustu energie, tedy hodně výkonnosti vozu. Je to krok zpět, když byly veškeré vývojové práce provedeny," vybízí Cowell.
If you assume each of the 4 OEM engine co’s spent a lowly €150m each on development & the customer teams spent +€15m/yr more than was necessary; going ‘a bit too far’ with the regs has cost teams & #F1 just under €1.25 Billion in incremental costs for the current 7yr era. https://t.co/W0fpGJ6FV1
— Mark Gallagher (@_markgallagher) May 22, 2018
Podle bývalého šéfa Cosworthu Marka Gallaghera stál vývoj každého ze čtyř výrobců pohonnýc jednotek téměř 4 miliardy Kč. Když k tomu připočteme vysoké zákaznické poplatky, tak se za 7 let dostáváme na 32,5 miliardy Kč, což je podle něj hodnota toho, že F1 zašla "trochu daleko."
Dalším negativem bude nutnost uvolnit palivová pravidla - zvýšit průtok (v současnosti limitován na 100 kg/h) i celkové množství pro závod (nyní 105 kg), s čímž opět citelně poroste hmotnost monopostů. A to krokem vpřed rozhodně nebude.