Proč se týmy F1 nechtějí vrátit k tankování během závodu? Vysvětlení sice překvapí, ale má logiku

Robert RoBertino Pavelka, 10. května 2018, 13:05 Aktualizováno 12.5.2018, 10:04 Google+

Mnozí z nás si ještě pamatují doplňování paliva, které kromě několika požárů, přehmatů a utržených tankovacích hadic znamenalo většinou oživení monotónních strategických bitev na tratích. Jak se zdá, jeho znovuzavedení se zdá být v nedohlednu.

Počet komentářů:  14 komentářů (Poslední 11.05. 16:14) Napište svůj názor
Tento obrázek asi hned tak neuvidíme

Tento obrázek asi hned tak neuvidíme | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Až do roku 1982 byla zastávka v boxech a dotankování bráno jako nouzová záležitost, která pilotovi obvykle zhatila dobrý výsledek. Stačí vzpomenout na Pedra Rodrigueze ve Watkins Glen 1970 (tehdy vyhrál Emerson Fittipaldi a byl to jeho premiérový triumf) nebo Maria Andrettiho ve Švédsku 1977 (tady se radoval Jacques Laffite). V onom ročníku 1982 začala prosazovat stáj Brabham strategický záměr - vozy odstartovaly s poloviční dávkou paliva a během závodu mohly využít nabytého náskoku k doplnění pohonných hmot, aniž by přišly o vedení. Byly kolem toho různé trable, ale nakonec se do dobrodružství s dotankováním zapojilo téměř celé startovní pole.

Máte rádi F1? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@f1news.cz a staňte se naším redaktorem.

Po sezóně 1983 však FIA dospěla k názoru, že jde o příliš riskantní podnik a tato varianta byla až do roku 1994 zakázána. Druhá etapa pak trvala do sezóny 2009, od té doby rychloplnící zařízení v boxech nevidíme.

Periodikum RaceFans přišlo minulý týden s návrhem, že by se doplňování paliva od roku 2021 opět mohlo stát součástí Formule 1. Jde o důsledek nových úprav pravidel, vedoucích k vyšší spotřebě pohonných hmot. Vozy by tak mohly být na začátku závodu těžší, což by se negativně odrazilo v jejich výkonnosti.

img-responsive

Technický ředitel Mercedesu James Allison | foto: Mercedes AMG F1 Team

Kdyby se týmy shodly na návratu tankování během závodu, tento problém by padl - jenže z tohoto řešení plynou jiné obavy. Strategie by se tak staly mnohem předvídatelnější, což by zejména diváci nesli s nelibostí.

"Je třeba pečlivě posoudit celý aspekt, ale strategie zahrnující doplňování paliva jsou předvídatelnější a nedovolí větší variabilitu během závodu, není prostor pro takové překvapení jako když se netankuje. Jakmile do vozu dáte nějaké množství paliva, musíte zastavit v určitém kole, případně o jedno či dvě dříve. Všichni vědí, kdy to bude a tím pádem zmizí šance na undercut či overcut, který dovolují aktuální pravidla," zamýšlí se nad touto otázkou technický ředitel Mercedesu James Allison.

img-responsive

Vedoucí inženýr Red Bullu Paul Monaghan | foto: Red Bull Racing

"Zkusili jsme si udělat před nějakou dobou simulaci v rámci Red Bullu a obávám se, že všechny týmové strategie by se de facto shodovaly, protože by hmotnost vozu trvale neklesala. Vyberete si způsob, jak nejrychleji odjet závod a všichni uděláme pit stop ve stejnou dobu, i když potrvá o něco déle. Mohl by se zvýšit průtok paliva do motoru, aniž by se jeho objem zvýšil, v takovém případě se hmotnost aktuálně nezmění, ale nikdy nedosáhne kvalifikačního průtoku. Takže, jak naznačil James, v tuto chvíli není důvod pro doplňování paliva," vyjádřil se k situaci Paul Monaghan, vedoucí inženýr Red Bullu.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Proč se týmy F1 nechtějí vrátit k tankování během závodu? Vysvětlení sice překvapí, ale má logiku

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 14, poslední 11.05.2018 16:14 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 14 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen s Red Bullem RB14 v Monze

"Honda má větší rozpočet než Renault a Red Bull momentálně nejlepší auto," říká Verstappen

Přes triumf v Singapuru Hamilton neusíná na vavřínech

Hamilton žádá Mercedes o zrychlení vývoje

Stoffel Vandoorne s McLarenem v GP Singapuru

McLaren uvažuje o tom, že v Rusku použije extrémnější nastavení

Max Verstappen slavil v Singapuru stříbro, v cíli byl před Sebastianem Vettelem

"Výsledek ospravedlňuje nasazení problematické C-specifikace," říká Renault. Prozrazuje, kolik výkonu přidali

Sebastian Vettel na pódiu v Singapuru, kde skončil třetí

"Hamilton dominuje, Vettel má po titulu," domnívá se Zanardi a italská média

Daniel Ricciardo věří, že s Renaultem bude v sezóně 2020 bojovat o vítězství

"Ricciardo je drahý, ale stojí za to," tvrdí Renault. Budou spolu v roce 2020 bojovat o titul?

Sebastian Vettel odjížděl ze Singapuru hodně zklamaný, náskok Hamiltona nestáhnul

"Ferrari udělalo chybu už při výběru pneumatik, Bottas nikdy neměl talent jako Hamilton," říká Villeneuve

Lewis Hamilton se svou trofejí v Singapuru

"Z našeho auta dostáváme víc, než na co má," tvrdí Hamilton

Sergio Pérez v Singapuru neměl svůj den, závod pokazil sobě i ostatním jezdcům

Narazil Pérez do Sirotkina záměrně? Whiting sdělil svůj názor +VIDEO

Lewis Hamilton při startu závodu v Singapuru

FOTO: Noční závod v Singapuru - V parádním prostředí u moře slavil opět Hamilton

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. RÄ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Robert Kubica v pátečním první tréninku ve Španělsku

Kubica zhodnotil formu Williamsu. Otevřeně a přímo...

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Ferrari udělalo chybu už při výběru pneumatik, Bottas nikdy neměl talent jako Hamilton," říká Villeneuve

  2. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: "Jedno z nejlepších kol, jaké si pamatuji, vše na limitu," usmívá se Hamilton

  3. V 2. tréninku úřadoval Räikkönen. Vettel odstoupil předčasně, Alonso potěšil McLaren +VIDEO

  4. "Teď musíme všechny závody vyhrát!" vybízí Vettel Ferrari k finálnímu útoku

  5. Co zaznělo ve Vettelově rádiu během kvalifikace?

  6. "Jeden z nejhorších případů ignorování modrých vlajek," poukazuje Whiting na konkrétního jezdce

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud