Proč se týmy F1 nechtějí vrátit k tankování během závodu? Vysvětlení sice překvapí, ale má logiku

Robert RoBertino Pavelka, 10. května 2018, 13:05 Aktualizováno 12.5.2018, 10:04 Google+

Mnozí z nás si ještě pamatují doplňování paliva, které kromě několika požárů, přehmatů a utržených tankovacích hadic znamenalo většinou oživení monotónních strategických bitev na tratích. Jak se zdá, jeho znovuzavedení se zdá být v nedohlednu.

Počet komentářů:  14 komentářů (Poslední 11.05. 16:14) Napište svůj názor
Tento obrázek asi hned tak neuvidíme

Tento obrázek asi hned tak neuvidíme | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Až do roku 1982 byla zastávka v boxech a dotankování bráno jako nouzová záležitost, která pilotovi obvykle zhatila dobrý výsledek. Stačí vzpomenout na Pedra Rodrigueze ve Watkins Glen 1970 (tehdy vyhrál Emerson Fittipaldi a byl to jeho premiérový triumf) nebo Maria Andrettiho ve Švédsku 1977 (tady se radoval Jacques Laffite). V onom ročníku 1982 začala prosazovat stáj Brabham strategický záměr - vozy odstartovaly s poloviční dávkou paliva a během závodu mohly využít nabytého náskoku k doplnění pohonných hmot, aniž by přišly o vedení. Byly kolem toho různé trable, ale nakonec se do dobrodružství s dotankováním zapojilo téměř celé startovní pole.

Máte rádi F1? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@f1news.cz a staňte se naším redaktorem.

Po sezóně 1983 však FIA dospěla k názoru, že jde o příliš riskantní podnik a tato varianta byla až do roku 1994 zakázána. Druhá etapa pak trvala do sezóny 2009, od té doby rychloplnící zařízení v boxech nevidíme.

Periodikum RaceFans přišlo minulý týden s návrhem, že by se doplňování paliva od roku 2021 opět mohlo stát součástí Formule 1. Jde o důsledek nových úprav pravidel, vedoucích k vyšší spotřebě pohonných hmot. Vozy by tak mohly být na začátku závodu těžší, což by se negativně odrazilo v jejich výkonnosti.

img-responsive

Technický ředitel Mercedesu James Allison | foto: Mercedes AMG F1 Team

Kdyby se týmy shodly na návratu tankování během závodu, tento problém by padl - jenže z tohoto řešení plynou jiné obavy. Strategie by se tak staly mnohem předvídatelnější, což by zejména diváci nesli s nelibostí.

"Je třeba pečlivě posoudit celý aspekt, ale strategie zahrnující doplňování paliva jsou předvídatelnější a nedovolí větší variabilitu během závodu, není prostor pro takové překvapení jako když se netankuje. Jakmile do vozu dáte nějaké množství paliva, musíte zastavit v určitém kole, případně o jedno či dvě dříve. Všichni vědí, kdy to bude a tím pádem zmizí šance na undercut či overcut, který dovolují aktuální pravidla," zamýšlí se nad touto otázkou technický ředitel Mercedesu James Allison.

img-responsive

Vedoucí inženýr Red Bullu Paul Monaghan | foto: Red Bull Racing

"Zkusili jsme si udělat před nějakou dobou simulaci v rámci Red Bullu a obávám se, že všechny týmové strategie by se de facto shodovaly, protože by hmotnost vozu trvale neklesala. Vyberete si způsob, jak nejrychleji odjet závod a všichni uděláme pit stop ve stejnou dobu, i když potrvá o něco déle. Mohl by se zvýšit průtok paliva do motoru, aniž by se jeho objem zvýšil, v takovém případě se hmotnost aktuálně nezmění, ale nikdy nedosáhne kvalifikačního průtoku. Takže, jak naznačil James, v tuto chvíli není důvod pro doplňování paliva," vyjádřil se k situaci Paul Monaghan, vedoucí inženýr Red Bullu.

Vytisknout

Diskuze: Proč se týmy F1 nechtějí vrátit k tankování během závodu? Vysvětlení sice překvapí, ale má logiku

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 14, poslední 11.05.2018 16:14 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 14 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Robert Kubica v pátečním první tréninku ve Španělsku

Kubica zhodnotil formu Williamsu. Otevřeně a přímo...

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  5. GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud