I když Sauber silně podporuje omezování nákladů v F1, tak je opatrný, pokud jde o zavedení konkrétních pravidel. Jeho šéf Vasseur má obavy, zda by rozpočtový strop byl tou správnou cestou pro F1, pokud by se v ní pak mělo hovořit pouze o limitech pro utrácení.
Skandály a soustředění pozornosti pouze na rozpočty
"Kdybychom my měli stejné množství peněz jako špičkové týmy, tak bychom náskok stáhli. Akorát nevím, zda toho musíme dosáhnout pomocí pravidel, jako například se standardními díly. Největší týmy budou schopné utrácet stejně jako nyní, ale jen za drobné zisky," uvádí pro Autosport Vasseur.
"Mohli bychom jít do finančního monitoringu, ale trochu se toho obávám. Papírově by to mohlo fungovat, ale museli bychom se podívat na to, jak to dokážeme hlídat během sezóny, abychom se vyhnuli situacím, že bychom ve zprávách a na internetových stránkách měli zprávy o tom, že Ferrari a Mercedes utratili o 10 Eur více, než je povolené."
"Něco takového by bylo pro show a image F1 tím nejhorším scénářem, protože v této fázi by se F1 stala pro fanoušky otázkou rozpočtů. A pokud bychom všichni hovořili pouze o rozpočtech, byla by to noční můra," přemýšlí šéf Sauber o následcích.
Řešení?
Určitá forma kontroly výdajů je podle něj nezbytná, nejlepší by však bylo omezit příležitosti týmů pro hledání výkonnostních zisků díky dalšímu utrácení.
"Pokud byste měli rozpočtové stropy ve výši 150 milionů dolarů, pak by to Force Indii neovlivnilo, neovlivnilo by to nás ani většinu týmů. Pokud byste vyloučili jezdce a marketing, pak by se to dotklo jen prvních tří týmů. Nejlepší by bylo to zařídit prostřednictvím pravidel - omezit pravidly rozpočet nezbytný pro výkonnost," vysvětluje Vasseur.
"Mercedes bude vždy schopný utratit více než my, což je v pořádku. Ale malým týmům musíte dát alespoň šanci na to, aby mohly bojovat o pódia. Pokud byste chtěli dobré lákadlo pro start závodů, pak by to fungovalo, pokud by Ocon či Pérez mohli být v každém závodě na pódiu, kdyby odvedli dobrou práci. Momentálně na to máte dva Mercedesy, dvě Ferrari a dva Red Bully, což je trochu nudné," kroutí hlavou 49letý Francouz.
Plány Liberty podporuje
Líbí se mu, že se Liberty Media snaží F1 zlepšit, byť se úsilí nových majitelů podepsalo na nižších odměnách pro týmy: "Když investujete, tak zabíjíte část krátkodobých zisků. A když je pro to důvod, pak je to pro mě v pořádku. Na jedné straně se věci posouvají kupředu dobrým směrem. Možná jsme o něco blíže fanouškům, a tato část byznysu se posouvá správným směrem.
Motorová pravidla se budou mnohem víc týkat dodavatelů motorů, zatímco mé obavy jako zákazníka spočívají v tom, abychom udrželi rozumné náklady na motory a možná stáhli rozdíly v poli mezi dodavateli motorů, protože jinak zabíjíte to napětí," dodává Vasseur.