Japonská automobilka do Austinu přivezla novou specifikaci pohonné jednotky (3.8), kterou ale dostal pouze Stoffel Vandoorne. Po kvalifikaci si postěžoval, že ale žádný nárůst výkonu nepoznal, do cíle však dojel. Honda přiznala, že koní přibylo jen málo, dle inženýrů McLarenu pouze 3 koně.
Belgičan zažil před závodem horké chvilky, kdy u něj ráno byla zjištěna závada motorgenerátoru tepelné energie (MGU-H), a tak došlo ke kompletní výměně pohonné jednotky, jinak by nestihl start závodu. Ke své předchozí penalizaci dostal dalších 25 trestných míst, proto startoval z konce roštu místo ze 14. místa.
"Dnešek byl pro všechny v týmu neuvěřitelně frustrující. K Velké ceně Spojených států jsme přijeli s velkými nadějemi, že získáme tolik potřebné body, a žel potíže se spolehlivostí stály oba vozy umístění v první desítce," popisuje Honda.
"Dopoledne jsme detekovali problém u Stoffelova MGU-H a rozhodli jsme se jeho pohonnou jednotku vyměnit. Znamenalo to, že startoval z konce roštu, což před něj postavilo odpoledne náročný úkol. Stoffel i tak odjel excelentní závod. Předjížděl auta na trati a udržoval dobrou závodní rychlost. Byla to smůla, že nemohl dosáhnout na body, aby získal odměnu za své úsilí," uznává šéf Hondy Jusuke Hasegawa.
Závod měl mnohem lépe rozjetý Fernando Alonso. Po postupu do Q3 v sobotu a startu z 8. místa se mu v prvním kole podařilo předjet Sainze a postoupit o příčku výš. Pak se ale objevil další problém s motorem.
"Fernando startoval z osmého místa na roštu a po startu byl sedmý. Udržoval svou pozici a soupeře za sebou, dokud jeho závod předčasně neskončil kvůli potíži s MGU-H," uvádí zástupce Hondy.
"Na rovince jsem ztratil výkon. Cítil jsem nějaké vibrace v motoru a děly se určité opravdu divné věci. Je to taková škoda! V posledních závodech jsme ztratili tolik bodů - možná 15 nebo 20, které by nám pomohly s naší pozicí v šampionátu - mě i týmu. Je to bolestivé obzvlášť proto, že dnes jsme zaslouženě byli sedmí a o tuto pozici jsme bojovali," říká Alonso.
"Zbývají jen tři závody a my si fakt přejeme, aby se nám dařilo, protože kluci v garáži pracují velmi tvrdě ve dne v noci, aby vozy řádně připravili. I ráno museli měnit Stoffelův motor a oba týmy na tom pracovali společně, pak se připravovaly na závod a předvedli perfektní zastávky. Šlo opravdu o promarněnou příležitost," lituje Alonso.
V Mexiku navíc bude muset nasadit nový motor a obdržet další penalizace: "Myslím, že motor je pokažený. A v Mexiku byla šance, že bychom mohli zkusit motor vyměnit a být penalizováni, abychom do Brazílie a Abú Zabí dorazili s čerstvějším motorem. Teď to je v podstatě jisté, že ho v Mexiku vyměníme - tedy další víkend, kdy budeme startovat poslední, proto to bude opět těžké dosáhnout na body.
Veškerá pozornost se upírá na příští rok. V těchto třech závodech bych chtěl skórovat, abych zlepšil své postavení a také pomohl týmu. Ale ze tří zbývajících závodů budeme v jednom startovat poslední, takže uvidíme, jestli v těch dalších dvou dokážeme získat body."
A situace moc mrzí i samotnou Hondu, které se ani s dalšími vylepšeními nedaří zvýšit výkon svého motoru ani vyřešit jeho spolehlivost. "Je to velké zklamání, že jsme čelili dalším potížím s naší pohonnou jednotkou - obzvlášť proto, že spolehlivost byla v posledních závodech relativně stabilní. Problémy s týmem v Sakuře hned prošetříme a budeme pracovat na protiopatřeních pro Mexiko příští víkend," slibuje šéf Hondy.