K poskytování služeb, cílení reklam a analýze návštěvnosti využíváme soubory cookie. Používáním webu s tímto vyjadřujete souhlas. Další informace

Massův sloupek: Nejlepší zpráva víkendu pro Williams a posouzení kolize Vettela s Maxem

Petr Hlawiczka, 21. září 2017, 06:50 Google+

Jezdec Williamsu Felipe Massa se ve svém sloupku pro motorsport.com vrací k Velké ceně Singapuru, v níž dojel těsně za body na 11. místě. Jak prožíval závodní víkend a jaký má názor na startovní kolizi mezi vozy Ferrari a Red Bullem Maxe Verstappena?

Počet komentářů:  15 komentářů (Poslední 22.09. 09:30) Napište svůj názor
Felipe Massa v Singapuru

Felipe Massa v Singapuru | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Nepředvídatelný Singapur a chyba v kvalifikaci
Očekával jsem, že nás čeká v Singapuru náročná cesta do kopce, což se v mnoha ohledech potvrdilo. Trať jsem ale opustil s uspokojením, že jsme byli aspoň blízko finiši v Top10.

Zdá se být pravidlem, že v Singapuru na okruhu Marina Bay všichni zažívají víkend plný nepředpokládaných událostí. U mě to začalo bídnou kvalifikací. Ve svém posledním kole v Q1 jsem udělal chybu, když jsem se dotkl jedné ze zdí na trati.

Ten okamžik mě stál kolem 6 či 7 desetin sekundy. Znamenalo to, že jsem nepostoupil do Q2. Nemyslím si, že bychom se mohli dostat až do Q3, bylo mi ale líto, že jsem naplno nevyužil potenciál, který jsme měli.

Obtížná počáteční volba pneumatik
V neděli se potvrdila předpověď počasí, když začalo pršet těsně před začátkem závodů a déšť se se zbývajícím časem zintenzivňoval. Vedlo to k náročné volbě, na kterých pneumatikách závod zahájit.

img-responsive

Felipe Massa ve Velké ceně Singapuru před Kevinem Magnussenem | foto: Williams F1 Team

Mokrá kvalifikace na Monze - trati, kde není přilnavost zrovna skvělá, odhalila, že pneumatiky do deště byly ty správné. Cítil jsem, že bychom se mohli v Singapuru ocitnout v podobných podmínkách, protože ulice jsou normální silnice, které by vám sotva poskytly za mokra skvělou trakci.

Jediným velkým rozdílem oproti Monze byly teploty [v Singapuru i za deště vzduch až 31 °C], ale začínat zezadu na pneumatikách do deště byl podle mě menším rizikem - obzvlášť během prvních kol. To mi pak mohlo poskytnout šanci na zisk nějakých pozic oproti těm, kteří své šance chtěli využít na pneumatikách přechodných.

Špatná volba pneumatik a narůstající ztráta
Má volba pneumatik se zdála být jasná, ale během několika okamžiků jsem si uvědomil, že mé vyhodnocení nebylo správné, protože jsem zajížděl pomalejší časy než mnoho mých soupeřů uprostřed pole.

Neměl jsem ani velkou šanci na zisk pozic v úvodních zatáčkách, protože ti přede mnou na přechodných pneumatikách měli od prvních metrů ty nejlepší pneumatiky.

img-responsive

Felipe v kokpitu svého Williamsu FW40 | foto: Williams F1 Team

Jakmile se časy stabilizovaly a tým si povšiml rozdílu v rychlosti mezi pneumatikami, tak po nehodě Daniila Kvjata vyjel safety-car a já jsem si myslel, že by mohlo jít o dobrý okamžik pro přezutí na přechodné pneumatiky.

Sdělil jsem to týmu v rádiu, ale oni mi řekli, abych zůstal na dráze, protože se snažili vyhnout zastávce navíc kvůli přechodným pneumatikám a dostat mě rovnou ne suché pneumatiky. I když jsem o správnosti jejich rozhodnutí přesvědčený, tak jsem pokračoval.

Ihned jsem získal několik pozic oproti těm, kteří zastavili pro čerstvé intermediálky, ale jakmile se závod znovu rozjel, tak mé tempo bylo fakt pomalé. Bylo to opravdu těžké nalézt slušnou závodní rychlost. Najednou jsem na zbytek pole ztratil během tří kol 20 sekund.

Když jsem konečně zajel do boxů pro přechodné pneumatiky, tak jsem byl ve svém prvním kole o pět a půl sekundy rychlejší než v tom předchozím - a od této chvíle bylo závodní tempo dobré.

Havárie vozů Ferrari s Red Bullem krátce po startu Velké ceny Singapuru 2017

Havárie vozů Ferrari s Red Bullem krátce po startu Velké ceny Singapuru 2017 | zdroj: Formula1.com

Žel předchozí ztráta se už nedala dohnat a nakonec jsem se do první desítky před šachovnicovou vlajkou nedostal. Williams získal díky dobrému finiši Lance Strolla aspoň 4 body, a udržel tak za sebou Renault v šampionátu konstruktérů, což bylo tou nejlepší zprávou víkendu.

Nehoda po startu - Vettel to trochu přehnal
Po závodě jsem si všiml, že startovní nehoda způsobila spoustu vzrušení. Musím přiznat, že jsem v prvních okamžicích závodu nic neviděl, protože přede mnou byla jen vodní stěna.

Poté jsem měl příležitost se na start podívat v televizi a myslím si, že se Sebastian Vettel příliš prudce bránit své vedení, což spustilo všechno ostatní, co se pak přihodilo. Max Verstappen je samozřejmě stále mladý, ale nemyslím si, že by udělal nějakou chybu.

Když se jako Sebastian dostanete do této fáze mistrovství světa a stále bojujete o titul, všechno se stává velmi složité. Pomyslel bych si, že Sebastian se jen bude snažit pokrýt si Lewise Hamiltona, protože o titul spolu bojují sami.

img-responsive

Nešťastné tankování Felipeho Massy v GP Singapuru 2008 | foto: Scuderia Ferrari

Sezóna F1 nabízí spoustu takových epizod. Někdy jsou bezvýznamné, ale jindy - zejména, když je konkurenceschopnost vašeho soupeře velmi podobná - může jít o věci, které v konečném důsledku mohou způsobit rozdíl.

Stále si vzpomínám na to, co se přihodilo v Singapuru 2008. Šlo o jeden z nejnešťastnějších závodů mé kariéry, a nikdy nezapomenu na to, jaký měl dopad na mou sezónu.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Massův sloupek: Nejlepší zpráva víkendu pro Williams a posouzení kolize Vettela s Maxem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 15, poslední 22.09.2017 09:30 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 15 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lewis Hamilton během Velké ceny Rakouska, kterou se svým týmovým kolegou nedokončil

Mercedes se těší tím, že má stále lepší auto než Ferrari - udělal jen více chyb

Lewis Hamilton stíhaný Red Bullem

Ferrari a Red Bull větří šanci, Mercedes teď podle Ricciarda vypadá zranitelně

Pohonná jednotka Hondy

Honda doufá v další zisky, Red Bull ji povolil u Toro Rosso experimenty za cenu penalizací

Lewis Hamilton a Kimi Räikkönen

Co vlastně potřebuje F1 a její fanoušci?

Valtteri Bottas ve smyku s Mercedesem F1 W07 v Goodwoodu

VIDEO: Smyky a pálení gum - Bottas prohání Mercedes F1 W07 v Goodwoodu

Kevin Magnussen s Haasem VF-18

Haas o své aerodynamice. Obává se, že poslední sektor v Hockenheimu odhalí jeho slabinu

Valtteri Bottas s Mercedesem W09

"Dosahuji úrovně, kterou Mercedes požaduje," hájí se Bottas, i když letos nevyhrál

Sergej Sirotkin s Williamsem FW41

"Pokrok Williamsu zakrývají jiné, větší faktory," říká Sirotkin

Fernando Alonso v Rakousku

"Alonso by měl dělat něco jiného," soudí jeho bývalý týmový kolega Button

Minardi 191B s V12 motorem Lamborghini se po 26 letech vrací na dráhu

VIDEO: F1 vůz Minardi 191B zrestaurován, poslechněte si rajskou hudbu V12 Lamborghini

reklama
  • Pátek

    • 1. Trénink (11:00 - 12:30)
    • 2. Trénink (15:00 - 16:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (15:10)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VETTEL, 2. HAMILTON, 3. RÄ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Sebastian Vettel během povedené kvalifikace v Singapuru

Vettelův motor je po nehodě v Singapuru v pořádku, kolik komponent piloti už…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nová DRS zóna v Silverstone: kdo jezdil s otevřeným křídlem v zatáčce a proč nepomohla? + VIDEO

  2. "Máme nejlepší šasi, ale s motorem Renault je fakt problém," říká Verstappen. Kolik ztrácí?

  3. VIDEO: F1 vůz Minardi 191B zrestaurován, poslechněte si rajskou hudbu V12 Lamborghini

  4. Přiznání: Kubica měl na rok 2012 podepsanou smlouvu s Ferrari, osudnou rallye už jet nechtěl

  5. Mercedes se zaměřuje na své starty, chce se vyrovnat Ferrari. Vysvětluje poškození Hamiltona

  6. Renaultu kvůli zlepšení soupeřů zvoní budíček, přiznává Abiteboul. Šok zažil už v Rakousku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud